تبیان، دستیار زندگی
اغلب افراد وقتی خود را جزء افراد چاق می دانند که دچار اضافه وزن زیاد و سایز بالا به طور واضح باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با وزن طبیعی هم می توان چاق بود!

www.novindiet.com

وزن کردن بدن


اغلب افراد وقتی خود را جزء افراد چاق می دانند که دچار اضافه وزن زیاد و سایز بالا به طور واضح باشند. کمتر کسی در سایزهای پایین و وزن های طبیعی به چاقی فکر می کند، در حالی که مطالعات نشان داده است که مشکل چاقی تنها به وزن های بالا تعلق ندارد و در وزن های مناسب هم دیده می شود.


هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد، ولی باید بدانید که شما علیرغم داشتن وزن طبیعی می توانید از تجمع بیش از حد چربی در بدن تان رنج برده و چاق محسوب شوید (وضعیتی که تحت عنوان چاقی در وزن طبیعی شناخته می شود).

همه ما می دانیم که چاقی به ویژه چاقی مفرط می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مختلف قلبی- عروقی و نیز بیماری های متابولیک از قبیل دیابت باشد. باید بدانید که این عوارض در وزن های بالا به طور ناگهانی ایجاد نمی شوند، بلکه این موضوع در مراحل ابتدایی افزایش وزن نیز امکان پذیر خواهد بود. این امر بدین معناست که شما نیز در معرض همان خطراتی هستید که افراد چاق با آنها مواجه اند، هر چند که وزن بدنتان زیاد نباشد.

در طی سال های اخیر این باور تقریبا همگانی شده است که چاقی فقط از نظر تناسب اندام اهمیت ندارد، بلکه به عنوان یک عامل زمینه‌ ساز برای خیلی از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون شناخته شده است. در واقع، فایده مهم  برطرف نمودن چاقی، ارتقای سلامت بدن است.

شما با استفاده از فرمول نمایه توده بدنی (BMI) می توانید بفهمید که آیا از وزن مناسبی نسبت به قدتان برخوردار هستید یا خیر؟ ولی این نمایه نشانگر تمام ماجرا نیست و در واقع میزان چربی بدن را ارزیابی نمی کند. لذا ممکن است شما دارای نمایه توده بدنی مناسبی باشید، ولی درصد چربی بدن تان در حد خطرناکی بالا باشد. چاقی در حقیقت توصیفی برای تجمع چربی های اضافه در بدن است، نه داشتن وزن زیاد.

پژوهشگران هنوز در تلاش هستند تا دریابند هنگامی که وزن بدن فرد طبیعی است، می بایست چه درصدی از چربی بدنی را به عنوان چاقی در نظر گرفت و این که آیا می بایست معیارها بر اساس سن و جنس افراد متفاوت باشند.

نتایج مطالعات تا کنون نشان داده است که درصد چربی بدن خانم ها می بایست کمتر از 30 درصد و برای مردان می بایست کمتر از 20 تا 25 درصد باشد و لذا داشتن چربی بدنی به میزان بیش از مقادیر توصیه شده ی مذکور را می توان به عنوان چاقی در وزن طبیعی در نظر گرفت. برای مثال اگر شما خانمی با قد 165 سانتی متر و وزن 63 کیلوگرم  باشید، نمایه توده بدنی شما (در حدود23) مطلوب است، ولی اگر 19 کیلوگرم از وزن بدن تان یا بیشتر (یعنی مساوی و یا بیشتر از 30 درصد وزن بدن) از چربی باشد، می تواند به عنوان چاقی در وزن طبیعی به حساب آید. یا اگر شما مردی با قد 175 سانتی متر و وزن 5/72 کیلوگرم باشید، نمایه توده بدنی شما مطلوب (5/23) مطلوب است، ولی اگر 18 کیلوگرم از بدن تان یا بیشتر از چربی باشد (25 درصد وزن)، پس احتمالا دچار چاقی با وزن طبیعی می باشید.

اهمیت چاقی با وزن طبیعی

جالب است بدانید که چاقی در وزن طبیعی نیز مانند چاقی در وزن های بالا، ممکن است خطر ابتلا به عوارضی به شرح زیر را افزایش دهد:

بیماری قلبی

دیابت

کلسترول بالا

فشار خون بالا

سندرم متابولیک

اگر شما نگران میزان چربی بدن خود می باشید، با پزشک معالج تان مشورت کنید. بر همین اساس شاید پزشک معالج تان پیشنهاد کند که چربی بدن تان را اندازه گیری نمایید. در سال های اخیر با توجه به علاقه بیشتر افراد به ویژه جوانان به کنترل وزن هنوز می توان شاهد بود که خیلی از افراد با آن که وزن طبیعی دارند، از تجمع بافت چربی در نواحی ویژه ای از بدن به ویژه در ناحیه مرکزی رنج می برند.

متاسفانه باید اذعان نمود که این تجمع بافت چربی حتی بیشتر از افزایش وزن کلی بدن، در ایجاد بیماری های فوق الذکر موثر است.

نتایج مطالعات پژوهشگران حاکی از آن است که تغذیه ناسالم و نیز شیوه نادرست زندگی به همراه عدم تحرک بدنی نقش مهم تری در ایجاد این نوع تجمع چربی در مقایسه با عوامل ژنتیکی دارد.

لذا برای کنترل عوارض ناشی از چاقی با وزن طبیعی، اولا باید در مراحل اولیه به آن توجه نمود. ثانیا با تغییر عادات نادرست زندگی اعم از تغذیه و عدم فعالیت بدنی، از پیشرفت این نوع چاقی پیشگیری کرد.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

مطالبی کامل در مورد چاقی و رژیم های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.