تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه 24 دی ماه فضاپیمای مسنجر به نزدیکی سیاره ی عطارد رسید. از 30 سال پیش تاکنون هیچ مأموریت فضایی به منظور بررسی این سیاره‌ انجام نشده بود و این نخستین تصاویر پس از 30 سال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضاپیمای مسنجر به عطارد می رسد

دوشنبه 24 دی ماه فضاپیمای مسنجر به نزدیکی سیاره ی عطارد رسید. از 30 سال پیش تاکنون هیچ مأموریت فضایی به منظور بررسی این سیاره‌ انجام نشده بود و این نخستین تصاویر پس از 30 سال است.

مسنجر

دانشمندان آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز در سال 2004 فضاپیمایی بنام «مسنجر» (Messenger) را به سوی سیاره ی عطارد گسیل داشتند.

ساختن
مسنجر در حال ساخت
پرتاب
پرتاب فضاپیمای مسنجر در آگوست 2004

14 ژانویه امسال (24 دی) این فضاپیما از فاصله 200 کیلومتری این سیاره گذر خواهد کرد. در اولین گذر از فراز سیاره دو دوربین WACو NAC فعالیت خود را شروع خواهند کرد، که به ترتیب تصاویر با میدان دید 5ر10 و 5ر1 درجه ثبت خواهند کرد. دوربین واید این فضاپیما، قابلیت نوردهی زیاد برای ثبت ستاره های درخشان آسمان را نیز دارا است که به منظور تصحیح مداری فضاپیما به کار می‌رود و دوربین با میدان دید کم عوارض سطحی عطارد را آشکار خواهد ساخت.  تصاویری که از سطح عطارد نقشه برداری خواهد کرد، دقتی در حدود چندصد متر دارد.

این کاوشگر در این مرحله حدود 1200 تصویر از عطارد خواهد برداشت.

مدار
نقشه ی مدار کنونی مسنجر در لحظه ی گذر از کنار عطارد
مدارها
نقشه ی مدار های مختلفی که مسنجر در طول سفرش استفاده می کند.

تصاویر مسنجر در  گذر 14 ژانویه، اولین تصاویری خواهند بود که بعد از اطلاعات مارینر 10 در 16 مارس 1975 ارسال می‌شوند. این فضاپیما همچنین با استفاده از دوربین‌های فرابنفش ، فروسرخ و اشعه ایکس خود به بررسی این سیاره خواهد پرداخت.

یکی از جالب توجه‌ترین عوارض روی عطارد، حوضه برخوردی کالوریس است، که در حدود یک چهارم قطر عطارد اندازه دارد و مسنجر در 14 ژانویه به بررسی این حوضه خواهد پرداخت. این فضاپیما در مدت فعالیت خود، عوارض ناشناخته عطارد را بررسی خواهد کرد اما اطلاعات اولیه در 14 ژانویه بدست خواهد آمد.

کالوریس
دشت دیواره ای کالوریس

این کاوشگر دو بار دیگر در اکتبر 2008 و سپتامبر 2009 از نزدیکی عطارد عبور خواهد کرد و در نهایت در مارس 2011 در یک مدار بدور عطارد قرار خواهد گرفت. زمانی که سفر این فضا پیما به پایان برسد، در حدود 9ر7 میلیارد کیلومتر در مجموع سفر کرده است. اگر به وبگاه اینترنتی مسنجر نگاهی بیاندازید، مقدار مسافت طی شده توسط فضا پیما را در هر ثانیه، لحظه به لحظه نشان می دهد. (Current Total Distance Traveled)

برای مشاهده ی مسیر گذر مسنجر از نزدیکی عطارد در 14 ژانویه این انیمیشن را دانلود کنید. (1.82MB)

اهداف اصلی ماموریت:

تهیه اطلاعات کامل از عناصر معدنی سیاره و نقشه برداری زمین شناسی.

عکسبرداری سراسری از سطح سیاره.

بررسی میدان مغناطیسی سیاره.

بررسی گرانش سیاره.

و...

منابع:

http://www.universetoday.com

http://messenger.jhuapl.edu/index.php

nojum.ir