فقط حدس بزن!

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به اين 2 تصوير نگاه کنيد:

 

خب !

خوب نگاه کرديد ..!؟

به نظر شما هر کدام از اين 2 عکس قسمتي از چه چيزي يا بخشي از چه مکاني است؟

اشتباه نکنيد، اين يک مسابقه بيست سوالي نيست فقط قصد داريم شما را با گوشه کوچکي از عالم بي انتهاي کائنات آشنا سازيم پس تنبلي را کنار بگذاريد و شروع کنيد به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس هاي خود را در قسمت نظرات وارد کنيد تا ما و ديگران با تراوشات ذهني شما بيشتر آشنا شويم! 

تصوير اول :

نماي کامل سحابي کارينا از هابل

در يکي از درخشان ترين نواحي راه شيري، سحابي اي قرار دارد که در آن وقايع عجيبي رخ مي دهد. NGC 3372 که با نام سحابي بزرگ در کارينا شناخته شده است، منزلگاه ستاره هاي پرجرم و يک سحابي در حال دگرگوني است. اتا کارينا (Eta Carinae)، پرانرژي ترين ستاره ي اين سحابي، در سال 1830 يکي از درخشان ترين ستاره هاي آسمان بود، ولي از آن پس به طور مهيج و دراماتيکي کم کم محو شد. سحابي سوراخ کليد، که در سمت چپ مرکز تصوير ديده مي شود، جايگاه چندين ستاره ي بسيار پرجرم شناخته شده است. کل سحابي کارينا بيشتر از 300 سال نوري گستردگي داشته و تقريباً 7500 سال نوري، دور از ما در راستاي صورت فلکي کارينا قرار گرفته است. در بالا يکي از پر جزئيات ترين عکس هايي که تاکنون از سحابي کارينا گرفته شده به تصوير درآمده است. اين عکس که رنگ هاي آن کنترل شده هستند، مرکب از 48 فريم با وضوح بالا است که تلسکوپ فضايي هابل آن ها را دو سال پيش گرفته است.

تصوير دوم :

زمين آتشفشاني عطارد

چرا داخل بيشتر دهانه هاي بزرگ بر روي عطارد نسبتا صاف است؟ تصاوير اخير فضاپيماي روبوتيک پيام آور (Messenger) که اکتبر گذشته به دور عطارد پرواز مي کرد، نشان مي دهد مناطق قبلا کشف نشده عطارد داراي دهانه هاي بزرگي با يک سطح صاف و مسطح داخلي، شبيه به ماريا بر روي قمر زمين، هستند. بنابراين گمان مي شود اين دهانه ها بر روي عطارد داراي جريان هايي از گدازه هاي شناور قديمي بوده اند، اما    قديمي تر از سطح احاطه کننده برخوردها نيستند. تصوير موزاييکي بالا از سمت غربي عطارد توسط پيام آور در حالي که به دروني ترين سياره منظومه شمسي در اکتبر گذشته نزديک شده بود گرفته شده است. سرتاسر ميانه سمت چپ سطوح برخوردي نسبتا حوض مانندي قرار دارند جايي که دهانه هاي کوچک شايد ظاهري شبيه به اولين تپه هاي برآمده دارند، در حاليکه بافت سخت و قديمي زمين در بيشتر طول پايين تصوير داير شده است.

حدس هايتان درست از آب درآمد يا نه؟ اگر دنبال کننده « فقط حدس بزن! » باشيد حتما توانسته ايد حدس بزنيد که تصوير اول يک سحابي است ولي فکر کنم تصور نمي کرديد ظاهر سحابي اين چنين باشد، اگر تصوير دوم را هم درست حدس زده ايد براي دانش خودتان ارزش زيادي قائل شويد..!

فراموش نکنيد که درست يا غلط بودن حدس هاي شما مهم نيست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روي خالق اين زيبايي هاست.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدي باشيد.

 

منبع:

apod.nojum.ir

گردآوري و تنظيم:

محمدحسين اربابي فر (عضو انجمن نجوم تبيان)

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت