تبیان، دستیار زندگی
ماسه یکی از فراوان‏ترین مواد روی زمین است که با دانه‏های درشت آن بتون و با ذرات کوچکش شیشه می‏سازند. البته این ماده در صنایع دیگر هم کاربرد دارد. ذرات ماسه از سه طریق ممکن است به وجود آیند: فرسایش صخره‏ها و سنگ‏؛ فوران آتشفشان؛ و رسوب و انباشتگی بقایا و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا حالا ماسه رنگی دیدی؟

ماسه یکی از فراوان‏ترین مواد روی زمین است که با دانه‏های درشت آن بتون و با ذرات کوچکش شیشه می‏سازند. البته این ماده در صنایع دیگر هم کاربرد دارد.

ذرات ماسه از سه طریق ممکن است به وجود آیند: فرسایش صخره‏ها و سنگ‏؛ فوران آتشفشان؛ و رسوب و انباشتگی بقایا و اسکلت جانوران دریایی. به همین دلیل، در بیابان‏ها و کوهستان‏ها، در بستر اقیانوس‏ها و در ساحل دریاها نیز می‏توان ماسه یافت.

ماسه‏ها رنگ‏های گوناگونی دارند. رنگ ماسه نشانه‏ای از منشا پیدایش آن است، ماسه‏هایی که رنگ سفید خیره کننده دارند، ممکن است از یک مرجان، صخره‏های کریستالی کوارتز یا از سنگ گچ به دست آمده باشند.

ماسه سفید
ماسه سفید

منشا ماسههای شبقی و سیاه، آتشفشان‏های دریایی است. درماسه‏های سیاهرنگ بعضی از سواحل نیز مواد مغناطیسی و ذراتی از سنگ آهن وجود دارد.

ماسه سیاه
ماسه سیاه

ماسه‏های سرخ بیابان- مانند بیابان‏ای نامیبیا در آفریقای شمالی- سرشار از اکسید آهن‏اند. ماسه‏های به جا مانده از بقایای موجودات زنده دوران یخبندان نیز زرد رنگ‏اند- مثل ماسه‏های آلمان و لهستان.

ماسه سرخ

اما ماسه سبز هم وجود دارد. این ماسه کمیاب و حاصلخیز منشا دریایی دارد و سرشار از سیلیکات‏های پتاسیم و آهن است.

ماسه سبز
ماسه سبز

در ماسه‏های برخی نواحی، رسوبات الماسی به وفور یاقت می‏شود. این ماسه‏ها بسیار گرانقیمت‏اند.

به ماسه‏هایی که از بقایای موجودات دریایی- بقایای گیاهی و جانوری- ساخته می‏شوند «ماسه‏بیوژنیک» می‏گویند. رنگ این ماسه‏ از کِرم تا نارنجی متفاوت است.

ماسه نارنجی

اما غیر از رنگ، اندازه و شکل دانه‏های ماسه نیز متفاوت است. ذرات ماسه بسته به دوره و منشا شکل گرفتن، ممکن است متخلخل، ستاره‏ای شکل، مارپیچ، با لبه‏های کنگره‏دار یا نرم باشند.

پرسش و پاسخ علمی برای کودکان

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

اختراع مداد

بادهای خورشیدی

چرا مردم به یکدیگر دست می‏دهند؟

طلوع و غروب خورشید

خانه هایی از جنس استخوان و پشم

چرا مردم خالکوبی می کنند؟

کنترل یک آسمان شلوغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.