نکاتی درباره داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه، داروهایی هستند که شما برای دریافت آن ها نیازی به ارایه ی نسخه ندارید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتي درباره داروهاي بدون نسخه

داروهاي بدون نسخه، داروهايي هستند که شما براي دريافت آن ها نيازي به ارايه ي نسخه نداريد.

اين داروها که بر اساس قوانين نظام دارويي هر کشور انتخاب مي ‌شوند، به نام داروهاي بدون نسخه در داروخانه ‌ها شهرت دارند يا در اصطلاح " داروهاي روي پيشخوان " و در اختصار OTC (Over-the-counter) نام دارند.

درباره ي اين داروها، توجه به چند نکته مهم براي تمام مصرف ‌کنندگان، لازم است:

1- از مصرف داروها بيشتر از مقدار تجويز شده بپرهيزيد. مطلب شايع شده، خوردن قرص در هر وعده (سه بار در روز) است که بعضي‌ ها دو يا سه عدد در هر وعده استفاده مي‌ کنند با اين تصور که احتمالا اثر بهتري خواهد داشت!

 

2- همواره داروها را دور از دسترس کودکان نگه داريد.

3- داروي شما مخصوص بيماري شما است و دليلي ندارد که همان اثر را بر بيماري فرد ديگري داشته باشد،‌ بنابراين هرگز داروي خود را براي ديگران تجويز نکنيد.

4- نوزادان، اطفال، افراد سالخورده، زنان باردار و شيرده و افراد مبتلا به بيماري ‌هاي مزمن(مانند فشار خون، ديابت، نارسايي کبدي و کليوي و...) به عنوان گروه پُرخطر شناخته شده و بايد در مصرف داروهاي OTC حداکثر احتياط را به عمل آورند.

5- اگر به علت ابتلا به بيماري مزمني بايد به طور مداوم دارو‌هاي مشخصي استفاده کنيد(مانند قرص‌ هاي کاهنده فشار خون يا قند خون، داروهاي قلب، داروهاي ضد سرطان و...)؛ پيش از مصرف هر گونه داروي OTC با پزشک معالج خود و يا دکتر داروساز مشورت کنيد. امکان دارد داروي مورد نظر با داروهاي مصرفي شما تداخل اثر داشته باشد و به دليل کاهش يا افزايش آثار آن ها مشکلات جدي به بار آورد.

 6- براي حفظ کيفيت و اثر دارو، آن را در شرايط مناسب نگهداري کنيد. شرايط، اغلب  روي بسته‌ بندي دارو قيد مي ‌شود.

 7- در صورت مشاهده ي هر گونه تغيير در کيفيت دارو (رنگ، طعم، بو و شکل ظاهري) از مصرف آن بپرهيزيد.

8- بيشتر افراد به دليل درد و براي تسکين دردهايي مانند سردرد، دندان درد و دردهاي عضلاني و مفاصل، تورم و تب، از داروهاي مُسکن (بدون نسخه) استفاده مي کنند اما لازم است يادآوري کنيم که مصرف اين داروها بيش از 10 روز براي بزرگسالان و بيش از 5 روز براي کودکان مجاز نيست. حتما اگر 3 تا 4 روز استفاده کرديد، با پزشک يا داروساز مشورت کنيد تا خطري پيش نيايد.

9- دارو درماني در بيماران سالمند نيازمند توجه خاصي است. سالمندان حدود 50 درصد از داروهاي با نسخه را مصرف مي‌ کنند و اغلب نسبت به واکنش‌ هاي نامطلوب دارويي حساس ‌تر هستند.  تغييرات در شيوه اثر و جذب داروها، حساسيت گيرنده‌ ها و نارسايي در ثابت نگه داشتن محيط داخلي به دليل تغيير سن، همگي سبب مي ‌شوند که در سالمندان تغييرات وسيعي در پاسخ به داروها پيدا شود.

10- افزايش نسبي چربي در بدن سالمندان سبب افزايش انتشار داروهاي محلول در چربي و کاهش انتشار داروهاي محلول در آب مي‌ شود؛ براي مثال، نيمه عمر داروي ديازپام در سالمندان بالاتر است.

دکتر علي حائري - رييس دانشکده علوم پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

سلامتيران

اگر مي خواهيد با پزشک سايت مشورت کنيد، اينجا کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا کليک کنيد.

 

*مطالب مرتبط:

نکاتي درباره چند داروي پُر مصرف

جعبه داروهايتان را چک کنيد

نكاتي پيرامون داروها

داروهايي که جذب غذا را کم مي کنند

افزايش حافظه با دارو

بخش تغذيه و سلامت تبيان

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت