تبیان، دستیار زندگی

تهیه انواع غذای نونی با گوشت و بدون گوشت

آماده کردن غذایی سریع و ساده ممکن است دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌های خانه‌دار، کارمند و یا دانشجو باشد، همچنین خیلی مواقع مایل هستید پس از صرف یک وعده غذای سنگین یه غذای سبک و نونی میل کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای نونی
گاهی پیش می آید که برای تهیه برنج و خورشت زمان کافی نداشته باشید ما در این مطلب به شما چند نمونه از غذاهای سریع و آسان با گوشت و بدون گوشت را آموزش می دهیم.

غذای نونی بدون گوشت


غذاهای نونی

طرز تهیه میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای اصیل خطه شمال ایران است. غذاهایی که تم اصلی آن ها بادمجان می باشد بسیار محبوب و پر طرفدار هستند. مثل کشک بادمجان، دلمه بادمجان، بادمجان شکم  و غیره همه این غذاها بسیار خوش طعم بوده و برای سرو در مهمانی ها بسیار مناسب است.

 

سبزی پلویی را بعد از شستن و ضد عفونی کردن ساتوری می کنید. یکی از نکات حائز اهمیت درباره تهیه کوکو سبزی این است که بعد از شستن سبزی ها باید آب سبزی کاملا خشک شود.


مواد لازم:
- بادمجان                   1 کیلو
- گوجه فرنگی              4 عدد
- سیر                         3 الی 4 حبه
- تخم مرغ                  3عدد
- زردچوبه                   به مقدار لازم
- نمک و فلفل             به مقدار لازم
- رب گوجه فرنگی        1 قاشق غذاخوری
- روغن                      به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا بادمجان ها را کبابی کنید. پوست آن ها را جدا کرده، ساتوری خرد کنید. سیر ها را ریز خرد کنید و یا رنده کنید. گوجه فرنگی ها را بسیار نازک پوست بگیرید و رنده کنید. می توانید به ابعاد کوچک مکعبی آنها را خرد کنید

در تابه ای کمی کره بریزید، روی حرارت قرار دهید. وقتی کره ذوب شد سیر های خرد شده و یا رنده شده را درون تابه بریزید، زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. سپس بادمجان های کبابی و ساتوری شده را به سیر ها اضافه کنید. برای مدت 20 دقیقه بادمجان ها را به همراه سیر تفت دهید تا بادمجان ها خوب طعم بگیرند و کمی سرخ شوند.

در نهایت گوجه فرنگی های رنده شده را به مواد درون تابه اضافه کنید. نمک و فلفل را نیز در این مرحله اضافه کنید. در تابه را بگذارید و حرارت را کم کنید. تا مخبلوط این مواد باهم خوب جا بیفتد. و آب گوجه فرنگی گرفته شود. می توانید در صورت تمایل 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی خانگی و یا آماده را به مواد اضافه کنید.
 
غذاهای نونی

ساندویچ پنیر، خیار، گوجه

برای صرفه جویی در زمان، چیزی بهتر از این ساندویچ‌های ایرانی خوش‌مزه نیست. دستور تهیه آن به این صورت است:

مقداری پنیر (هر پنیری که دم دست دارید و یا دوست دارید که طعم آن برایتان دلچسب است) را روی برش های نان گندم سبوس دار پخش کنید.

برش های گوجه فرنگی، خیار خرد شده، ، برگ های کاهو تازه و مقداری فلفل سیاه تازه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که می‌توانید برگ‌کاهو و فلفل سیاه را به دلخواه اضافه کنید.

ساندویچ ذرت و فلفل دلمه

این ساندویچ در عرض چند دقیقه آماده است و برای مواقعی که عجله دارید تا لقمه ناهار کودک خود را آماده کنید.

کافی است مقداری فلفل خرد شده، ذرت شیرین آب پز و پنیر رنده شده را بین دو برش نان قرار دهید. مقداری نمک و پودر آویشن اضافه کرده و نوش‌جان کنید.

ساندویچ تن ماهی

تن ماهی را بعد از اینکه بیست دقیقه در آب جوشاندیم، باز کرده و روغن آن را دور می ریزیم و داخل ظرف قرار می دهیم.

سپس پیازچه و جعفری ساتوری شده و خیارشور به صورت نگینی خرد کرده و به تن ماهی اضافه می کنیم. سپس فلفل، کمی لیموترش و سس مایونز را به آن اضافه می کنیم و کاملا مواد را با یکدیگر مخلوط می کنیم. این غذا آماده خوردن است و با هر نانی می توانید آن را مصرف کنید.

پیتزا نان

پیتزا نان

مقداری فلفل سبز، فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف، زیتون، پیاز و گوجه فرنگی را ریز خرد کنید. آنها را روی برشهای نان که با مقداری سس تند پوشانده شده، بریزید. پنیر پیتزا اضافه کنید. چند دقیقه بپزید به همین سادگی یک پیتزای خانگی خوشمزه آماده کرده اید، نوش جان

خوراک سیب زمینی با سبزیجات

خوراک سیب زمینی پخته شده با سبزیجات یک غذای نونی ساده همراه با مواد مغذی است که طعم و مزه خوبی دارد. این خوراک را می توانید به همراه نان مصرف کنید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم:
- سیب زمینی نگینی شده         2 عدد
- روغن زیتون                         2 قاشق غذاخوری 
- پیاز بزرگ خرد شده              1 عدد
- قارچ                                 250 گرم 
- زیره سبز و دارچین               1 قاشق چایخوری
-   فلفل قرمز                         کمی
- هویج خرد شده                   1عدد
- سیر کاملا ریز                     3 حبه   
- لوبیای سفیدو لوبیا قرمز      400 گرم               
- گوجه فرنگی خرد شده         400 گرم 
- جعفری تازه خرد شده         1دسته بزرگ 
- نمک                                به میزان لازم
- خامه ترش                        125 میلی لیتر

طرز تهیه:
فر را در دمای 200 درجه سان جتیگراد گرم کنید. سپس سیب زمینی  را در ظرفی چیده و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و در فر قرار دهید. اجازه دهید تا 20 تا 40 دقیقه در فر مانده و پخته شود. سپس آن را از فر خارج کرده و کنار بگذارید.

کمی روغن زیتون را در یک کاسه بزرگ بریزید و پیاز خرد شده را اضافه کنید. روی اجاق گاز گذاشته و بگذارید طلایی شود. سپس، قارچ و دارچین را اضافه کنید تا غذا طعم دار شود و بگذارید دو تا سه دقیقه حرارت ببیند.

در این مرحله، فلفل، هویج و سیر را اضافه کنید و 3تا4 دقیقه دیگر بگذارید تا مواد بپزند. پس از آن، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی، و چیلی قرمز را اضافه کنید. بگذارید حدود 25 دقیقه بپزد، تا زمانی که  کاملا یک دست شوند. کمی  آب اضافه کنید تا  غذا خشک نشود.

سیب زمینی پخته شده را در این مرحله به مواد در حال پخت اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. شما می توانید برای تزیین این خوراک، کمی جعفری و خامه ترش به آن اضافه کنید. این غذای نونی دارای  انواع ویتامین ها است که سریع آماده شده و بسیار لذیذ است.

پیتزا نان

طرز تهیه فلافل خانگی

فلافل یک غذا‌ی لذیذ جنوبی است و طرفداران خاص خود را دارد که ماده اولیه آن نخود است.

مواد لازم:
- نخود خیس خورده         ۱ کیلوگرم
- جعفری                         ۱۰۰ گرم
- سیب زمینی پخته           1عدد
- پیاز                              ۱ عدد
- سیر                              ۱ بوته
- فلفل سیاه                     1 قاشق غذاخوری
- نمک                             به میزان لازم
- ادویه مخصوص فلافل (زیره، گشنیز، زردچوبه، پودر انبه، پودر سیر،ادویه کاری، جوز هندی خیلی کم)
- روغن                          تا جایی که فلافل تقریبا در ان غوطه ور شود

طرز تهیه:
برای شروع نخودها را از یکروز قبل خیس کرده وچند بار اب انها را  عوض کرده تا نفخ شان گرفته شود. سپس در ابکش ریخته تا اب اضافی ان چکیده شود پس از اطمینان از نبود اب اضافی به همراه جعفری، پیاز، سیب زمینی پخته شده سرد شده و سیر داخل چرخ گوشت یا خرد کن می‌ریزیم تا به خوبی باهم مخلوط شوند. اگر از چرخ گوشت استفاده میکنید مواد را دوبار از چرخ رد کنید تا یکدست شود..

نمک، فلفل و ادویه‌های لازم رو اضافه میکنیم و به آن یکساعت زمان استراحت میدهیم تا عطر ادویه به مواد رفته سپس یا با قالب‌هایی که در بازار موجود هست یا به کمک دست فلافل‌ها را قالب میزنیم .

اگر حس کردید مایه فلافل تان انسجام لازم را ندارد میتوانید با اضافه کردن کمی آرد نخود چی به آن مواد را قوام ببخشید.  حال با خیالی اسوده شروع به قالب گیری و پخت کنید..

وقتی فلافل را در روغن از قبل گرم شده رها کردید زمانیکه خودش را داخل روغن گرفت به سمت بالا‌ی روغن میاید و روی ان شناور میشود حال زمان ان است فلافل‌ها را پشت و رو کنید.

توجه کنید بر اثر حرارت بالای روغن فلافل نسوزد و از درون خام بماند، همچنین از ظرف گود و کوچک  استفاده کنید تا روغن زیادی مصرف نشود، بعد از سرخ شدن هم میتوانید فلافل‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود

نکته مهم: در صورتیکه استفاده از روغن برای شما مضر است میتوان پس از قالب زدن، فلافل ها را در سینی فر چیده و در طبقه وسط با حرارت مناسب قرار دهید و حین پخت مقدارکمی روعن روی آنها بمالید.

کوکوی سیب زمینی شکم پر


مواد لازم:
- سیب زمینی      4 عدد متوسط
- تخم مرغ          2 عدد
- پیاز                 یک عدد کوچک
- سیر                 دو حبه
- ادویه (زرد چوبه، نمک، فلفل، گلپر)

طرز تهیه:
مواد میانی: برای مواد میانی میتوان از هر چیزی استفاده کرد مثل پنیر پیتزا، مایه ماکارانی و هر چیزی که به ذائقه شما دلنشین است

سیب زمینی ها را آب پز کنید و در اب انها مقداری نمک بریزید تا از هم نپاشد. سپس پوست گرفته، رنده کنید یا با گوشتکوب بکوبید تا کاملاً له شود. در این مرحله میتوان سیر یا پیاز و تخم مرغ را به مواد اضافه کرد و با کمی نمک و ادویه خوب بهم بزنید. دقت کنید تخم مرغ به اندازه ای نباشد که مواد از حالت خمیری خارج شود.

از مایه کوکو بردارید کف دست خود پهن کرده و مقداری از مواد میانی دلخواه را بین آن بگذارید. سپس به حالت بقچه جمع کنید، دقت کنید تمام این مراحل را با دستانی که کمی نم دارد انجام دهید و در انتها به ارامی با انگشتان خود حالت کوکو به بقچه خود بدهید و در ماهیتابه بگذرید تا سرخ شود.

دو طرف کوکوها را با شعله ملایم سرخ کنید، سپس روی دستمال روغن‌گیر گذاشته تا روغن اضافی آن خارج شود. سپس با نان، سبزی ،ماست یا مخلفات دیگر میل کنید.

کوفته بدون گوشت

کوفته بدون گوشت (رژیمی)


مواد لازم:
- لپه                              2 پیمانه 
- آرد نخودچی                 1/2 پیمانه 
- برنج                             1 پیمانه 
- تخم مرغ                       1 عدد
- نمک، زردچوبه                به میزان لازم
- پیاز                              1 عدد
- سبزی کوفته                   به میزان لازم

طرز تهیه:
- لپه را از شب قبل خیس میکنیم. لپه را میپزیم، برنج و لپه را چرخ میکنیم و سبزی کوفته و آرد نخود چی را باهم قاطی میکنیم.

- تخم مرغ و ادویه جات را به مواد افزوده و با دست ورز میدهیم، و به صورت گرد درمیاریم و توی کوفته یا زرشک یا گردو میذاریم.

- پیاز را خرد کرده و در روغن سرخ میکنیم، و کمی آب میزنیم و رب، وقتی سس جوشید روی کوفته ها میریزیم و در قابلمه را میذاریم تا بپزه.

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

طرز تهیه غذای نونی با گوشت

آماده کردن غذایی سریع و ساده ممکن است دغدغه‌ی بسیاری از خانم‌های خانه‌دار، کارمند و یا دانشجو باشد، همچنین خیلی مواقع مایل هستید پس از صرف یک وعده غذای سنگین یه غذای سبک و نونی میل کنید.


کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

کباب بابه ای یا کباب دیگی یک غذای نونی مناسب برای شام مهمانی است.

کباب تابه‌ای با طعمی شبیه کباب کوبیده یک غذای ایده‌آل و حسابی در گروه انواع غذای نونی به خصوص برای وعده شام است.

مواد لازم:
- گوشت چرخ‌کرده مخلوط یا گوشت چرخ کرده سینه مرغ      ۵۰۰ گرم
- پیاز متوسط رنده شده و آب گرفته شده                            یک عدد 
- گوجه‌فرنگی                                                                 به تعداد دلخواه
- فلفل سبز                                                                    به تعداد دلخواه
- جعفری خرد و ساطوری شده                                         ۲ قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل سیاه                                                         به میزان دلخواه
- سماق                                                                       به میزان دلخواه
- کره                                                                          به میزان دلخواه
- زعفران دم کرده                                                         یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه:
طرز پخت کباب تابه ای و فوت و فن آن بسیار ساده است. ابتدا با رنده متوسط پیاز رنده کنید که خیلی آب نشود، آب پیاز را بگیرید و در یک ظرف جداگانه نگه دارید.

پیاز را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله یا چرخکرده سینه مرغ مخلوط کنید. جعفری، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را به این مخلوط اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا یک حالت چسبنده پیدا کند.

در یک ماهیتابه نچسب کره یا روغن مایع یا هر روغنی که ترجیح می‌دهید، بریزید، کباب‌تابه‌ای را به سیخ‌های چوبی بکشید و در ماهیتابه بچینید و روی آن‌ها سماق بپاشید. بهتر است برای هر کباب از دو یا سه سیخ چوبی استفاده کنید تا کباب از روی سیخ نریزید.

حرارت شعله باید متوسط باشد. در اواسط پخت گوجه‌ و فلفل‌ها را کم به سیخ بکشید و کنار کباب‌ها بگذارید. سیخ‌ها را هر چند دقیقه به آرامی بچرخانید.

اگر هم سیخ چوبی در دسترس ندارید کف ماهیتابه نچسب را با کره چرب کنید، مایه کباب را کف ماهیتابه بچینید و درب ماهیتابه را بگذارید. کمی که گوشت خودش را گرفت با نوک یک چاقوی تیز، کباب‌ها را به اندازه دلخواه برش بزنید و آب پیاز را که نگه داشته بودید روی گوشت بریزید. چند بار کباب‌ها را زیر و رو کنید و کمی که سرخ شد و هنوز آبدار بود شعله را خاموش کنید.

خوراک مرغ با سبزیجات

خوراک مرغ با سبزیجات

مواد لازم:
- مرغ  پخته رنده شده           300 گرم
- پیاز خرد شده                     2 عدد
- سیب زمینی                       3 عدد 
- پودر سیر                           نصف قاشق چایخوری
- فلفل دلمه                         2 عدد 
- نمک و فلفل و زردچوبه       به میزان لازم
- آرد                                  3 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ                           2 عدد 

طرز تهیه:
ابتدا هویج، فلفل دلمه، سیب زمینی و پیاز را رنده کرده و  مرغ رنده شده را اضافه کنید و ورز دهید. سپس، نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید.

سپس، کمی آرد  به مواد اضافه کنید تا کمی سفت شده و آماده سرخ کردن شود. کمی سیر اضافه کرده و بگذارید تمام مواد یک ساعت بماند تا خودش را بگیرد.

در آخرین مرحله، در ماهی تابه روغن ریخته و در اندازه های دلخواه، مواد را در ماهیتابه سرخ کنید. هنگام سرخ کردن کتلت مرغ، آن ها را زیاد نازک نگیرید تا خشک نشود زیرا ممکن است روغن آن کم شود.

شما می توانید کنار کتلت مرغ کمی گوجه فرنگی حلقه کرده و کمی سبزیجات مانند گشنیز یا جعفری برای تزیین به کار ببرید.

همچنین هنگام سرو کردن، برای بهتر شدن طعم کتلت مرغ می توانید از سس چیلی یا سس خردل هم استفاده کنید.

خوراک گوشت و سبزیجات

خوراک گوشت و سبزیجات


مواد لازم:
- گوشت گوساله                200 گرم
- پیاز رنده شده                 2 قاشق غذاخوری
- نخود فرنگی                    1 فنجان  
- رب گوجه فرنگی              2 قاشق غذاخوری
- هویج خرد شده               2 عدد
- سیب زمینی                   3 عدد 
- روغن زیتون                   1 قاشق
- نمک و فلفل                   به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا گوشت ها را  تکه تکه کرده و داخل ظرف بزرگی بریزید و آب اضافه کنید  و  یک عدد پیاز  را به همراه برگ بو به گوشت اضافه کنید تا طعم دار و ترد شود.

اجازه دهید تا گوشت به مدت دو ساعت کامل بپزد و پس از پخت گوشت، شعله آن را خاموش کنید. سپس، در ظرفی دیگر، نخود فرنگی و هویج ریخته را به  همراه آب بگذارید تا بپزد. البته شما می توانید سبزیجات این غذا را با همان آب گوشت پخته شده  بپزید.

پس از پخت سبزیجات، گوشت پخته شده را به سبزیجات اضافه کرده و بگذارید 15 دقیقه با هم بپزند و سپس، روغن زیتون و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. برای طعم دار کردن غذا می توانید کمی نمک، فلفل و یا زعفران اضافه کنید.

در مرحله آخر، سیب زمینی ها را خلالی کرده و سرخ کنید و هنگام سرو غذا، کنار بشقاب بچینید. میزان سس این غذا بستگی به سلیقه شما داشته و شما می توانید به طور دلخواه آن را کم آب و یا آبکی تر بپزید.

خوراک گوشت و سبزیجات یک غذای سالم و بسیار مقوی است که می توانید به همراه نان آن را سرو کنید. همچنین، شما می توانید در کنار این سبزیجات، از سبزیجات دیگری مانند ذرت، لوبیا سفید یا  لوبیا قرمز هم استفاده کنید.

سالاد الویه رژیمی

برای پخت سالاد الویه رژیمی ابتدا مرغ، سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کنید. پس از آب پز شدن، هر سه را رنده کرده درون ظرف جداگانه قرارداده و مخلوط میکنیم.

سپس نخود فرنگی را که از قبل پخته ایم به همراه خیارشوررنده شده به مخلوط می افزاییم. چون سالاد رژیمی است از ماست بجای سس مایونز استفاده میکنیم. به مقدار لازم به مخلوط نمک و فلفل و در صورت نیاز روغن زیتون اضافه میکنیم. چند دقیقه  صبر میکنیم تا سالاد جا بیفتد و سپس میل میکنیم.

خوراک مرغ و قارچ رژیمی

یکی دیگر از غذاهای نونی برای شا ، خوراک مرغ و قارچ است. درست کردن خوراک مرغ و قارچ رژیمی بسیار ساده است.

همانطور که از اسم غذا مشخص است این یک غذای رژیمی است پس نیازی به روغن سرخ‌کردنی ندارید. مقداری روغن زیتون در ماهیتابه ریخته پیاز را سرخ کرده و سینه های مرغ ریش ریش شده را به آن اضافه کنید.

در ظرف دیگری قارچ را تفت دهید. قارچ ها با آبی که می اندازند پخته میشوند. سپس قارچ ها را به مرغ و پیازی که از قبل سرخ شده اند اضافه میکنید و  این غذای رژمی خوشمزه را نوش جان میکنید.

شامی کباب

شامی کباب


مواد لازم:
- گوشت چرخ کرده                                                              300 گرم
- سیب زمینی متوسط(خام رنده شده و آب آن را می گیریم)        5 عدد
- پیاز رنده شده و آب او را می گیریم                                        2 عدد
- هویج  کوچک خام رنده شده                                                1 عدد
- پودر سوخاری                                                                    2 قاشق غذاخوری سرپر
- نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر                                        به میزان لازم

طرز تهیه:
تمام مواد را با هم مخلوط کرده و مانند کتلت به آن فرم داده و سرخ می کنیم.

کوکو سبزب

مواد لازم:
- سبزی پلویی یا تره خالی با ساقه سیر            به مقدار دلخواه
- تخم مرغ سفیده و زرده                              4 عدد
- گردو خرد شده ریز                                      به مقدار دلخواه
- آرد سوخاری                                             دو قاشق غذاخوری 
- زرشک، نمک، فلفل                                   به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
سبزی پلویی یا تره خالی با ساقه سیر یکی از سبزی ها متناسب با میل تان انتخاب کرده بعد از شستن و ضد عفونی کردن ساتوری می کنید. یکی از نکات حائز اهمیت درباره این غذا این است که بعد از شستن، آب سبزی کاملا خشک شود.

ابتدا تخم مرغ ها را با نمک و فلفل مخلوط کرده و  به مدت 5 دقیقه با همزن خوب مخلوط می کنیم. سپس سبزی و آرد سوخاری و گردو ریز شده و زرشک را به تخم مرغ اضافه کرده خوب مخلوط می کنیم.

روغن را در ماهیتابه ریخته می گذاریم داغ شود و سپس مایه کوکو را داخل ماهیتابه ریخته و روی آن را با پشت قاشق صاف می کنیم.

اگر دوست داشتید می توانید یک عدد سیب زمینی خام را ریز رنده کنید و کمی به آن زعفران زده و به محض اینکه سبزی را در ماهیتابه ریختید، سیب زمینی رنده شده را هم روی آن می ریزیم و با پشت قاشق صاف می کنیم و در ماهیتابه را می گذاریم. زمانی که کوکو آماده شده در همان ماهیتابه بر می گردانیم تا طرف دیگر آنهم سرخ شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .