دوباره مادر شدن!؟

شادی و عشقی که تولد اولین فرزند به زندگی شما می آورد وصف ناپذیر است، اما اگر در انتظار به دنیا آمدن فرزند دومتان باشید، خواهید دید که باز هم بسیار هیجان زده هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره مادر شدن!؟

اما و اگرهاي فرزند دوم

شادي و عشقي که تولد اولين فرزند به زندگي شما مي آورد وصف ناپذير است، اما اگر در انتظار به دنيا آمدن فرزند دومتان باشيد ، خواهيد ديد که باز هم بسيار هيجان زده هستيد. اگر چه چنين مادراني دوران بارداري و بچه دار شدن را يکبار قبلا تجربه کرده اند ، اما در مورد بچه دوم مسووليت بيشتري احساس مي کنند و وظايفشان دو چندان مي شود.خوشبختانه آماده شدن براي تولد فرزند دوم مي تواند به اندازه تولد فرزند اول، جالب ومهم باشد.

شما بايد به فرزند اول خود بفهمانيد که چه اتفاقي براي هر دو شما روي خواهد داد و او را از تغييراتي که با آمدن فرزند دوم در زندگي خانواده پيش خواهد آمد، آگاه سازيد.

اما به راستي چه چيزهايي تغيير خواهد کرد؟

به دنيا آمدن فرزند دوم و همزمان دو بچه را بزرگ کردن، در ابتدا مي تواند کمي مشکل و خسته کننده باشد. اما اگر قبل از تولد فرزند دوم، تمهيدات لازم را بينديشيد با مشکلات کمتري مواجه مي شويد اگر چه اين کار هم سختي ها خاص خود را دارد.

پس از تولد فرزند دوم، بخاطر کمبود وقت، کمي سرتان شلوغ تر خواهد شد و زمان خواب و غذا خوردن شما کمي نوسان خواهد داشت. البته شرايط جديد به سن فرزند بزرگتر شما وابسته خواهد بود.

شايد حتي قبل از تولد فرزند نيز خيلي زود خسته شويد، چرا که پرستاري از فرزند اولتان در حالي که باردار هستيد انرژي زيادي را از شما مي گيرد. پس از تولد، 6 تا 8 هفته اول مي تواند کمي سخت باشد، چون کار اصلي شما اين است که برنامه خواب و غذاي نوزاد خود را تنظيم کنيد، در حالي که بايد نيازها و احساسات فرزند بزرگتر خود را نيز پيش بيني کنيد.

تغيير مثبتي که فرزند دومتان با خود همراه مي آورد ، يک اعتماد به نفس مضاعف در توانايي ها، دانش و تجربه شماست. در اين حالت خيلي کارهايي که به نظر سخت مي رسد ، براي شما قابل انجام است ، لذا اعتماد به نفس تان بالا مي رود.

اما فرزند دوم چه تاثيري روي خود شما مي گذارد؟

تولد فرزند جديد در خانواده از جهات مختلف چه فيزيکي و چه روحي روي شما اثر مي گذارد. خستگي مضاعف و ضعيف شدن اعصاب، اتفاقي معمولي است که اغلب پس از تولد فرزند در شما ايجاد مي شود.

افسردگي بعد از وضع حمل، مي تواند تجربه بدي باشد، اما نبايد شما را دچار ترس بيشتري کند. در مورد احساساتتان با پزشک خود صحبت کنيد. خيلي مهم است که بين افسردگي ساده و کوتاه پس از وضع حمل که اغلب پس از چند روز تا چند هفته از بين مي رود و افسردگي هاي عميق تر که در صورت عدم درمان مي تواند باعث مشکلات خلقي و اشکال در خواب شود، تفاوت قائل شويم. اگر شما احساس افسردگي و اضطراب زيادي مي کنيد يا افکاري در مورد آسيب رساندن به خود يا فرزندتان داريد، فورا به پزشک مراجعه کنيد تا به شما کمک کند.

از نظر فيزيکي احتمال دارد که خيلي خسته شويد ، خصوصا اگر يک زايمان مشکل داشته باشيد يا سزارين کرده باشيد.

اگر از کمک فردي بهره بگيريد که روزها مراقب کودکتان باشد، مي توانيد کمي به استراحت و خواب خود برسيد. اگر بيرون از منزل کار مي کنيد ، شايد در مورد آينده شغلي خود نامطمئن باشيد. تصميم گيري در مورد اين که مي خواهيد به سر شغلتان برگرديد يا نه خيلي مهم است.

اصلاً جاي تعجب نيست که شما احساس کنيد که علاقه منديد به فرزند اولتان نزديکتر شويد. اين مسئله حقيقت دارد که به همان اندازه که به کودک تازه متولد شده خود عشق مي ورزيد به فرزند بزرگترتان هم علاقه داريد و در واقع هر دو را به يک اندازه دوست مي داريد. اکثر والدين اظهار مي کنند که عشقشان با تولد فرزند دوم، افزايش مي يابد.

کم کم متوجه خواهيد شد که چند ماه اول پس از وضع حمل، هيچ زمان آزادي براي خود نخواهيد داشت. کم خوابي شبانه و اضطراب هاي روزانه، خسته کننده خواهد بود و يافتن زماني اختصاصي براي خودتان، فرصت مغتنمي است که براحتي بدست نمي آيد و خواهيد ديد که شما و همسرتان بندرت با هم خواهيد بود.

چگونه مي توان فرزند اول را با شرايط جديد وفق داد؟

به فرزند اولتان کمک کنيد تا خود را با شرايط جديد وفق دهد. فرزند اول شما احتمالا احساسات مختلفي را تجربه خواهد کرد؛ حسادت، هيجان و حتي خشم و رنجش.

کودکان کوچکتري که هنوز قادر به تکلم کامل نيستند نمي توانند احساسات خود را در قالب کلمات بگنجانند و شايد رفتارهايشان پس از تولد فرزند جديد پسرفت کند. احتمال دارد آنها به مکيدن انگشت خود بپردازند و برخي مهارت هاي اخير خود را فراموش کرده و حتي از کلمات و رفتارهاي کودکانه براي جلب توجه ديگران استفاده کنند.

يافتن يک هديه ويژه که کودک بزرگتر شما براي تقسيم کردن با نوزاد جديد دوست دارد. مثل يک کتاب يا اسباب بازي يا يک عکس براي اتاق نوزاد- مي تواند مفيد باشد. شايد شما بخواهيد که يک چيزي هم به فرزند اولتان هديه بدهيد مثل يک صندلي خاص فقط براي اين که او وقتي که شما در حال غذا دادن به نوزاد هستيد، روي آن بنشيند.

زمان خاصي را در نظر بگيريد که آن زمان فقط متعلق به شما و فرزند اولتان باشد. مي توانيد مثلا با او به کتابخانه يا سوپرمارکت برويد يا هنگام خواب براي او يک داستان کوتاه بخوانيد. در طي اين زمان، همسرتان مي تواند از نوزاد مراقبت کند.

براي کودک خود داستان هايي را تعريف کنيد تا بتواند بفهمد که چه اتفاقي در خانواده رخ داده است. به اين منظور کتاب هاي خاصي هم وجود دارد که مي توانيد از آنها بهره بگيريد.

کودک خود را براي زماني که نوزاد تازه متولد شده را به خانه مي آوريد، آماده کنيد. براي او توضيح دهيد که نوزاد کوچک، گريه مي کند و مرتب بايد جاي او را عوض کنيد. به او اطمينان دهيد که اگرچه نوزاد نياز به توجه بسيار زياد دارد اما هنوز هم شما وقت و علاقه زيادي را براي فرزند اولتان خواهيد داشت.

نقش فرزند اول را در خانواده پررنگ کنيد. به او بگوييد که در واقع او خواهر يا برادر بزرگ تر نوزاد جديد است و به او اجازه دهيد که از اين نقش خود لذت ببرد. پس از تولد نوزاد در بيمارستان، از همسرتان بخواهيد که کودک بزرگ تر را براي ديدن نوزاد به آنجا بياورد.

ورود نوزاد جديد، در زندگي فرزند اول تغيير بزرگي است پس سعي نکنيد آن را با تغييرات ديگر مصادف کنيد مثلا اين زمان وقت خوبي براي آموزش دستشويي رفتن به او نيست يا ثبت نام او در کلاسي که باعث جدايي او از شما براي اولين بار مي شود مناسب نيست.

نقش خواهر يا برادري، يک نقش ويژه در زندگي فرزند شماست. توجه زياد به نوزاد، باعث مي شود کودک بزرگ تر تصور کند که فراموش شده؛ به او اطمينان بدهيد که او هم به اندازه نوزادتان، ويژه و دوست داشتني است.

و اما نکاتي که به شما کمک مي کند تا از عهده شرايط جديد برآييد و مسووليت هاي جديد را بخوبي انجام دهيد که او هم به اندازه نوزادتان، ويژه و دوست داشتني است.

خانه را با غذاهايي که سريع و آسان تهيه مي شوند پر کنيد. سعي کنيد يکسري مواد غذايي آماده داشته باشيد چون تهيه غذا با ورود نوزاد کمي سخت مي شود چرا که وقت کمتري خواهيد داشت.

يک مکان خاص براي لباس ها در نظر بگيرد و براي هر فرزند يک سبد قرار دهيد و لباس هايشان را داخل آن سبده ها بگذاريد.

سبدي را در خودروي خود قرار دهيد که شامل وسايل موردنياز نوزادتان باشد. در اين حالت هميشه حاضر و آماده خواهيد بود. در ضمن مي توانيد همواره تعدادي اسباب بازي هم براي فرزند اولتان در ماشين نگهداري کنيد.

از يکي از اعضاي خانواده بخواهيد که پس از تولد نوزاد، چند روزي را با شما زندگي کند. اين کار کمک مي کند که بيش از حد خسته نشويد.

در انتهاي توجه به اين نکته ضورري است که خودر ا فراموش نکنيد. به نيازهاي خود هم توجه کنيد مثلا به ظاهر خود برسيد . مطمئن باشد که تولد فرزند دوم، خانه اي صميميم تر و گرمتر براي همه اعضاي خانواده ايجاد خواهد کرد.

 

منبع :چهار ديواري

تنظيم براي تبيان :داوودي

 

مقالات مرتبط :

يکي يک دونه، عزيز دردونه

تو اين بچه را بي ادب مي کني!

راهکارهاي تربيت ماندگار

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت