تبیان، دستیار زندگی

خوشا روستا و حالِ بی مثالش

روستاگردی در نوروز

اگر هنوز هم شهرها اولین انتخاب شما برای سفر هستند، بد نیست برای تنوع، روستاگردی را به برنامه سفر نوروزی اضافه کنید. مطمئن باشید لذت دیدن یک روستا از چند شهر بیشتر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روستای وانشان
هوای خوش بهار و سفر به شهرهای بزرگ و کوچک ایران، روزهایی آرام و به‌دوراز هیاهو را برای شهرنشین‌ها فراهم می‌کند تا مدتی را به آسایش و آرامش از اوقات فراغت خود استفاده کنند. در این میان روستاها هرچند کوچک و امکاناتشان محدود است اما زیبایی‌های منحصربه‌فرد و میزبانانی خونگرم دارند که می‌توانند به‌عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب شوند. اگر مقصد سفرهای نوروزی شما به سمت مشهد، تبریز، اصفهان و اهواز است، این چند روستا را در نزدیکی این شهرها از دست ندهید. روستاگردی یک فرصت برای آشنایی بافرهنگ بِکر و سنتی بخشی از مردم ایران‌زمین است.

وانشانِ بانام و نشان

در چند کیلومتری جنوب گلپایگان اصفهان، روستایی زیبا و تاریخی وجود دارد که جاذبه‌های گردشگری آن برای یک روستاگردی بهاری فوق‌العاده است. روستایی که در زبان محلی به آن آونشون یا وانشون گفته می‌شود و مردمان روستا با یکی از گویش‌های مرکزی ایران که شبیه گویش خوانساری است، صحبت می‌کنند. روستاگردی در وانشان برای طبیعت گردان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی جاذبه‌های خاص خودش را دارد.

دیدنی‌ترین بنای تاریخ روستا بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر (ع) است. توصیف ابن امامزاده در یادداشتی از سید مرتضی آوینی خواندنی است: «روستای وانشان در پناه شاهزاده ابوالفتوح فرزند امام موسی بن جعفر (ع) است و رو ح پرفتوح او معرج تقرب مردم وانشان به خداست. مؤذن پیر (مرحوم روحانی حاج صادق) زارع است و فراتر از آن، عهد دیگری نیز با خدا بسته است تا رسالت او را از طریق قرآن و روایات به مردم ابلاغ کند. ببینید چگونه خداوند یاران خود را از شهرهای دور و روستاهای دورتر، از میان خانه‌های صمیمی کاه‌گلی روستاها و از میان آپارتمان‌های لانه‌زنبوری شهرها برمی‌گزیند و آنان را به مصاف باطل فرامی‌خواند. مردم خوب روستای وانشان در پناه امامزاده ابوالفتوح هستند و او را بر خود و اعمال خویش شاهد گرفته‌اند.

در کنار امامزاده، درختی کهن‌سال وجود دارد که مردم محلی از عمر چند صدساله آن می‌گویند. معماری دوران صفویه، درب قدیمی و منبت‌کاری شده و تزیینات داخل امامزاده از دیدنی‌های این بنای مذهبی در وانشان است. از امامزاده که دل بکنید، جاذبه‌های طبیعی روستا شمارا به سمت خویش فرامی‌خواند. بافت قدیمی روستا با چهار محله و خانه‌هایی کاه‌گلی و خاکی‌رنگ، پیاده‌روی آرام و دلپذیری را نوید می‌دهد.

در جای‌جای روستا، باغ‌های انگور، سیب، هلو و گلابی است که شکوفه‌هایشان از دیواره‌های گلی سر برافراشته و کوچه‌باغ‌ها را معطر کرده است. کوه بابا دودورشاه، چشمه لمبی، مورا، دزی، کوه دیگا، کوه محد حیدر، قلعه جمال، حسن‌آباد، سدکرا (مقبره سید کرار)، مقبره بهلون، برج حاج فرج‌الله، مزرعه امیریه و قلعهٔ وانشان از دیگر دیدنی‌های وانشان است.

سفر به روستایی که داستانش خواندنی است

اگر اهل کتاب و ادبیات باشید، حتماً نام «کلیدر» به گوشتان خورده است. بله! درست حدس زدید! همان رمان ۱۰ جلدی معروف اثر محمود دولت‌آبادی که داستان آن در این روستای زیبا در 90 کیلومتری نیشابور رقم خورده است. صرف‌نظر از اهمیت ادبی این روستا، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن‌هم باعث شده، کلیدر به یکی از روستاهای مهم گردشگری خراسان تبدیل شود. روستایی سرسبز با آب و هوایی خنک که طبیعت آن جزو متنوع‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی منطقه به‌حساب می‌آید.

در کلیدر باغ‌های بزرگ گردو، سیب، زردآلو، آلبالو، گیلاس، هلو، شلیل، انواع گلابی، انگور، توت را خواهید دید. علاوه بر این اگر خوش‌شانس باشید شاید انواع قوچ‌های وحشی، روباه، خرگوش، خارپشت پرندگانی مانند کبک، کلاغ نوک سرخ، چکاوک، گنجشک کوهی را هم ببینید. از دیدنی‌های طبیعی و رودخانه زیبای کلیدر که بگذریم، برگی دیگر از تاریخ کلید را در بناهای بجا مانده از روزگاران قدیم خواهید دید.

 گنبد کلیدر، تپه قلعه کهنه «غار قلعه کمری، بنای» خواجه ابوالقاسم، قلعه حاجی، حمام نادری، مهم‌ترین آثار تاریخی کلیدر است. بنای «گنبد» به دوره تیموریان و ایلخانیان بازمی‌گردد و تپه قلعه کهنه از میراث به‌جامانده از دوره سلجوقیان و تیموریان است.

ونیز همین‌جاست نه ایتالیا

خوشا خوزستان و بهار بی‌مثالش! اگر راه سفر را به سمت خوزستان و شهرهای دیدنی‌اش کج کرده‌اید و قرار است در آن حوالی نوروز را بگذرانید، سری به ونیز ایران بزنید. روستای «رگبه» یکی از روستاهای دیدنی جنوب در نزدیکی شادگان است؛ اما چرا به ونیز ایران مشهور است. بله! آب! جاری بودن آب در بین خانه‌های این روستا آن را مشابه شهر ونیز ایتالیا کرده است. ضمن اینکه نزدیکی روستا به تالاب بین‌المللی شادگان بر جذابیت خای ابن روستا افزوده است.

اینجا کانون عشایر عرب ایران است. پس حتماً با مردم خونگرم و مهمان‌نواز عشایر جنوب روبرو می‌شوید و از مصاحبت با آن‌ها لذت می‌برید. نخلستان‌های چشم‌نواز، ماهیگیری و صنایع‌دستی بیشترین قاب‌هایی است که از این روستای گردش پذیر خواهید دید. در رگبه خبری از بناهای تاریخی نیست اما در عوض خانه‌های روستایی ساخته‌شده از چوب، نی و شاخه‌های درخت چیزی کمتر از آثار تاریخی ندارند. غذاهای محلی خوشمزه و خوش‌طعم پای هر گردشگری ازجمله شمارا به‌پای سفره‌های کوچک اما پررونق عشایر خواهد کشاند. ماهی بنی و برزم، قلیه ماهی، مصموطه، خریط، هیس، مریس و بیسکویت خرمایی را در اینجا، حتماً امتحان کنید.

 عید دیدنی با خواهرِ ماسوله

از ونیز ایران گفتیم، اما بد نیست بدانید که شهرهای ایران هم مشابه داخلی دارند. «زنوزق» روستایی است در 30 کیلومتری مرند در آذربایجان شرقی که ازلحاظ فرم معماری شباهت بسیاری به ماسوله گیلان دارد. پس اگر راه شما در نوروز از شمال غرب و به سمت تبریز و ارومیه است، سری به این روستای زیبا و دوست‌داشتنی بزنید. قرارگیری زنوزق در کوهپایه و استفاده از معماری پلکانی در این روستا فرم زیبایی از زندگی آرام و بی‌هیاهوی سکونت در این منطقه را فراهم کرده است.

بام هر خانه، حیاط خانه دیگری است و خانه‌ها پله‌پله چهار محله روستا را تشکیل می‌دهند. پیاده‌روی در این بافت زیبا و منحصربه‌فرد با پیاده‌روهایی سنگفرش و نماهای رنگی خانه‌ها که عنوان بزرگ‌ترین روستای پلکانی کشور را هم یدک می‌کشد، لذت‌بخش‌ترین برنامه سفر است. طبیعت روستا در بهار شکوفه باران است. کوچه‌باغ‌های شکوفه زده، چشمه‌های پرآب از برف زمستان، درختان سیب و زردآلو تنها گوشه‌ای از طبیعت بکر این روستاست. آبشار دامجی قیه و ییلاق ماهار و البته خوراکی‌های خوشمزه شاید سفر شما را به این روستا کمی طولانی‌تر کند.