تبیان، دستیار زندگی

سفرهای روزانه خانوادگی را در نوروز تجربه کنید

عید امسال در شهر خود بمانید

قرار نیست هر سال عید خود را با چمدان‌های پشت ماشین و در جاده سپری کنید. بار سفر را برای شهرگردی خانوادگی ببندید و از شهر خود در عید نوروز لذت ببرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گردش نوروزی
با شروع تعطیلات و حتی چند روز قبل از آغاز تعطیلات اغلب ایرانیان در تدارک برای مسافرت‌های نوروزی هستند. شکل و نوع سفرها متفاوت است. سفرهای یک روزه تا چند روزه، سفر به شهر یا محله پدری یا سفر به شهرهای دیگر ایران و... . از جنوب تا شمال، غرب تا شرق همه استان‌های کشور در نوروز پذیرای مسافران زیادی هستند که از راه‌های دور و نزدیک به آنجا آمده‌اند.

در تفکر اکثر ما ایرانیان تعطیلات نوروز با مسافرت معنا پیدا می‌کند. فرقی نمی‌کند چگونه و به چه صورتی، اما به هر طریقی باید یک مسافرت چند روزه را داشته باشند تا احساس کنند سال نو شده و تعطیلات خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. این احساس برای کسانی که ساکن تهران هستند و یک سال با ترافیک، آلودگی، سروصدا، شلوغی و فعالیت‌های خسته‌کننده روزانه گذرانده‌اند بیشتر از افراد در شهرهای دیگر است. اما از طرف دیگر هزینه‌های بالای اجاره سوئیت و خانه، حمل و نقل، تأمین غذا و هزینه‌های گردشی و تفریحی برای یک خانواده 4 نفره در سفر مبلغی بالاتر از یک ونیم میلیون را به خود اختصاص می‌دهد که ممکن است به علت اوضاع و شرایط اقتصادی برای همه خانواده‌ها به صرفه نباشد. اما قرار نیست به علت عدم تأمین هزینه‌های یک مسافرت برای خانواده‌تان غصه‌دار شوید و تمام تعطیلات خود را خراب کنید. آیا تاکنون فکر کرده‌اید تهران بدون دود، صدای بوق، ترافیک، آسمان آبی چگونه است؟ پس کافی است عید را در همین تهران سپری کنید، پذیرای اقوام و دوستانتان از شهرهای دیگر باشید و یک عیدانه متفاوت را در تهران بدون دود تجربه کنید. مکان‌های تاریخی، مذهبی و تفریحی در تهران به قدری زیاد است که قطعا شما اگرهرروز فرصت سر زدن به یکی از این مراکز را داشته باشید باز روز کم خواهید آورد.

معرفی تمام مناطق دیدنی تهران در یک مطلب میسر نیست از این رو ما در اینجا به صورت گزینشی به معرفی چند جاذبه دیدنی در تهران می‌پردازیم.

کاخ و عمارت‌ها

در تهران کاخ و عمارت های زیادی از شاهان مختلف بر جای مانده است. معماری، کاشی و آینه کاری، باغ‌های اطراف عمارت ها و... می‌تواند ساعت‌ها چشم هر گردشگری را به خود خیره کند. کاخ گلستان، سعدآباد، نیاوران و... از جمله کاخ‌های معروف درتهران هستند. این کاخ‌ها در نوروز از 9 تا 19 پذیرای بازدید کنندگان است.

کاخ نیاوران

ایوان قاجار

ایوانی بر پایه چند ستون و طاق، با کاشی‌های دوران زندیه و قاجار. در وسط این ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می‌ریزد. این ایوان واقع در خیابان امام خمینی بین شیخ هادی و ولیعصر واقع‌شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 9 تا 17 هر روز به این خانه قدیمی مراجعه کنند.

ایوان قاجار

باغ فردوس

این باغ در خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش قرار دارد. این باغ به دستور محمدشاه قاجار در سال 1264 ساخته شد اما با مرگ او نیمه تمام ماند. باغ فرودس از مکان‌های مناسب برای پیاده روی در تهران است و در همه ساعات شبانه روز می‌توان به آنجا رفت. البته در این باغ کافه‌ها و موزه سینما نیز واقع‌شده است که بازدیدکنندگان از موزه می‌تواند از ساعت 9 تا 17 به آنجا مراجعه کنند.

باغ فردوس

برج علاالدوله

در کنار میدان اصلی ورامین یک برج آرامگاهی قرار داره که از دیرباز آن را علاءالدین می‌نامند. علاءالدین در واقع از نوادگان امام سجاد(ع) بوده که در دوره ایلخانیان درگذشته و طبق اسناد تاریخی 13 سال بعد از فوت او یعنی در همان دوره تاریخی نیز این بنا به یادبود او ساخته شده است.

