فقط حدس بزن! (8)

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (8)

با دقت به اين 2 تصوير نگاه کنيد:

 

خب !

خوب نگاه کرديد ..!؟

به نظر شما هر کدام از اين 2 عکس قسمتي از چه چيزي يا بخشي از چه مکاني است؟

اشتباه نکنيد، اين يک مسابقه بيست سوالي نيست فقط قصد داريم شما را با گوشه کوچکي از عالم بي انتهاي کائنات آشنا سازيم پس تنبلي را کنار بگذاريد و شروع کنيد به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس هاي خود را در قسمت نظرات وارد کنيد تا ما و ديگران با تراوشات ذهني شما بيشتر آشنا شويم! ( اگر مي توانيد يک حدس نزنيد و چند مورد در ذهنتان آماده کنيد.)

 اين فرصتي است براي شما که دانش تصويري خود را درباره ي کيهان بيازماييد.

(براي بزرگ ديدن تصاوير بر روي آن ها کليک کنيد)

تصوير اول :

شفق قطبي

در اين تصوير، برکه اي بکر در مقابل شما و رد سبز و زيباي شفق هاي قطبي بالاي سر شماست، ستارگان پرنور در دوردست ها مي درخشند و در لحظه اي کوتاه و گذرا، شهابي درخشان آسمان را مي شکافد. (تقريبا در مرکز تصوير)

 اين پاناراماي شگفت انگيز در اواخر شهريور سال 86 در نزديکي يکي از مرداب هاي "چنا" (Chena Lakes) در منطقه آلاسکا در ايالات متحده آمريکا در نزديکي قطب شمال گرفته شده است. در قسمت راست و بالاي اين تصوير، خوشه باز پروين نيز ديده مي شود. اين تصوير، علاوه بر جذابيت هايي که همزمان به نمايش گذاشته، از اين نظر نيز قابل توجه است که درياچه در اين زمان يخ زده است و بدون آسمان کاملا تاريک، نور را بازتاب نمي کند.

تصوير دوم :

 قمر زحل

قسمت هاي وسيعي از قمر عجيب زحل، ياپتوس، به رنگ تيره و ساير مناطق آن به سفيدي يخ است. ترکيبات قسمت تيره ياپتوس دقيقا مشخص نيست اما طيف نگاري هاي پرتو فروسرخ ترکيب احتمالي نوعي کربن را پيشنهاد مي کند. اين قمر همچنين مرز استوايي عجيبي به شکل يک گردو دارد. براي کمک به شناسايي بيشتر اين دنياي اسرار آميز، ناسا گذر 2000 کيلومتري کاسيني از فراز آن را در سال 1386تدارک ديد. اين تصوير از فاصله 75000 کيلومتري گرفته شده است. مسير کاسيني امکان عکس برداري بي نظير از قسمت روشن آن را فراهم کرد. در جنوب اين قمر، يک دهانه برخوردي عظيم مساحت 450 کيلومتر بر روي دهانه قديمي تري با اندازه مشابه را پوشانده است. ماده تيره رنگ اکثر مناطق شرقي اين قمر را به شکل يکسان پوشانده است. بررسي هاي دقيق نشان مي دهد که پوشش تيره بيشتر برروي استوا قرار گرفته است. اين که آيا اين تيرگي حاصل برخورد هاي بيروني است يا فعاليت هاي آتشفشاني داخلي همچنان ناشناخته است. اين تصوير به همراه تصاوير ديگر گذر کاسيني از فراز ياپتوس براي يافتن سرنخ هاي بيشتر در دست بررسي است.

 

حدس هايتان درست از آب درآمد يا نه؟ بر خلاف هفته پيش تصوير اول به نظر آسان مي آيد اما قبول داريم که تصوير دوم کمي مشکل است. اگر توانستيد حدس بزنيد  تصوير دوم سطح يک قمر يا سيارک است بسيار خوشحال باشيد! چرا که دانش تصويري شما نسبت به هفته هاي گذشته افزايش پيدا کرده است. 

فراموش نکنيد که درست يا غلط بودن حدس هاي شما مهم نيست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روي خالق و ناظم اين هستي است.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدي باشيد.

 

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوري و تنظيم:

محمدحسين اربابي فر

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت