رموز محبوبیت و خوش نامی

برخوردارى از اخلاق كريمانه و آراستگى به صفات خوب و رفتارهاى انسانى، محبوبيّت‏آور است. كيست كه نخواهد محبوب دل‏ها شود و مورد توجّه و محبت ديگران قرار گيرد و «قلعه دل‏ها» را بگشايد؟ امّا راه و روش آن چيست و كليد گشودن قلوب كدام است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رموز محبوبيت و خوش نامي

با مردم چگونه برخورد كنيم؟ معاشرت درست و نادرست كدام است؟ هم‏نشينى مفيد و زيان بار چيست؟ عوامل تحكيم رابطه‏ها يا گسست رابطه‏ها كدام است؟

حكمت‏هايى را برگرفته از اولياى الهى برمى شمريم، كه توجّه به آنها و كاربردشان در بهينه سازى روابط ما با ديگران سودمند است.

 

هنر همزيستى‏

روحيه سازگارى با ديگران و كنار آمدن با توقع‏ها، سليقه‏ها، خواسته‏ها و حرف‏ها، به تدريج براى انسان «جا» باز مى‏كند. اين روحيه هم وقتى فراهم مى‏آيد كه انسان هم «حقوق» ديگران را بشناسد، هم تصميم به مراعات آنها داشته باشد و تنها «خود» برايش مطرح نباشد. چون چنين خصلتى ايجاد تنش مى‏كند و ديگران را از پيرامون فرد ، فرارى مى‏دهد.

 

حضرت على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «رأس الحكمة مداراة النّاس»؛1 سر آغاز حكمت، مدارا كردن با مردم است».

بايد پذيرفت كه سليقه‏ها و روحيه‏هاى همه يكسان نيست و همه ذوق و پسند و راه و روش ما را ندارند. ما هم چاره‏اى جز زيستن با آنان نداريم، پس بايد« مدارا» كنيم. اين همان هم‏زيستى است كه هر كه ندارد ، مطرود و مأيوس و تنها مى‏شود.

 

سلوك شايسته‏

برخوردارى از اخلاق كريمانه و آراستگى به صفات خوب و رفتارهاى انسانى، محبوبيّت‏آور است. كيست كه نخواهد محبوب دل‏ها شود و مورد توجّه و محبت ديگران قرار گيرد و « قلعه دل‏ها » را بگشايد؟ امّا راه و روش آن چيست و كليد گشودن قلوب كدام است؟

 

مگر مى‏توان با زور، دلى را به‏دست آورد، يا در خانه دلى جاى گرفت؟ اگر تواضع و خاك‏سارى عاملى براى محبوبيّت است، احسان و نيكى و بخشندگى عامل ديگرى است و «حسن خلق» و سلوك والا و اخلاق متعالى، عامل سوّم.

ما بى‏نياز از دوست نيستيم. نداشتن دوست، نوعى غربت و تنهايى است. به فرموده حضرت اميرعليه‏السلام، غريب، كسى است كه «دوست» نداشته باشد: «الغريبُ مَن لم يكن لَهُ حبيب».2

مردان با جود و سخاوت به سيادت و آقايى مى‏رسند.

انسان‏ها تا چه حد براى ديگران مفيدند؟

ارزش هركس به اندازه خدمت و خوبى و نفعى است كه از او به ديگران مى‏رسد. ميزان محبوبيت مردم در دل‏ها نيز بستگى به اندازه خيرى دارد كه از آنها عايد ديگران شود. سرور، كسى است كه خدمتى به ديگران كند. اين مضمون كلام حضرت على‏عليه‏السلام است كه فرمود: «بالجود تسود الرجال»3 مردان با جود و سخاوت به سيادت و آقايى مى‏رسند».

اين نيز نوعى كمال در رفتار و سلوك با ديگران است كه بر محور داد و دهش انجام مى‏گيرد.

به قول سعدى در گلستان: مردم تا نان كسى را نخورند، نامش را به نكويى نبرند.

در سخنان امام على عليه‏السلام چنين آمده است:«خير الناس من نفع الناس؛4بهترين مردم كسى است كه به مردم سود برساند».

پيامد چنين رفتارهايى چيست؟ جز آن‏كه محيطى سرشار از صفا و گرمى براى انسان و جامعه پديد مى‏آورد و الفت‏ها را مى‏افزايد و زندگى‏ها را صفا مى‏بخشد؟ چه لذت‏بخش است زيستن در كنار افرادى كه نيكوكارى، خوش‏رفتارى، نوع‏دوستى، خيررسانى، مهرورزى و خيرخواهى جزو سرشت و خصلتِ هميشگى آنان است.

 

امام على عليه‏السلام مى‏فرمايد: با مردم چنان زيست و معاشرت داشته باشيد كه اگر از دنيا رفتيد، در فقدان شما سوگوار و گريان باشند و اگر مانديد ، نسبت به شما عاطفه و مهرورزى داشته باشند:«خالطوا الناس مخالطة ان متم معها بكوا عليكم و ان عشتم حنوا اليكم».5

كسى كه نه ديگران با او انس و الفت بگيرند ، نه او با ديگران الفت داشته باشد ، خيرى در او نيست.

مردم جوشى‏

روحيه انزواطلبى و فردگرايى و خودخواهى، فرد را از چشم‏ها و دل‏ها مى‏اندازد. برعكس، انس و الفت و جوشيدن و گرم‏گرفتن با مردم، عواطف و محبت‏هاى آنان را فراهم مى‏آورد. خداوند ، از نعمت‏هاى خويش، ايجاد الفت بين دل‏هاى مردم را ياد مى‏كند.6 حضرت رسول صلى‏الله‏عليه‏وآله نيز مى‏فرمايد: «خير المؤمنين من كان مألفة للمؤمنين، و لا خير فى من لا يؤلف و لا يألف7 بهترين مؤمنان كسى است كه مايه الفت مؤمنان باشد،و كسى كه نه ديگران با او انس و الفت بگيرند ، نه او با ديگران الفت داشته باشد ، خيرى در او نيست».

 

كسى كه با مردم نمى‏جوشد و هميشه به دامن تنهايى و گوشه انزوا و خودگرايى پناه مى‏برد ، يا دچار غرور و تكبر است، يا از آثار و بركات« الفت» بى‏خبر است، يا مشكلى در تربيت خانوادگى داشته كه او را «جمعى» بار نياورده‏اند و ميدان براى «مردم جوشى» برايش فراهم نساخته‏اند.

صاحبان روحيه سرد و خود گرا و مردم گريز، اغلب در كارهاى عمومى شركت نمى‏كنند و برنامه‏هاى مشترك نمى‏تواند آنان را جذب كند.

ابراز عاطفه به مردم و مشاركت و همراهى و هم‏دردى با آنان در امور و يارى‏رسانى در هنگامه نياز، پشتوانه‏اى براى روزهاى «مبادا» فراهم مى‏آورد.

عيب پوشى‏

حفظ «آبرو»ى ديگران، مهم‏ترين نشانه دوستى و احترام و ارزش‏گذارى براى آنان است. آبرو، سرمايه‏اى است كه به اين راحتى به دست نمى‏آيد و گوهر نفيسى است كه اگر شكست، به اين آسانى قابل جبران نيست.

به همين اندازه كه «عيب‏جويى» نكوهيده و نارواست، «عيب‏پوشى» نسبت به يك برادر مسلمان و آبرودارى نسبت به يك مؤمن، ضرورى و فضيلت است.

وقتى از لغزش و عيبى از ديگرى باخبر مى‏شويد ، جوان‏مردى ايجاب مى‏كند كه پرده‏پوشى كنيد و اگر نياز به تذكر است، به خودش بگوييد تا اصلاح كند.

در كلام اميرمؤمنان است كه: ثمره اخوّت و برادرى آن است كه پشت سرش آبرويش را حفظ كنى و عيب‏هايش را به عنوان هديه به خودش بگويى.8

 

پى‏نوشت :

1.غرر الحكم، ج 4 ص 52.

2.نهج البلاغه، حكمت 65.

3.غرر الحكم، ج 3، ص 212.

4.همان، ص 430.

5.نهج البلاغه، حكمت 10.

6.انفال(8) آيه 63 و آل عمران(3) آيه 103.

7.ميزان الحكمه، ج 1 ص 129 ح 655.

8.غرر الحكم، ج 3 ص 330.

 

منبع : پرسمان- با تغيير

مقالات مرتبط :

دنيايي بدون دوست و دشمن

از موانع عبور کنيد  

احساس و ظاهر خود را دلنشين کنيد

هواي همسايه ات رو داشته باش

مهم ترين مشکل زندگي امروز

نفوذ درقلب ديگران بدون جراحي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت