تبیان، دستیار زندگی
روش عالى غلبه بر تنبلى و انجام بیشترین كار در كمترین زمان قدیمى‏ها گفته‏اند: اگر اولین كارى كه باید هر روز صبح انجام بدهى، این باشد كه قورباغه ی زنده‏اى را قورت بدهى، در بقیه ی روز خیالت راحت است كه سخت‏ترین كار خود را انجام داده‏اى .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول قورباغه ی زشت را بخور!

روش عالى غلبه بر تنبلى و انجام بیشترین كار در كمترین زمان

اول قورباغه ی زشت را بخور!

قدیمى‏ها گفته‏اند: اگر اولین كارى كه باید هر روز صبح انجام بدهى، این باشد كه قورباغه ی زنده‏اى را قورت بدهى، در بقیه ی روز خیالت راحت است كه سخت‏ترین كار خود را انجام داده‏اى .

قورباغه ی شما در واقع بزرگ‏ترین و مهم‏ترین كارى است كه باید انجام دهید. همان كارى كه اگر الآن فكرى برایش نكنید، به احتمال زیاد همین طور براى انجام آن تنبلى خواهید كرد. ضمناً كار مورد نظر همان كارى است كه انجام آن در حال حاضر مى‏تواند بیشترین تأثیر مثبت را در زندگى شما بگذارد.

قدیمى‏ها همچنین گفته‏اند: اگر قرار است دو تا قورباغه را بخورى، اول آن یكى را كه زشت‏تر است، بخور.

جملاتى را كه خواندید، معرفى كوتاهى است از برایان تریسى، نویسنده ی كتاب «قورباغه را قورت بده» ، كه امروزه آوازه‏اى جهانى دارد و از تئوریسین‏هاى معروف موفقیت در جهان به شمار مى‏آید، خود حكایتى عجیب دارد.

از ترك تحصیل در دوران نوجوانى گرفته، تا كارهاى سخت یدى و كارگرى یك كشتى باربرى و فروشندگى دوره‏گرد اجناس مختلف.

او در سیر زندگى عادى به یك مكاشفه ی شگفت‏آور بر مى‏خورد كه زندگى و حیات او را به شدت تحت تأثیر قرار مى‏دهد. مكاشفه‏اى كه خود از آن این گونه یاد مى‏كند:

به خاطر تجربیات ناموفقى كه در زندگى داشتم ، یك نوع احساس ضعف و عدم كارآیى در من شكل گرفته بود. در این مخمصه ی ذهنى گرفتار شده بودم كه فكر مى‏كردم كسانى كه بهتر از من عمل مى‏كنند ، واقعاً بهتر از من هستند. آن چه یاد گرفته بودم این بود كه این فكر ضرورتاً درست نیست. آنها فقط كارها را با روش بهترى انجام مى‏دادند و از نظر منطقى آن چه را كه یاد گرفته بودند ، من نیز مى‏توانستم یاد بگیرم.

این براى من در حكم یك مكاشفه بود و من از این كشف هم مبهوت بودم و هم هیجان زده. هنوز هم هستم .

دریافتم كه مى‏توانم زندگى خود را تغییر دهم و مى‏توانم تقریباً به هر هدفى كه براى خودم تعیین مى‏كنم، برسم.

همین گونه نیز شد. او ظرف چند سال تبدیل به یك فروشنده ی طراز اول شد. آن گاه چندین شركت را تأسیس و راه اندازى كرد و از دانشگاه معتبرى در رشته ی مدیریت بازرگانى مدرك گرفت.

سپس توانست زبان‏هاى فرانسه، آلمانى و انگلیسى را یاد بگیرد و آن گاه به عنوان سخنران، مربى یا مشاور با بیش از 500 كمپانى همكارى كند.

جالب است بدانید او در حال حاضر سالانه براى بیش از سیصد هزار نفر سخنرانى مى‏كند و سمینارهایى برگزار مى‏كند كه بیش از بیست هزار نفر شركت كننده دارند.

او دست‏یابى به این موفقیت‏ها را مرهون عواملى مى‏داند كه در این مقاله به معرفى آنها پرداخته است :

1- سفره را بچینید .

دقیقاً تصمیم بگیرید كه چه مى‏خواهید. روشن بودن در این مورد یك شرط اساسى است. پیش از شروع كار، هدف‏ها و تصمیم‏هایتان را بنویسید.

2- براى هر روز از قبل برنامه ریزى كنید.

3-  پیامد كارها را در نظر داشته باشید.

مهم‏ترین و ضرورى‏ترین كارهاى شما آنهایى هستند كه مى‏توانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفى روى كار و زندگى شما بگذارند. به جاى تمركز روى سایر كارها، تمام توجه تان را معطوف به این نوع كارها كنید.

4- روش الف ب پ ت ث را مدام به كار بگیرید  .

قبل از شروع، لیستى از كارهایتان تهیه كنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت، اولویت‏بندى كنید تا مطمئن شوید كه همیشه در حال انجام مهم‏ترین كارهایتان هستید.

5- روى اهداف اصلى تمركز كنید.

نتایجى را كه باید قطعاً از كارتان به دست آورید تا بتوانید بگویید كه به خوبى از عهده ی كار بر آمده‏اید، مشخص كنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید.

6- به قانون تشخیص ضرورت عمل كنید.

هیچ وقت براى انجام همه ی كارها وقت كافى وجود ندارد، اما همیشه براى انجام مهم‏ترین كارها وقت كافى هست.

7- پیش از شروع ، مقدمات كار را كاملاً فراهم كنید.

8- همیشه یك شاگرد باقى بمانید.

هر چه در ارتباط با كارهاى ضرورى و مهمتان، دانش و مهارت بیشترى به دست آورید، مى‏توانید سریع‏تر آنها را شروع كنید و زودتر به اتمام برسانید.

9- استعدادهاى منحصر به فرد خود را تقویت كنید.

دقیقاً مشخص كنید چه كارى است كه در حال حاضر خیلى خوب انجام مى‏دهید یا در آینده مى‏توانید خیلى خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن به كار گیرید.

10- محدودیت‏هاى اصلى خود را مشخص كنید.

محدودیت‏ها و یا عوامل بازدارنده ی درونى و بیرونى خود را مشخص كنید. عواملى كه سرعت شما را در دست‏یابى به مهم‏ترین هدف‏هایتان تعیین مى‏كنند. سپس تمركزتان را به از بین بردن این محدودیت‏ها معطوف كنید.

11-  خودتان را تحت فشار بگذارید.

12 - قدرت‏هاى فردى خود را به حداكثر برسانید.

اوقاتى از روز را كه از نظر ذهنى و جسمى كارآیى بیشترى دارید ، مشخص كنید و مهم‏ترین و ضرورى‏ترین كارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه ی كافى استراحت كنید تا بتوانید بیشترین بازدهى را داشته باشید.

13 - خودتان را به فعالیت ترغیب كنید.

14- روش تنبلى سازنده را تمرین كنید

هیچ كس نمى‏تواند همه ی كارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید كه از روى عمد در انجام برخى از كارهایى كه از ارزش و اهمیت كمترى برخوردار هستند ، تنبلى كنید. با این كار خواهید توانست وقت كافى براى معدود كارهایى كه واقعاً مهم هستند، ایجاد كنید.

15- اول سخت‏ترین كار را انجام دهید.

روزتان را با سخت‏ترین كار آغاز كنید. كارى كه مى‏تواند بزرگ‏ترین تأثیر را برخودتان و حرفه تان بگذارد و تا وقتى كه آن را تمام نكرده‏اید، دست از كار نكشید.

16- كار را به قطعات كوچك‏تر تقسیم كنید.

كارهاى بزرگ و پیچیده را به قطعات كوچك‏تر تقسیم كنید و سپس هر بار یك قسمت از كار را شروع كرده و به اتمام برسانید.

17-  وقت بیشترى ایجاد كنید.

برنامه ی روزانه ی خود را طورى تنظیم كنید كه به صورت طولانى مدت هر روز وقت كافى براى تمركز كامل روى كارهاى مهم و اصلى داشته باشید.

18 - سرعت انجام كار را افزایش دهید.

عادت كنید كه كارهاى اصلى خود را سریع انجام دهید. به عنوان فردى كه كارها را سریع و دقیق انجام مى‏دهد مشهور شوید.

19 - هر بار یك كار مهم انجام دهید .

كارهاى ضرورى‏تان را دقیقاً مشخص كنید. سریعاً كار را شروع كنید و سپس بدون توقف تا اتمام صد در صد كار پیش بروید. این رمز واقعى افزایش كارایى و بهره‏ورى فردى است.

اراده كنید كه هر روز این اصول را تمرین كنید تا جزئى از عادت‏هاى شما شوند. با ایجاد این عادت‏هاى مدیریت فردى و تبدیل آنها به بخشى از ویژگى‏هاى شخصیت خود، آینده‏تان را تضمین كنید.

به نقل از نشریه پرسمان - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

دست به کار شو                           

مهارت ، در قرن اضطراب                         

راهی ساده برای بد بختی                            

دل‌های پر، ذهن‌های خالی                                      

راهی برای حل مشکلات                               

آماده باش برای زندگی                                

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.