سال پیوند با شبکه های اجتماعی

بازار موبایل سال 2010 در آستین چه دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال پيوند با شبکه هاي اجتماعي

 

در خيابان مشغول قدم زدن هستيد، تلفن همراه تان را به طرف کافي شاپي که در سمت راست خيابان است نگه مي داريد، روي صفحه نمايش پيامي مي بينيد مبني بر اينکه اين کافي شاپ هم اکنون قهوه رايگان سرو مي کند.

 يا در خيابان هاي شهر به دنبال کار مي گرديد، شرکتي که قصد دارد نيروي جديد استخدام کند آگهي تبليغاتي خود را با اين شيوه به شما مي ‌رساند.

شما اكنون هر جا و هر زماني امکان دسترسي به فيس بوک يا توييتر و ارتباط با دوستان تان را با استفاده از موبايل داريد، همه اينها را مي توان مرهون نرم افزارهايي دانست که باعث تحول صنعت تلفن همراه شده اند.

وجود آيفون اپل را به عنوان يک پديده نرم افزاري در صنعت موبايل نمي توان دست کم گرفت. اين گوشي از انتشار اولين نسخه در سال 2007 انقلابي در اين صنعت به وجود آورد و هم ‌اکنون نسخه  GS3 آن عنوان محبوب ترين گوشي همراه را در سراسر دنيا کسب کرده است.

با آنكه هنوز آمار رسمي منتشر نشده اما اين گوشي با نرم افزارهاي کاربردي و برنامه هاي سرگرم کننده اي که دارد به نظر مي رسد شروع فوق العاده اي در سال 2010 داشته است.

اما اپل آرام ننشسته و درصدد توليد نسل ديگري از گوشي آيفون است.

 

ماتيو بت (Matthew Bath)، سردبير نشريه WHICH مي گويد: نمي توان اين واقعيت را که آيفون اپل طي دو سال انقلابي در صنعت تلفن همراه به وجود آورد ناديده گرفت.

البته آيفون رقبايي هم در بازار دارد که در عرصه سيستم عامل، سر سخت ‌ترين شان آندروييد گوگل است. گوگل در صدد عرضه نسخه 0/2 پلات فورم آندروييد با نام Eclair است.

اين نسخه جديد علاوه بر فناوري بلوتوث، چند عملکرد ديگر را در يک دستگاه گرد آورده است.

 

 

رقيب ديگر اپل، مايکروسافت است که قصد دارد ويندوز موبايل 7 را امسال به بازار عرضه کند.

 

لوک پيتر، جانشين سردبير نشريه T3 Magazine مي گويد: بسياري از ايده ها و برنامه هاي بزرگ سال 2010 به انتشار نسخه 2 آندروييد گوگل که پيشتر محبوبيت زيادي در بازار موبايل کسب کرد، بستگي دارد.

مايکروسافت که در سال 2009 نسخه 5/6 ويندوز موبايل را روانه بازار کرد قصد دارد با انتشار نسخه 7 يک سري ويژگي هاي جديد به آن بيفزايد و اصلاحاتي در آن ايجاد کند.

در واقع مايکروسافت قصد دارد همان راهي را که اپل و گوگل پيمودند، بپيمايد و عقب ماندگي خود را جبران کند.

 

دسترسي به شبکه هاي اجتماعي از طريق موبايل

دسترسي به شبکه هاي اجتماعي از طريق موبايل در سال 2010 به موضوع مهمي تبديل مي شود.

نوکيا ادعا مي کند N900 يک تلفن همراه نيست و از آن با عنوان يک کامپيوتر قابل حمل ياد مي کند. اين دستگاه اگرچه کوچک است، يک کامپيوتر دستي است که از سرعت پردازش بالايي برخوردار است و دقيقاً شبيه يک کامپيوتر دسکتاب عمل مي کند

 

 

 

 

 

 

 

 

با وجود نرم افزارهاي مختلف و محبوبي که به بازار عرضه شده دسترسي به وب سايت هاي شبکه اجتماعي از طريق تلفن همراه مدام ساده تر مي شود.

وب سايت هاي فيس بوک، ماي اسپيس و توييتر نرم افزارهايي براي سيستم عامل هاي مختلف موبايلي ارايه کردند که موفقيت زيادي هم به دست آورد.

بت مي گويد: تلفن هاي همراه هميشه به اينترنت وصل هستند و مي توانند فيس بوک، توييتر و ماي اسپيس را در يک صفحه و کنار هم قرار دهند تا کاربران در هر جايي و در حال حرکت با دوستان و خانواده شان در تماس باشند.

به اين ترتيب امکان دسترسي به اينترنت و نيز توانايي اتصال به شبکه هاي اجتماعي، تلفن هاي همراه را به يک کامپيوتر کوچک تبديل کرده است.

کارشناسان معتقدند شرکت هاي موبايلي قصد دارند روي افزايش سرعت پردازش و رايانش موبايلي در سال 2010 کار کنند.

اكنون گوشي هايي چون N900 نوکيا به کاربران امکان اجراي چند نرم افزار را در يک زمان مي دهند.

 

نرم افزارهاي موبايلي

از نسل ديگر نرم افزارهاي موبايلي مي توان به "نقشه گوگل" اشاره کرد که نرم افزار محبوبي است. کاربران به سادگي از طريق تلفن همراه شان مي توانند نشاني و مکاني را که مي خواهند پيدا کنند. آخرين نرم افزارهايي که در اين زمينه عرضه شده اند اطلاعاتي را ارايه مي دهند که دقيقا کاربر را به آن چيزي که مدنظرش است، مي رساند.

" Augmented reality" فناوري پيشرفته ديگري است. اين سرويس ايده اي است که در سال 2009 مطرح شد و قرار است روي گوشي هاي تلفن همراه اعمال شود. به اين معنا که شرکت ها لايه هاي اطلاعاتي را به شکل ويديويي براي شما به تصوير مي کشند و اطلاعاتي را در‌باره مکاني که در آن واقع هستيد، ارايه مي دهند.

مثلا شما مي توانيد هنگامي که در خيابان قدم مي زنيد تلفن همراه تان را روبه ‌روي کافي شاپ بگيريد و اطلاعاتي درباره آن کافي شاپ دريافت کنيد.

همچنين نرم افزارهايي وجود دارد که به کاربران امکان مي دهد مکان جمع شدن دوستان را روي نقشه بيابند.

 

ماتيو بت تاکيد مي کند سال 2010 سال نرم افزار است و انتظار مي رود تعداد دانلود ‌نرم افزار افزايش يابد و کاربران از اين امکان برخوردار خواهند بود كه از فروشگاه هاي نرم افزاري براي شخصي سازي گوشي همراه شان نرم افزارهايي مثلا براي پيدا کردن مکان پارک اتومبيل تا اسکن بارکد در سوپرمارکت محل دانلود کنند.

 

اما آيا مردم از همه اين نوآوري هاي نرم افزاري استفاده مي کنند؟

 

 

 

برگرفته از فناوران

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت