قابل توجه علاقمندان به خیاطی

به طور کلی بهتر است پنجره‏هایی که شکل و منظره خیلی جالبی ندارند با والان کوتاه پوشانده شوند، زیرا نسبت به سایر نمونه‏ها، در از بین بردن نمای نامناسب پنجره‏ها یا پرده‏های خیلی ساده، کاربرد خیلی خوبی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه علاقمندان به خياطي

والان جايگزين پرده با طرح منحني پايين آن، به پنجره‏نمايي چشمگير و حالتي خاص مي‏بخشد. اين والان‏ها با دو گوشواره در دو طرف کامل مي‏شوند و حاشيه‏هاي بيروني پنجره را مي‏پوشانند. معمولا اين مدل والان‏ها روي پرده‏هاي غلتکي يا پرده کرکره قرار مي گيرند و براي پوشاندن قسمت بالاي اين نوع پرده‏ها مناسب‏اند. به طور کلي بهتر است پنجره‏هايي که شکل و منظره خيلي جالبي ندارند با والان کوتاه پوشانده شوند، زيرا نسبت به ساير نمونه‏ها، در از بين بردن نماي نامناسب پنجره‏ها يا پرده‏هاي خيلي ساده، کاربرد خيلي خوبي دارند. در ضمن، اين نوع والان‏ها بسيار چشم‏نوازند و زيبايي مطبوعي به اتاق مي‏دهند.

                                                                    توضيحات اوليه:

اين طرح بيشتر در پنجره‏هايي که به تنهايي قرار گرفته‏اند ديده مي‏شود که مرکز و وسط آن يک سوم طول پنجره است و هر چه به طرف کناره‏ها مي‏رويم به اين مقدار افزوده مي‏شود و حد نهايت در دو طرف گوشه‏ها به دو سوم طول پنجره مي‏رسد. اگر پنجره‏ها باريک‏ترند منحني والان را نسبت به عرض پنجره، کوچک‏تر در نظر بگيريد، در پي آن اندازه والان را نيز کوچک‏تر کنيد. ممکن است اين والان‏ها چند تايي با طرح‏ هلالي در پايين، پشت سر هم قرار بگيرند، البته بايد در مقياس کوچک درست شوند و اين در صورتي است که پنجره هم پهن باشد. گوشواره‏ها يا کناره‏هاي بلندتر اين مدل مي‏توانند تا پايين پنجره هم امتداد پيدا کنند يا حتي روي زمين قرار گيرند. براي اينکه والان زيبا نشان داده شود، بايد مقدار پارچه حداقل يک و نيم تا دو برابر عرض پنجره در نظر گرفته شود. در قسمت بالاي والان نيز مي‏توان دو مدل را اجرا کرد، يکي اينکه به صورت ساده‏ باشد (مانند تصوير اول)، ديگر آنکه تاجي در بالاي آن پيش‏بيني شود (مثل تصوير دوم). هر چقدر ارتفاع تاج والان بلندتر باشد، بيشتر حاشيه‏دار و زنانه نشان داده خواهد شد.

اين پرده به آستر هم نياز دارد تا شکيل‏تر ديده شود. پارچه‏هاي سبک يا داراي سنگيني متوسط، براي هر دو مورد پرده‏ و آستري مناسب‏اند. والان را 5/2 تا 5/6 سانتي‏متر بيشتر از چوب پرده در نظر بگيريد تا به اين ترتيب چوب يا ميله پرده به طور کامل پوشيده شود.

لوازم مورد نياز:

پارچه‏ نقش دار- پارچه ساده‏ آستري- صابون خياطي و متر- چوب پرده- وسايل مخصوص نصب

مراحل اندازه گيري:

براي محاسبه طول پارچه اصلي و آستري به روش زير عمل مي‏کنيم:

طول پارچه رويي و آستر هر کدام بايد مساوي با بلندترين مقداري باشد که مايليد والان امتداد يابد، به اضافه دو برابر عرض چوب پرده و هم‏چنين دو برابر تاجي که مي‏خواهيد بالاي پرده بيفزاييد، به علاوه 5/2 سانتي‏متر. براساس مجموع اين ارقام، طول هر دو پارچه مشخص مي‏شود و شما مي‏توانيد پارچه‏ها را برش بزنيد. براي محاسبه عرض پارچه‏ها، بايستي طول چوب پرده را به علاوه اندازه پيش‏آمدگي آن نماييد، سپس اين عدد را در مقداري که مي‏‏خواهيد پرده چين بخورد ضرب کنيد. معمولا مقدار چين پرده 2 تا 5/2 برابر طول پنجره انتخاب مي‏شود. بعد از اينکه مقدار دقيق برش عرضي والان مشخص شد، اندازه را بر مقدار عرض پارچه تقسيم کنيد.

حال دو يا سه عرض پارچه را کنار هم بگذاريد و کناره‏ها را کوک بزنيد تا عرض پرده به شکل پيوسته در آيد، سپس پارچه را از وسط تا بزنيد (همانند تصوير1). براي برش کوتاه‏ترين قسمت والان به اين صورت عمل مي‏کنيم: قد کوتاه‏ترين قسمت پرده را به اضافه دوبرابر عرض ميله پرده، به اضافه دو برابر ارتفاع تاج، به علاوه 5/2 سانتي‏متر مي‏کنيم. اين مقدار به دست آمده را در مرحله اول قسمت بعدي به کار مي‏بريم.

مراحل برش و دوخت:

1- دررهايي که کوک زده بوديد، چرخ کنيد. کل پارچه را به 3 قسمت تقسيم کرده، علامت گذاري کنيد، سپس پارچه را از طول دولا کنيد. بعد يک سوم پارچه را علامت زده، طبق اندازه‏گيري قبلي، طول کوتاه‏ترين قسمت را مشخص کرده، براي تعيين نقطه‏اي روي خط يک سوم خط راستي رسم نيد. اندازه برگشت را (همان مقداري که از چوب پرده تا ديوار اندازه گرفتيد) در گوشه پارچه، مطابق شکل، تعيين کنيد و باز هم با خطي راست دو نقطه را به يکديگر وصل نماييد.

 

 

2- قسمتي را که به صورت تقاطع دو خط مستقيم به دست آورده‏ايد به وسيله  نعلبکي، يا هر وسيله مناسب ديگر، به صورت منحني رسم کنيد و سپس پارچه دولا را ببريد (همانند تصوير2). همين ترتيبات را براي برش پارچه آستري تکرار کنيد

 

 

3- پارچه اصلي و آستري را از طرف روي پارچه‏ها بر هم بگذاريد و با سنجاق به هم متصل کرده، به اندازه 5/1سانتي متر جاي درز بگذاريد و هر دو پارچه را به هم بدوزيد. قسمت بالا را باز نگه داريد و به منظور برگرداندن در آخر کار، به هم وصل نکنيد.

 

 

4- دو قسمت دوخته شده را طبق شکل 4 طوري اتو کنيد که درز به سمت آستري اتو بخورد و قسمت منحني‏ها را با قيچي شکاف‏هاي کوچک بدهيد که موقع برگرداندن، فرم منحني هم‏چنان حفظ شود.

 

 

 

5- والان را به طرف روي پارچه برگردانيد و درزها را اتو بخار بکشيد. لبه بالا را 5/1 سانتي متر به طرف زير تا کنيد. باز اتو بزنيد و هر دو پارچه اصلي و آستر را مثل اينکه پارچه است، با هم تا کنيد. از بالا اندازه چوب پرده و تاج پرده را اندازه زده هر کدام را جداگانه، مانند سجاف به فواصل صحيح چرخ کنيد.

 6- پرده آماده را از داخل ميله يا چوب پرده عبور دهيد و چوب را به ديوار بکوبيد. دو طرف پرده را از کناره‏ها روي چوب پرده بکشيد و به وسيله قلابي ظريف از زير به ديوار وصل کنيد طوري که تکان نخورد. يا آنکه مي‏توانيد همانند تصوير 6 چوب پرده‏اي قوس‏دار تهيه کنيد. ميزان چين پرده را با دست در تمام سطوح آن پخش کنيد تا در تمام قسمت‏ها به يک اندازه چين داشته باشد و مرتب قرار گيرد.

 

 

ايران آذين

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

مقالات مرتبط

چگونه قايق درست کنيم

ساتن ، فاستوني ، کدري

آشنايي با پارچه ها

راه راه هاي زيبا

گل آرائي براي مجالس سوگواري

آشنايي با ابزار و وسايل گل‌آرايي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت