تبیان، دستیار زندگی
سال 85 روز شهادت حضرت زهرا (علیهاالسلام) در حالی كه مردم در حال عزادری برای حضرت بودند؛ زلزله‌ای هفت دهم ریشتری، شهر قم را می‌لرزاند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. کسانی که از بیرون شهر قم می‌شنیدند فکر می‌کردند که دیگر قمی باقی نمانده ولی به عنایت خدا و خانم ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلزله‌ای كه در روز شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام) قم را لرزاند

حاج آقای شمس
مصاحبه با مدیریت تبلیغات و موزه آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام،‌ جناب آقای شمس

1- دهه کرامت تداعی‌گر چه معانی برای جامعه امروز می‌باشد؟

دهه کرامت از اول ذی‌القعده كه مصادف با ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام است تا یازدهم ذی‌القعده ولادت امام رضا علیه‌السلام می‌باشد. یکی از معانی این مسئله ولایت‌پذیری حضرت معصومه علیهاالسلام است که هجرت و هجران را بدین جهت ترجیح دادن؛ با تمام مشکلات و مسائلی که وجود داشت. که همه اینها در ولایت‌‌پذیری و حمایت از ولایت حضرت معصومه علیهاالسلام خلاصه می‌شود.

اگر چنانچه حدیث سلسلة‌الذهب امام رضا علیه السلام را در آن زمان توجه کنیم؛ می‌بینیم كه برنامه و خط و مشیء ولایت‌پذیری را بیان کرده‌اند که شرط ولایت هستند.

البته این کار حضرت معصومه(علیهاالسلام) را نباید به عنوان خواهر و برادری تلقی کرد بلکه به عنوان یک اصل اسلامی که ولایت بهترین حصن در جامعه اسلامی است؛ باید مورد توجه قرار داد.

نامگذاری دهه کرامت، برگرفته از صفت کریمه بودن حضرت معصومه علیها‌السلام است اما هدف اصلی از این نامگذاری همان بحث ولایت و ولایت‌پذیری است كه بتوانیم آنچه در این زمینه است را به جهان بشریت اعلام کنیم.

2- دهه کرامت نمود ولایت است در مورد ولایت توضیح بیشتری بدهید.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که استدلال، حرف اول را می‌زند. ما باید به گونه‌ای شیوا اصل ولایت، ولایت فقیه و ولایت‌مداری را برای جهان تبیین کنیم. اینها واژه‌هایی است که برای مردم تبیین نشده است.

مرحوم آیة‌الله میانجی می‌فرمایند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی به کسی گفته بودند که مسائل جزئی را از این کریمه نخواهید. این شخصیت و بارگاه را در ابعاد بزرگتری ببینید.

اگر ما بخواهیم اصل (ولایت) را برای جهان بیان کنیم باید خود، کامل نسبت به ایشان معرفت پیدا کنیم که ما نه می‌توانیم و نه قدرتش داریم بلکه می‌توانیم از معیارهایی که به ما داده‌اند استفاده کنیم. قرآن، سنت و ولایت. این سه همه چیز را در برمی‌گیرد.

اگر ما این ولایت را عام ببینیم بسیاری از مشکلات جامعه بشری امروز را هم برطرف خواهد کرد.

3- جناب آقای شمس سالهاست که با حرم کریمه اهل بیت ارتباط نزدیک دارید. اگر خاطره‌ای از خودتان دارید، بفرمائید.

واقعیت اینست که خاطرات ما نمی‌تواند بیانگر عظمت شخصیت صاحب این حرم باشد. هر کس به اندازه عقل و فهم و معرفت خود مواردی را برداشت کرده و مسائلی را نقل می‌کند که البته باید توجه شود مباحثی كه نقل می‌شود موجب تخریب مسائل اصلی نشود. مثلا کسی خواب دید، کسی شفا گرفت و ... .

مرحوم آیة‌الله میانجی می‌فرمایند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی به کسی گفته بودند که مسائل جزئی را از این کریمه نخواهید. این شخصیت و بارگاه را در ابعاد بزرگتری ببینید.

باید دید که در این جامعه چه چیزی باعث شده که مردم یک مامن و پناهگاهی را پیدا کنند و بیایند اینجا و خود را وصل به ایشان کنند که وصل به ایشان، اتصال به حق تعالی است.

بله واقعیت اینست که از زمانی که این حرم و بارگاه بر پا شده است کرامات بسیاری دیده شده است حال به گذشته کار نداریم.

حال باید دید که در این جامعه چه چیزی باعث شده که مردم یک مامن و پناهگاهی را پیدا کنند و بیایند اینجا و خود را وصل به ایشان کنند که وصل به ایشان، اتصال به حق تعالی است.

خاطرات بسیار است. از زمانی که مرحوم آیةالله حائری در این شهر، حوزه علمیه را سرمایه‌گذاری کردند، اینجا به ‌طور دائم در جهان اسلام تأثیرات خودش را داشته و هنوز هم دارد.

مسئله مهم در این مجموعه اینست که می‌توان حق و باطل را تشخیص داد. مثلاً مسئله فیضیه و قیام در قم از وجود پر برکت این خانم و اعتماد و اعتقادی بوده که مردم به این مکان مقدس داشته‌اند. اصل و ریشه پیروزی انقلاب، قم بود. امام خمینی(ره) بسیاری از فعالیت‌هایش را از قم شروع کردند و پشتوانه‌ای که پیدا کردند از قم بود.

به‌ هر حال ما همیشه کراماتی از ایشان دیده‌ایم. همین سال 85 روز شهادت حضرت زهرا (علیهاالسلام) در حالی كه مردم در حال عزادری برای حضرت بودند؛ زلزله‌ای هفت دهم ریشتری، شهر قم را می‌لرزاند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. کسانی که از بیرون شهر قم می‌شنیدند فکر می‌کردند که دیگر قمی باقی نمانده ولی به عنایت خدا و خانم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

از هزار و دویست سال پیش تا امروز که حضرت در اینجا دفن شده‌اند هر روز خاطرات و کرامات بسیاری در تاریخ ثبت شده و امروز هم که خودمان می‌بینیم.

قم پناهگاهی است برای تمام کسانی که به اهل بیت عشق می‌ورزند. برای شهر قم رخداد حوادث گوناگونی در تاریخ ثبت شده است اما همه آنها به برکت این خانم با عظمت، یا خنثی شده و یا کمترین ضرر را داشته‌اند.

مسئله فیضیه و قیام در قم از وجود پر برکت این خانم و اعتماد و اعتقادی بوده که مردم به این مکان مقدس داشته‌اند. اصل و ریشه پیروزی انقلاب، قم بود. امام خمینی(ره) بسیاری از فعالیت‌هایش را از قم شروع کردند و پشتوانه‌ای که پیدا کردند از قم بود.

4- چه ویژگی سبب شده که حضرت معصومه (علیهاالسلام) کانون نشر معارف اهل بیت از قم شدند؟

برخی از روایات كه مربوط به قبل از ولادت حضرت است و به ما رسیده نشانگر اینست كه وجود ایشان موجب برکاتی برای عالم خواهد شد. امام صادق علیه‌السلام این روایت را نقل کرده‌اند و بشارت داده‌اند که در قم خواهد بود. و در تاریخ مواردی نقل شده مثلاً در زمان امام کاظم علیه‌السلام که ولادت ایشان چه برکاتی داشته و چه آثاری را باقی گذاشته است. که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم فرموده‌اند: پاره تن من در قم دفن می‌شود.

این روایات و حضور ایشان باعث شده که جهان اسلام متوجه این مکان بشود.

هر کاری که انجام می‌شود معرفت و مایه‌اش از قم، علما و مراجع در قم می‌باشد. و اینجا کانون نشر معارف است. و هیچ جایی در باب نشر، چاپ، مباحثات و غیره به پای قم نمی‌رسد.

انیجا کانون نشر معارف و فرهنگ است. بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی در قم پایه‌گذاری شده است.

5- دامنه شفاعت حضرت معصومه(علیهاالسلام) خیلی وسیع است آیا ممکن است این شفاعت با همان شفاعت جهانی که از قم سرایت پیدا می‌کند ارتباطی داشته باشد؟

آنچه که از روایات مطرح می‌شود بحث شفاعت یک بحث گسترده‌ای است. مذاهب اسلامی همگی معتقد به شفاعت هستند چون بحث قرآنی است. آیة الله جواد آملی فرمودند:

آیة الله جوادی آملی فرمودند اگر عمر ایشان بیش از 17 روز کفاف می‌‌داد بسیاری از شخصیت‌های جهان اسلام و شخصیت‌های علمی می‌توانستند گسترده کار را به همه عالم برسانند.

اگر این بانو فرصت داشت و بیش از 17 روز اینجا زنده می‌ماندند، اگر رجال علمی به بارگاهش، بار می‌یافتند اگر او مصحف فاطمه را شرح می‌‌‌داد، اگر می‌گفت مادرم چه دارد و سرّ فاطمه یعنی چه؟

اگر معنای قول امام صادق علیه السلام که فرمود: ما حجت خدایم برای مردم و مادرمان حجت ماست؛ ‌شرح داده می‌شد. (آنگاه بود كه عظمت و شخصیت حضرت نمایان می‌گشت و علما بهره‌های فراوان از وجود می‌بردند.)

اصلاً شفاعت را ما چی معنا می‌کنیم؟ شفاعت این نیست که ما خطا و گناه بکنیم بعد بیایند واسطه شوند.

ابعاد دیگری است که در جهان می‌تواند هدایتگر باشد. آیة الله جوادی آملی فرمودند اگر عمر ایشان بیش از 17 روز کفاف می‌‌داد بسیاری از شخصیت‌های جهان اسلام و شخصیت‌های علمی می‌توانستند گسترده کار را به همه عالم برسانند.

این‌ هم سخن جناب آقای جوادی آملی است که حوزه کهنسال نجف چی شد که از بین رفت و آن حوزه منتقل شد به قم؟ و قم می‌تواند برای همه ابعاد عالم بشریت حرف داشته باشد. كه در واقع قم یعنی شیعه.

حضرت معصومه علیها‌السلام شفاعت جهانی دارند که همان هدایتگری ایشان است.

                                                                                                                                           سایت تبیان

                                                                                                                                     بخش دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.