کویرلوت همان زیبای خفته

استان کرمان با دارا بودن آثار تاريخي و مناظر طبيعي بکر و چشم نواز يکي از قطبهاي مهم گردشگري در کشور به شمار مي رود که سالانه جهانگردان زيادي را به سوي خود جذب مي کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کوير لوت همان زيباي خفته

 

آيه 20 سوره عنکبوت مردم را به سير و سياحت در زمين امر کرده مي فرمايد: "بگو در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد ، سپس خداوند (به همين گونه) جهان آخرت را ايجاد مي کند."  

استان کرمان با دارا بودن آثار تاريخي و مناظر طبيعي بکر و چشم نواز يکي از قطبهاي مهم گردشگري در کشور به شمار مي رود که سالانه جهانگردان زيادي را به سوي خود جذب مي کند.

از جمله مناظر طبيعي استان کرمان که همواره مورد توجه جهانگردان قرار داشته کوير لوت با 80 هزار کيلومترمربع وسعت مي باشد که در جنوب شرق ايران قرار گرفته است.

رود شور به عنوان تنها رودخانه دايمي در اعماق اين کوير جايي که به گفته کارشناسان گرمترين نقطه کره زمين است، جريان دارد.

اين رود از کوههاي شمال غرب بيرجند سرچشمه مي گيرد و پس از 200 کيلومتر مسير پرپيچ و خم در کوير سرانجام به گود نمک سر يا معدن نمک شهداد مي رسد.

آب اين رود بسيار شور است و هرچه به چاله مرکزي لوت نزديکتر مي شود بر اثر گذشتن از بسترهاي شور و نيز تبخير شديد آب، غلظت املاح در آن به حدي زياد مي شود که در کناره هاي قسمت پاييني آن کيلومترها اثري از گياه ديده نمي شود.

در کناره هاي رود شور قبل از رسيدن به معدن نمک به علت بالا رفتن غلظت، بلورهاي زيباي نمک که شکلهاي جذاب هندسي دارند به چشم مي خورد.

آب رود شور که از مناظر و چشم اندازهاي زيباي کوير شهداد مي باشد که به علت خشکسالي هاي چند سال اخير بسيار کاهش يافته است.

از کلوتهاي کوير شهداد هم که بزرگترين عارضه کلوخي طبيعي دنيا هستند به عنوان منحصربفردترين و جذابترين عارضه کوير نام برده مي شود.

عارضه هاي کلوخي يا کلوتها در اثر فرسايش آبي و بادي طي هزاران سال شکل گرفته اند و از دور مانند شهري بزرگ اما بدون جمعيت به نظر مي آيند.

اين شهر کلوخي در فاصله 40 کيلومتري شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و مساحت آن بيش از 11 هزار کيلومترمربع است.

ژنرال "سرپرسي سايکس" که در قديم يکي از با نفوذترين عوامل انگليس در ايران بوده در بازديد از کلوتها نوشته: "آثار شهر کلوتها از غرايب طبيعت است، در حين عبور از بين اين نقاط مخروب، شخص تصور مي کند از وسط قلاع و قصرهاي جن و پري مي گذرد.

"اين ابنيه اي که طبقه طبقه روي هم بنا شده و گويا اشخاصي وراي بني نوع انسان در ساختمان آن دخيل بوده اند، اشکال عبادتگاهها، اهرام، برجها و قعله هاي بزرگي را در نظر انسان مجسم مي کنند و بدون اغراق از مشاهده آنها شخص به خود مي لرزد".

امواج شن در کوچه و دالانهاي کلوتها از يک سو و سرابهاي زيبا در اين شهر افسانه اي قطره اي از درياي قدرت الهي را نمايان مي سازد.

سراب در کلوتها به قدري زيباست که گويي صدها کشتي و قايق بر آب شناور هستند.

دشت ريگ سوخته يا "تل گندم بريان " از ديگر جاذبه هاي زيبا و ديدني کوير لوت به شمار مي رود.

"تل گندم بريان" با مساحت 480 کيلومتر در شرق رود شور قرار دارد و سطح آن از گدازه هاي آتشفشاني سياهرنگ پوشيده شده که رنگ تيره اين خطه با جذب حرارت خورشيد، موجب افزايش گرماي موجود مي شود.

گفته مي شود در تابستان دماي هوا در اين نقطه در سايه 65 درجه بالاي صفر و در آفتاب در روي گدازه هاي آتشفشاني به 100 درجه سانتيگراد مي رسد.

شهداد با 24 هزار کيلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترين و باستاني ترين بخش کرمان در حاشيه غربي لوت و در 100 کيلومتري کرمان قرار گرفته است.

از آثار تاريخي اين بخش نيز مي توان به پير بابامسافر، قلعه هاي چغوکي، رموک و کهنه، بقعه امامزاده، بقاياي آثار تمدن شش هزار ساله و آب انبارهاي قديمي اشاره کرد.

قلعه رموک در 4 کيلومتري شمال شهداد به عنوان قديمي ترين قلعه اين بخش مربوط به قرون اوليه اسلامي مي باشد و در سال 1347 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

اين اثر به علت ارزش تاريخي آن و قرار گرفتن در محور گردشگري کمپ کويري و کلوتهاي شهداد مورد توجه گردشگران قرار دارد.

تپه هاي تخم مرغي شکل، طلوع و غروب بي نظير آفتاب کوير، شبهاي پرستاره، سکوت دل انگيز و شنهاي روان از ديگر جاذبه هاي اعجاب آور در دل کوير به شمار مي روند.

 

منبع:جام جم

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت