تبیان، دستیار زندگی

فضیلت زیارت کریمه اهل بیت(ع) در کلام معصومین

زیارتی که بهشت پاداش آن است

درباره فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) روایاتی از ائمه معصومین(ع) وارد شده که خود بهترین سند در ارتباط با فضایل ایشان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت معصومه

بزرگداشت امامزادگان سبب بقا و استمرار حیات علمی، معنوی و... آنان خواهد شد. افزون بر این، زیارت این بزرگواران باعث می‌شود تا میان نسل‌های گذشته، حال و آینده نوعی ارتباط و الفت و همبستگی برقرار شود.
در روایات نسبت به زیارت توصیه و تأکید زیادی شده است. درباره فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) روایاتی از معصومین وارد شده که خود بهترین سند در ارتباط با فضایل ایشان است.
در باب زیارت حضرت معصومه(ص) از ۴ امام معصوم(ع) روایاتی نقل شده است؛ نخست اینکه قبل از ولادت این بانوی بزرگوار و زمانی که شاید امام کاظم(ع) ازدواج نکرده بودند، این حدیث گوهربار را امام صادق آل محمد(ع) که بنیان گذار نهضت علمی جهان اسلام است، بیان کرده‌اند؛ «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ خداوند حرمی دارد که مکه است و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است و برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی دیگر است که کوفه است و برای ما اهل بیت(ع) حرمی دیگر است که آن شهر قم است و روزگاری می‌رسد که از پسرم، دختری به دنیا می‌آید که هر که او را زیارت کند، از اهل بهشت است». 
امام صادق (ع) می‌فرماید «کسى که آل حضرت را زیارت کند، در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد، به بهشت مى‌رود». 
روزی عده‌ای از شیعیان امام کاظم(ع ) به منظور پرسیدن سؤالات شرعی خود، به مدینه آمدند ولی چون آن حضرت در مسافرت بود؛ به ناچار سؤالات خود را نوشتند و به افراد خانواده امام تحویل دادند تا در سفر بعد، جواب آن‌ها را دریافت کنند. زمان خداحافظی با کمال تعجب دیدند که حضرت فاطمه معصومه(س) در حالی که تنها ۱۰ سال داشت، پاسخ پرسش‌های آنان را نوشته است. هنگام بازگشت در بین راه با امام کاظم(ع) را ملاقات و ماجرا را خدمت ایشان عرض کردند.
امام آن نوشته را گرفت و مطالعه فرمود؛ چون پاسخ‌ها درست بود، لبخند رضایت بر لبانش نقش بست و سه بار فرمود «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش باد». 
امام رضا(ع) در خصوص خواهر گرامیشان فرمود «مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ مخصوصا تاکید بر عارفا می کند تا بدانیم که ایشان از چه تباری هستند؛ ایشان از تبار پاکان هستند و آیه تطهیر درشان ایشان وارد شده است. 
از امام جواد(ع) روایت شده که فرمود «مَنْ زارَ عَمَّتی بِقُمْ فَلَهُ الجَنَّهُ؛ هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، بهشت از آنِ اوست».

فضیلت زیارت حضرت معصومه در کلام امام رضا(ع)

امام رضا(ع) خطاب به سعد ابن سعد اشعری فرمود «ای سعد! از ما قبری در نزد شما هست. سعد می گوید عرض کردم فدایت گردم، آیا قبر فاطمه، دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) را می‌فرمایید؟ امام رضا فرمود آری، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حقّ او باشد، بهشت از آن اوست. پس هرگاه به کنارِ قبر او آمدی، بالای سرش بایست و ٣٤ مرتبه الله اکبر، ٣٣ مرتبه سبحان الله، ٣٣ مرتبه الحمدلله بگو. آن گاه بگو السلام علی آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ ـ تا پایان زیارت شریفه...».
همچنین از امام رضا(ع) روایت شده که فرمود هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.
لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى؛ هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است».
امام رضا (ع) در روایتى دیگر مى فرماید «هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در قم زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى یابد».

زیارتی که بهشت پاداش آن است

شیخ صدوق به سند حسن، (سندى در حد صحیح) از سعد ابن سعد روایت كرده كه از حضرت رضا(ع) درباره فاطمه دختر موسى ابن جعفر(ع) سؤال كرد؟ حضرت فرمود هر كه او را زیارت كند، براى او بهشت است.
به سند معتبر دیگر از فرزند آن حضرت، امام جواد(ع) روایت شده كه هر كه عمه مرا در قم زیارت كند، بهشت براى اوست.
علاّمه مجلسى رحمه اللّه از بعضى كتاب هاى زیارات، نقل كرده علی بن ابراهیم، از پدرش، از سعد اشعرى قمى، از حضرت رضا(ع) روایت كرده كه آن حضرت فرمود اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى(ع) را مى فرمایى؟ فرمود بلى «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ» آرى هركه او را زیارت كند، درحالی كه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست.
در كتب مزارات كیفیت زیارت حضرت معصومه(ع) را چنین نقل کرده كه چون به نزدیك قبر مطهر رسیدی، بایست؛ در بالای سر حضرت رو به قبله. پس ذكر «الله اكبر» را ۳۴ مرتبه و ذكر «سبحان الله» را ۳۳ مرتبه و ذكر «الحمدلله» را ۳۳ مرتبه بگو . پس اتمام این اذكار، زیارت وارث را بخوان.

مقام شفاعت کریمه اهل بیت(س)

امام صادق(ع) می‌فرماید همانا قم کوفه کوچک است. آگاه باشید که بهشت ۸ در دارد که ۳ در از آن برای قم است. بانویی از اولاد من در آنجا از دنیا می رود که نامش فاطمه دختر موسی است و با شفاعت این بانو تمام شیعیان وارد بهشت خواهند شد.
در متن زیارت نامه‌ای که توسط امام رضا(ع) برای زیارت خواهرشان حضرت فاطمه(س) به سعد قمی آمده، بسیار مهم و فضایل کم نظیری برایشان بیان شده که از جمله در قسمتی از این زیارتنامه به موضوع شفاعت ایشان اشاره فرموده ای فاطمه معصومه! برای من نزد خداوند تعالی در بهشت شفاعت کن. بنابراین، حضرت رضا(ع) درخواست شفاعت از حضرت معصومه(س) را با یادآوری شأن و موقعیت الهی آن حضرت گنجانده‌اند به طوری که در این فراز از زیارت آن حضرت، به روشنی و صراحت به قدرت شفاعت ایشان اشاره گشته و دلیل آن هم، شأن و منزلت والای حضرت معصومه(س) در پیشگاه خداوند است.

منبع: خبرگزاری قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.