برج

کاروانسرای خانات

این کاروانسرا در اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار  بنا شده است و نزدیک به دو قرن قدمت دارد. از اولین کاروانسراهای درون شهری تهران بود که بدون هیچ گونه تخریب و ویرانی با مرمت و بازسازی مالکان شخصی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. این کاروانسرا با مساحت 10هزار مترمربع با الهام از معماری باغ‌های ایرانی شکل گرفته که 52 حجره را در محوطه خود جای داده است. این کاروانسرا در شمال میدان شوش، جنوب خیابان مولوی، خیابان صاحب جمع واقع‌شده است.

کاروانسرای خانات

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجاره که در تهران، میدان بهارستان واقع شد است. این بنا به دستور مسعودمیرزا فرزند ناصر الدین شاه در 1295 احداث شده است. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شده است .

عمارت مسعودیه

باغ موزه نگارستان

از بناهای قدیمی تهران که در که به سبک کلاه فرنگی ساخته شده است. دارای دو عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است. اتاق‌هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد. این باغ دارای ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه با چهار سالن و ۶۰۰ متر زیربناست. تالارها با آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های باارزش مزین شده‌است. در ورودی این باغ در میدان بهارستان-انتهای خیابان دانشسرا-خیابان شریعتمداری قرار دارد.

باغ نکارستان

جغدهای شمس العماره

شمس العماره با ۵ طبقه که بلندترین ساختمان ایران تا به آن زمان بود، اولین بنایی است که در ساخت آن از فلز استفاده شده است. با وجود نشانه‌هایی از معماری غربی، امّا معماری کلی شمس العماره ایرانی است. شمس العماره تزئینات آینه کاری و کاشی کاری بسیار زیبایی دارد که جلوه دیگری به مجموعه ارگ تهران می‌دهد.  در میان دو برج شمس العماره، برج کوچکتری قرار دارد که ساعت اهدایی ملکه انگلیس را در آن قرار دادند. صدای زنگ این ساعت به قدری بلند بود که تا چهار فرسخی (۲۴ کیلومتر) می‌رسید و تمام مردم تهران آن را می‌شنیدند. بالای این برج دو جغد زندگی می‌کردند. مردم به بدشگونی جغدها معتقد بودند و دیده شدن آنها را نشانه اتفاقی شوم و تغییر سلطنت می‌دانستند. این جغدها دو بار از برج خارج شدند. بار اول به مدت سه روز بیرون بودند و در روز سوم، ناصرالدین شاه در حرم حضرت عبدالعظیم به دست میرزای رضای کرمانی کشته شد و مظفرالدین شاه به سلطنت رسید. بار دوم جغدها در شهریور ۱۳۲۰ دیده شدند و چند روز بعد قوای متفقین تهران را فتح کرد و محمدرضا شاه پهلوی جایگزین رضا شاه شد.
 
 
شمس العماره
 

پارک ژوراسیک تهران

برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده‌ها بویژه کودکان و نوجوانان فراهم آورده که بازدید از آن رو به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنیم. در این پارک مجسمه 28 دایناسور متحرک وجود دارد. این پارک در سعادت آباد، میدان بهرود واقع‌شده است.

 
پراک ژوراسیک

بام تهران

مجموعه‌ای در بالاترین نقطه خیابان ولنجک است. این مجموعه علاوه بر اینکه فضای کوهستانی زیبایی را برای مشاهده تهران به ارمغان آورده است دارای تفریحاتی چون بانجی جامپینگ، زیپ لاین، سورتمه، سینما چندبعدی، بازی‌های ذهنی و هیجانی و ... برای افراد علاقه مند به بازی‌های هیجان انگیز است.

بام تهران

آبشار تهران

  بالاترین بخش "آبشار تهران" آلاچیقی به نام "برج تقسیم آب"قرار دارد. وقتی در کنار آن می‌ایستید، می‌توانید هشت برکه کوچیک و بزرگ را ببینید که در ارتفاعات مختلف ساخته شده‌اند، کنار یکی از این برکه‌ها، نیلوفرهای آبی با گل‌های صورتی و سفید، برکه‌ای طبیعی را یادآوری می‌کند. یک برج دیگر به نام برج حلزون یا کبوتر در بالای آبشار قرار دارد که برای رسیدن به آن باید پله‌های حلزونی شکل زیادی را طی کنید. این آبشار در بزرگراه همت غرب، بعد از جنت‌آباد واقع‌شده است.

آبشار تهران

پل طبیعت

یک پل پیاده روی که از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد. طول این پل 300 متر است. فرم ساخت پل به صورت درخت می‌باشد.

پل طبیعت

دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس (چیتگر)

در شمال پارک جنگلی چیتگر، یکی از بزرگ‌ترین پارگ های جنگلی ایران قرار دارد. این دریاچه دارای ساحل سنگی و ماسه‌ای است که فضای مناسبی را برای پیلاده روی فراهم می‌سازد. اسکله قایق رانی برای قایق سواری پارویی و موتوری  که برای عاشقان ورزش‌های آبی، به نوعی کیش را به تهران آورده است. همچنین طبیعت، مرغ‌های مهاجر، پرندگان و مرغ‌های دریایی،  و همچنین ماهی‌های دریاچه زمینه ساز یک دریاچه طبیعی برای بازدید کنندکان است.

خلیج فارس

روستای وردیج

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه‌های البرز میانی قرار گرفتن به نام وَردیج و واریش. دسترسی به این روستاها از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان پذیر است. از بالای محله وردآورد، جاده‌ای آسفالت و پیچ در پیچ به سبک و سیاق جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از آن به واریش منتهی می‌شود.

وردیج

سورتمه تهران

اگر از بازی‌های هیجانی لذت می‌برید، سورتمه تهران واقع در میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان اسدالهی، بوستان گلابدره می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای تفریح با خانواده در تعطیلات نوروز باشد.

سورتمه تهران

پارک دلفین‌ها

دلفیناریوم برج میلاد نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان است. در حال حاضر در این پارک، چهار شیر دریایی زندگی می‌کنند  شیرهای دریایی برای گرفتن عکس یادگاری، کشیدن نقاشی ونواختن ساز دهنی داده و نمایش آماده شده‌اند.

 
پارک دلفین ها

 آبشار لت مال

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و شمال ورد آورد از قسمت شمالی شهرک دانشگاه شریف پس از طی 10 کیلومتر طبیعتی متفاوت و زیبا را می‌بینید که نزدیکی به تهران را از یاد می‌برید. آبشار لت مال با ارتفاع حدود 35 متر به صورت پله مانند به پایین می‌ریزد. پیاده روی کل مسیر در حدود 1 ساعت زمان می‌برد. لت به معنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ و سنگها است.

آبشار لت مال

آبشار کبوترخوان

آبشار کبوترخوان یکی از آبشارهای دیدنی در محدوده شمالی پایتخت که با ارتفاع بیش از 15 متر در مسیر کوهنوردی دارآباد قرار دارد.این رودخانه در واقع شرقی‌ترین رودی است که از رشته کوه توچال وارد تهران می‌شود. این رودخانه از داخل روستای دارآباد عبور کرده و بعد از بزرگراه ازگل در جنوب آن در کنار بزرگراه دارآباد (امام علی) به صورت سرپوشیده جریان پیدا می‌کند این آبشار در فصل بهار جلوه‌ای جالب توجه و چشم نواز دارد.

آبشار کبوتر خوان

روستای رندان

روستای رندان روستایی در دامنه کوه‌های شمالی پایتخت و در 20 کیلومتری تهران واقع‌شده که با اینکه فاصله کمی با تهران دارد اما هنوزبکر و دست نخورده باقی مانده است. علاوه بر باغ و طبیعت این روستا با گذر از صخره‌ها آبشار رندان نیز می‌تواند به جلوه‌های بصری طبیعت آنجا بیفزاید. و یک روز خوش را برای بازدید کنندگان به ارمغان بیاورد.

روستای رندان

آبشار کارا

آبشار کارا یکی از آبشارهای دیدنی تهران است که در دل دره‌ای به همین اسم و در نزدیکی جنگل کارا قرار دارهد این آبشار در مسیر کوهنوردی درکه واقع‌شده و دستیابی به آن از طریق کوهنوردی سبک امکان پذیر است. می‌توانید یک روز تعطیلات خود را با خانواده به کوهنوردی سبک بروید و از طبعیت و اسرتاحت در انجا لذت ببرید.

آبشار کارا

ارگ سنگی سنگان

این روستا در دامنه‌های البرز واقع‌شده و از سنگان پایین، سنگان میانی، سنگان بالا، سنگان نو، دره تک و باغ دره تشکیل شده است. فاصلهٔ سنگان تا تهران تقریباً 100 کیلومتر می‌باشد و به دلیل طبیعت زیبا و دست نخورده و وجود آبشار زیبای سنگان، مسافران و گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

سی سنگان

پناهگاه شیرپلا

از شیرپلا تا قله توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. در سمت چپ این پناهگاه مسیر قله توچال و همچنین ایستگاه پنجم توچال واقع‌شده است.

پناهگاه شیرپلا

آرامگاه ابن بابَویه

یا آرامگاه شیخ صدوق مربوط به دوره قاجار است و در ری، خیابان ابن بابویه واقع‌شده است. در فاصله نزدیکی از  در ورودی بقعه شیخ صدوق، بقعه حاج ابوالحسن جلوه (طباطبایی)، حکیم و عالم شیعی قرن سیزدهم، قرار دارد. این بقعه با هشت ستون ساخته شده که بنایی شبیه آرامگاه حافظ در شیراز است. از افراد مشهوری که در این قبرستان دفن شده‌اند می‌توان به غلامرضا تختی، پهلوان سید حسن شجاعت، علی اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و سرهنگ محمود ایروانی اعظم از مؤسسان مدرسه موسیقی اشاره کرد.

آرامگاه ابن بابویه

چشمه‌علی شهرری

یک از نقاط باستانی، دیدنی و گردشگری شهر ری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال ری، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع‌شده است. پیشینه چشمه‌علی به ۸۰۰۰ سال پیش‌بر می‌گردد، زمانی که نخستین گردهمایی در کنار چشمه‌ای دائمی بر بالای تپه‌ای گرد آمدند.


چشمه علی