GreaseMonkey، افزونه فایر فاکس

Greasemonkey یکی از افزونه‌های فوق‌العاده فایرفاکس است که به شما امکان اعمال تغییراتی را روی صفحات وب می‌دهد، این افزونه بر خلاف اکثر افزونه‌های فایرفاکس که قابلیت‌هایی را به فایرفاکس اضافه می‌کنند، قابلیت‌هایی را به صفحات وب اضافه می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

GreaseMonkey، افزونه فاير فاکس

 

Greasemonkey يکي از افزونه‌هاي فوق‌العاده فايرفاکس است که به شما امکان اعمال تغييراتي را روي صفحات وب مي‌دهد، اين افزونه بر خلاف اکثر افزونه‌هاي فايرفاکس که قابليت‌هايي را به فايرفاکس اضافه مي‌کنند، قابليت‌هايي را به صفحات وب اضافه مي‌کند. Greasemonkey نرم‌افزاري است که کدهاي جاوا اسکريپت را در هنگام بارگذاري صفحات وب توسط فايرفاکس روي صفحه مورد نظر اجرا مي‌کند و با اين عمل کد‌هاي موجود در Greasemonkey جزئي از صفحه بارگذاري شده خواهند بود و بنابراين شما صفحه مورد نظر را مطابق ميل خود تغيير داده و قابليت‌هاي مورد نظر خود را به آن اضافه کرده‌ايد.

بيشتر تغييرات اعمال شده توسط اسکريپت‌هاي Greasemonkey بر روي ظاهر گرافيکي و رابط کاربري سايت ميزبان اعمال مي‌شود، تغييراتي مانند: تغيير رنگ اجراء صفحه، تغيير اندازه و رنگ فونت صفحه مورد نظر و البته تغييراتي انجام شده در پاره‌اي از موارد بسيار بنيادي است ولي از آن‌جا که Greasemonkey توانايي تغيير کد اصلي و پايگاه داده سايت را ندارد، تمام تغييرات هرچقدر هم بزرگ بر مبناي تغييرات در رابط کاربري اعمال مي‌شوند، مثلاً اسکريپت‌هايي از Greasemonkey در سرويس Remember the milk اجازه توليد وظيفه‌هاي سلسله مراتبي را به شما مي‌دهند ولي بايد توجه داشت که وظائف توليد شده به صورت سلسله مراتبي بر روي پايگاه داده‌هاي RTM نگهداري نمي شوند و در هر بار بارگذاري صفحه، سلسله مراتب‌هاي تعريف شده توسط شما بوسيله اسکريپت Greasemonkey بر روي وظائف ساده موجود در پايگاه داده RTM اعمال مي‌شود و وظائف به صورت سلسله مراتبي به شما نشان داده مي‌شود. همچنين GreasMonkey توانايي گرفتن و يا فرستادن اطلاعات را نيز دارد که اين توانايي باعث مي‌شود در مواردي اسکريپت‌هاي Greasemonkey به منظور ارتباط خودکار با سرور و انجام وظائفي مورد استفاده قرار گيرد، مثلاً اسکريپت‌هايي وجود دارند که براي شما امکان مقايسه کالاها را در سايت‌هايي که اين امکان را ندارند، فراهم مي‌کند، به اين صورت که با سرور ارتباط برقرار مي‌کند و اطلاعات مربوط به کالاهاي انتخابي شما را دريافت مي‌کند و آن‌ها را در کناري از صفحه در اختيار شما قرار مي‌دهد. البته اسکريپت‌هاي Greasemonkey در سطوح ديگري از صفحات وب و يا فايرفاکس نيز مي‌توانند تغييراتي اعمال کنند که در اينجا به آن‌ها اشاره نمي‌شود، اسکريپت‌هاي GreaseMonkey آنقدر در تمام زمينه‌ها توانا هستند که توصيف اين توانايي واقعاً دشوار است.

در اينجا به نحوه نصب و اضافه کردن يک اسکريپت خاص به Greasemonkey توضيحاتي داده خواهد شد و در آينده سعي خواهيم کرد تا شما را با تعدادي از بهترين اسکريپت‌هاي Greasemonkey آشنا کنيم.

همانطور که گفته شد Greasemonkey يک افزونه است و مانند تمام افزونه‌هاي فايرفاکس، مي‌توان آن را از سايت کتابخانه افزونه‌هاي فايرفاکس نصب کرد. بعد از نصب، آيکون کوچکي مانند تصوير زير در نوار وضعيت (StatusBar) فايرفاکس ظاهر مي‌شود که به دو صورت ديده خواهد شد، آيکون رنگي نشان از فعال بودن و آيکون خاکستري نشان از غيرفعال بودن Greasemonkey است.

فُرمي‌ با نام تنظيمات براي اين افزونه وجود ندارد، ولي فُرمي مانند تصوير زير وجود دارد که مي‌توانيد با راست کليک بر روي آيکون Greasemonkey به آن دسترسي پيدا کنيد، اين فُرم نشاندهنده اسکريپت‌هاي نصب شده روي Greasemonkey است که امکان اعمال تغييراتي را براي هر اسکريپت در اختيار شما قرار مي‌دهد.

روند نصب يک اسکريپت بر روي Greasemonkey بسيار شبيه به روند نصب يک افزونه بر روي فايرفاکس است با اين تفاوت که شما بايد از يکي از سايت‌هايي که به جمع‌آوري اسکريپت‌هاي Greasemenkey مي‌پردازند، اسکريپت مورد نظر خود را پيدا کرده و آن را نصب کنيد. کتابخانه اصلي براي اسکريپت‌هاي Greasemonkey سايت UserScripts است که تمام اسکريپت‌هاي موجود را جمع‌آوري و براي نصب مهيا کرده است، يکي از کتابخانه‌هاي ديگر که مي‌توانيد از آن استفاده کنيد، سايت UserStyles است، البته اسکريپت‌هاي موجود در اين سايت اسکريپت‌هاي افزونه ديگري به نام Stylish است که عملي مشابه با Greasemonkey را انجام مي‌دهد، اين اسکريپت‌ها براي Stylish طراحي شده‌اند ولي Greasemonkey هم توانايي اجراي آن‌ها را دارا است.

 

در مقاله بعدي به آموزش نصب Tiny URL Decoder مي پردازيم...

 

 

برگرفته از پريانا

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت