تبیان، دستیار زندگی
اگر وزن کردن مداوم، روحیه و انگیزه‌ی شما برای کاهش وزن را خراب می‌کند؛ می‌توانید خود را در فواصل زمانی (هفتگی، دو هفته یک‌بار و یا حتی ماهی یک‌بار) وزن کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس اندازه‌گیری وزن در افراد چاق

www.novindiet.com


اگر وزن کردن مداوم، روحیه و انگیزه‌ی شما برای کاهش وزن را خراب می‌کند؛ می‌توانید خود را در فواصل زمانی (هفتگی، دو هفته یک‌بار و یا حتی ماهی یک‌بار) وزن کنید.

وزن کردن

شاید شما نیز با مشاهده‌ی عدد نامطلوب روی ترازو ناراحت شوید. بسیاری از افراد هستند که درمی‌یابند وزن کردن موجب تخریب روحیه و تضعیف انگیزه‌ی آن‌ها برای تداوم رژیم لاغری می‌گردد. در حالی که نباید این‌گونه باشد، در واقع شما می‌توانید فرا بگیرید که چگونه از ترازو به عنوان ابزاری مفید بهره گیرید.

کاهش وزن را نمی‌توان به عنوان یک مقوله‌ی ساده و قابل پیش‌بینی و منظم دانست. هر چند که ما در مورد کاهش وزن به صورت کمّی و شمارشی (کالری ورودی در مقابل کالری خروجی)، صحبت می‌کنیم ولی بدنتان واقعاً مانند یک ماشین‌حساب یا حساب بانکی نیست که دقیقاً دخل و خرج آن قابل کنترل و پیش‌بینی باشد.

طیفی از عوامل (مانند نوسانات در میزان آب بدن، افزایش توده عضلانی و مکانیسم مقابله با گرسنگی بدنتان و غیره) می‌توانند بر روند موفقیت در کاهش وزن موثر باشند. لذا به منظور پیشگیری از ناامیدی و از دست دادن انگیزه، شاید کاری که شما نباید آن‌را انجام دهید وزن کردن بی‌رویه‌ی خودتان است.

اگر وزن کردن مداوم، روحیه و انگیزه‌ی شما برای کاهش وزن را خراب می‌کند؛ می‌توانید خود را در فواصل زمانی (هفتگی، دو هفته یک‌بار و یا حتی ماهی یک‌بار) وزن کنید. ولی از طرف دیگر از وزن کردن خودتان فرار نکنید و با آن مواجه شوید.

ارزش تلاش‌های شما جهت کاهش وزن، تنها به عددی که روی ترازو می‌بینید نیست. آن چه که ارزشمندتر است بهبود روحیه و تندرستی و شاد شدن شماست؛ لذا بهترین تلاش‌تان را برای پیروی از رژیم غذایی سالم به کار بندید

شما باید با وزن واقعی خودتان مواجه شوید، اما نباید دائم خودتان را وزن کرده و توقع داشته باشید سریع نتیجه بگیرید. چرا که شاید هنوز تجربه‌ی شما برای یافتن ترکیب مناسب از کالری و ورزش (که برای کاهش وزنتان کارساز باشند)، کافی نباشد.

در هر حال باید بدانید وزن کردن، به نوبه‌ی خود بخش مهمی از روند کاهش وزن است که به شما نشان می‌دهد که آیا روش‌تان برای کاهش وزن ثمربخش بوده است و یا باید تغییر یابد. اما از طرف دیگر نگاه وسواس گونه به وزن را باید تغییر دهید.

در اینجا 3 راهکار به شما می‌آموزیم که بتوانید ارتباط دوستانه‌تری را با ترازو پیدا کنید:

1- با خودتان در مورد معنای عددی که ترازو از وزنتان نشان می‌دهد، واقع‌بین باشید.

عدد روی ترازو تنها به شما می‌گوید که وزن شما در هنگام وزن نمودن چقدر است. ولی این عدد هیچ چیز در مورد این که شما چه جور آدمی هستید؟ و یا این که سهم شما از زندگی چه‌قدر است؟ و یا این که دیگران شما را به چه چشمی می‌بینند؟ چقدر موفق هستید و غیره؟ به شما نمی‌گوید؛ لذا اگر شما با وزن کردن خودتان دچار افکار و احساسات منفی می‌شوید شاید بدین سبب است که عددی را روی ترازو می‌بینید که خوشایند و مورد انتظارتان نیست. در واقع استرس و تضعیف روحیه و غیره همه به طرز تفکر خودتان بستگی دارد، اگر شما طرز تفکر خود را اصلاح کنید و انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید کمتر دچار استرس می‌شوید.

باید بدانید که تلاش مستمر و پشتکار شماست که در طول زمان به موفقیت خواهد انجامید، لذا اگر انتظارات معقولی از خودتان داشته باشید به تدریج به مقصودتان یعنی تناسب اندام، دست خواهید یافت.

طیفی از عوامل (مانند نوسانات در میزان آب بدن، افزایش توده عضلانی و مکانیسم مقابله با گرسنگی بدنتان و غیره) می‌توانند بر روند موفقیت در کاهش وزن موثر باشند

2- به خودتان یادآوری کنید که ترازو را تنها به عنوان ابزاری جهت کمک به روند کاهش وزنتان استفاده می‌کنید.

ترازو قاضی، هیئت‌منصفه یا پلیس شما نیست. می‌توانید در هر بار که روی ترازو می‌روید به خودتان یادآوری‌های لازمه را نمایید، برای مثال می‌توانید یک یادداشت یادآوری را برای خود تهیه کنید که هر بار که می‌خواهید خودتان را وزن کنید آن‌را مرور نمایید. این یادآوری می‌تواند شامل لیست کوتاهی از مهم‌ترین دلایل‌تان برای کاهش وزن در وهله اول، و برخی راه‌ها (به موازات ترازو) برای ارزیابی روند پیشرفت‌تان باشد.

3- از عدد روی ترازو جهت ارزیابی میزان ثمربخشی برنامه کاهش وزن‌تان مدد بگیرید.

اگر شما از ترازو صرفاً به عنوان یک ابزار جهت کاهش وزن استفاده می‌کنید پس احتمالاً باید در مسیر صحیح باشید. می‌توانید یک دفترچه یادداشت داشته باشید که در آن میزان وزنتان (اعم از: روزانه، هفتگی و ماهانه)، میزان مصرف کالری یا غذای دریافتی‌تان در دوره‌های زمانی و میزان فعالیت بدنی‌تان را ثبت کنید.

پس از یک ماه موارد مذکور را مرور کنید و ببینید که آیا همه چیز همان‌طور که باید پیش می‌رود. (به ازای هر 3500 کیلوکالری کاهش در دریافت کالری دریافتی‌تان در هفته، می‌بایست حدود نیم کیلو گرم کاهش وزن در هفته حاصل شود).

اگر کاهش وزنتان آن طور که باید خوب پیش نمی‌رود، می‌توانید از روش‌های زیر مدد گیرید:

ترازو، میوه و سبزی

* به اصول پایه‌ی کاهش وزن بازگردید. حدود 90 درصد از تفاوت مرموز بین آن چه که باید روی دهد با آن چه که عملاً روی می‌دهد به علت اشتباه نمودن در محاسبه کالری دریافتی و یا تخمین بیش از حد مصرف کالری بدن است؛ لذا برای مدتی دقت خود را در کنترل کالری و مقادیر غذای دریافتی‌تان افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که از همه اصول تغذیه‌ای به دقت پیروی می‌کنید.

* اگر علیرغم رعایت اصول پایه تغذیه‌ای باز هم مشکل‌تان حل نگشت، بررسی کنید که ممکن است اشتباهی در تخمین کالری مصرفی شما (شامل کالری مصرفی حین ورزش و یا غیر ورزش) وجود دارد. شاید لازم باشد میزان متابولیسم بدنتان و کالری مصرفی‌تان در طی فعالیت‌های بدنی را مورد بازبینی قرار دهید. ممکن است لازم باشد اصلاحاتی در الگوی رژیم غذایی و فعالیت بدنی‌تان ایجاد شود، لذا می‌توانید با کمک متخصص تغذیه یک برنامه جدید را برای ماه بعد خود تدارک ببینید.

* اگر واقعاً تلاش خود را می‌کنید اما تمام تلاش‌های شما با شکست مواجه می‌شوند. حتماً برای شناسایی هر گونه مشکل متابولیک غیر معمول و یا مشکلات بالینی؛ با یک متخصص تغذیه و یا پزشک متخصص متابولیسم مشاوره کنید. هر چند در 90 درصد موارد یک یا چند اشتباه یا مشکل کوچک، مسبب عدم موفقیت‌ها می‌شوند.

وزن کردن، به نوبه‌ی خود بخش مهمی از روند کاهش وزن است که به شما نشان می‌دهد که آیا روش‌تان برای کاهش وزن ثمربخش بوده است و یا باید تغییر یابد. اما

از طرف دیگر نگاه وسواس گونه به وزن را باید تغییر دهید

در پایان خاطرنشان می‌کنیم که ارزش تلاش‌های شما جهت کاهش وزن، تنها به عددی که روی ترازو می‌بینید نیست. آن چه که ارزشمندتر است بهبود روحیه و تندرستی و شاد شدن شماست؛ لذا بهترین تلاش‌تان را برای پیروی از رژیم غذایی سالم به کار بندید و اقداماتی را انجام دهید که به شما احساس خوبی در مورد خودتان می‌بخشند. در واقع اصلاح شیوه زندگی و سالم‌تر شدن الگوی زندگی شما باید برای‌تان مهم‌تر از عدد مشاهده شده روی ترازو باشد.

برای مشاهده‌ی وب‌سایت دکتر فرشچی می‌توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

 مطالبی جامع و کامل درباره رژیم های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.