تبیان، دستیار زندگی
هنگامی كه انسان موفق بر زمین می‌افتد، فورا بر میخیزد، ازشكست خود درس می‌گیرد، ضربه را از یاد می‌برد و به سمت جایگاهی بلندتر حركت می‌كند. اگر زندگی مشاهیر بزرگ دنیا را از نظر بگذرانید، متوجه می‌ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از موانع عبور کنید!

مانع

هنگامی كه انسان موفق بر زمین می‌افتد ، فورا بر می خیزد ، از شكست خود درس می‌گیرد ، ضربه را از یاد می‌برد و به سمت جایگاهی بلندتر حركت می‌كند. اگر زندگی مشاهیر بزرگ دنیا را از نظر بگذرانید ، متوجه می‌شوید كسانی كه به موقعیت‌های بزرگ دست یافته‌اند ، زیر فشار ضربات شكست ، استخوانی خرد كرده‌اند.

امكان ندارد بدون وجود مخالفت، مشقت و موانع به موقعیت‌های بزرگ دست پیدا كنیم. ولی امكان آن وجود دارد كه از موانع برای پیشبرد اهداف خود استفاده كنیم. هنگامی كه از مساله‌ای ضربه می‌بینیم، غالبا چنان در آغاز دچار احساسات می‌شویم كه نمی‌توانیم از آن تجربه‌ای بیندوزیم. ما می‌توانیم شكست ها را به پیروزی تبدیل كنیم.

یعنی درسی بگیریم، آن را به كار ببندیم و بعد به شكستی كه پشت سر گذاشته ایم نگاه كنیم و لبخند بزنیم. از هم اكنون تصمیم بگیرید از هر مانعی كه در سر راهتان سبز می‌شود ، چیزی به غنیمت بگیرید. بار دیگری كه در محیط كار یا منزل با مشكلی روبه‌رو می‌شوید ، بر اعصابتان مسلط شوید و بكوشید علت آن را پیدا كنید.

از این راه می‌توانید جلو اشتباه‌های مجدد ‌‌را‌ بگیرید. ضربه خوردن تجربه با ارزشی است، در صورتی كه بتوانیم از آن درسی بگیریم. ما انسان ها موجودات عجیب و غریبی هستیم، خیلی سریع برای پیروزی‌های خود اعتباری تمام عیار قائل می‌شویم. هر‌وقت به موقعیتی می رسیم ، می‌خواهیم همه عالم و آدم را خبر كنیم. طبیعتا دوست داریم همه ما را به یكدیگر نشان دهند و بگویند: «او را می‌بینی؟ چنین و چنان كرده است.»

با وجود این، عادت داریم به همان سرعت دیگر افراد را به خاطر بروز هر مانع كوچكی مقصر بدانیم. وقتی فروش كم می‌شود ، فروشنده‌ها به طور طبیعی تقصیر را گردن مشتری‌ها می‌اندازند. وقتی كارها از دور خارج می‌شود ، مدیران اجرایی به طور طبیعی كارمندان یا دیگر مدیران را سرزنش می‌كنند.

بعید نیست در این دنیا كسانی بخواهند به ما ضربه بزنند ، ولی در بیشتر موارد ، خودمان باعث سقوط خود می‌شویم. شكست‌های ما در اثر بی‌كفایتی فردی یا اشتباه‌های خودمان است.

واقع گرا باشید. خودتان را در یك لوله آزمایش بگذارید و از دید یك شخص ثالث و بیطرف به خودتان نگاه كنید. ببینید آیا دارای ضعفی هستید كه پیش از این، هرگز متوجه آن نشده‌اید؟ اگر ضعفی دارید ، برای اصلاح آن دست به كار شوید. بیشتر مردم آنقدر به خودشان عادت می‌كنند كه توانایی دیدن راه های اصلاح نفس را از دست می‌دهند.

خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دادن تاثیر سازنده‌ای دارد. به انسان كمك می‌كند كه كارآیی و قدرتی را كه لازمه موقعیت است، به دست آورد. مقصر دانستن دیگران تاثیری ویرانگر دارد. از اثبات كردن این‌كه دیگری دارد اشتباه می‌كند، مطلقا هیچ سودی عایدتان نمی‌شود. به گونه‌ای سازنده خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دهید.

از ناتوانایی‌ها و بی‌كفایتی‌های خود فرار نكنید. معیارهای بالاتری را در نظر بگیرید. و مانند افراد موفق، كاستی‌ها و ضعف‌های خود را جستجو و سپس آنها را اصلاح كنید.

یك انسان شكست‌خورده كسی است كه با وجود اشتباه‌های احمقانه‌ای كه مرتكب شده است، نمیتواند تجربه‌ای بیندوزد

اعتقاد به رسم روزگار، هیچ تجربه‌ای در پی ندارد و آمادگی بیشتری برای رویارویی با مشكلی كه قبلاً در شرایط مشابه داشتیم، به ما نمی‌دهد.

به جای مقصر دانستن بخت و اقبال، موانع را بررسی ‌كنید. هرگاه مغلوب شدید ، درس بگیرید. بسیاری از افراد خسته و رنجور از زندگی، محرومیت خود را با عبارات بخت بد، بخت شوم و بخت شور، توصیف می‌كنند.

مشكل اصلی این است كه بیشتر مردم وقتی به مانع سختی در كار بر می‌خورند، فقط شكست را در نظر می‌آورند و به این ترتیب مغلوب می‌شوند.

وقتی یقین پیدا می‌كنید كه راهی هست، به طور خودكار انرژی منفی را (كنار بكشیم، برگردیم عقب) تبدیل به انرژی مثبت می‌كنید (ادامه بدهیم، جلو برویم.) تنها زمانی یك مساله یا یك مشكل غیر قابل حل می‌شود كه فكر كنید غیرقابل حل است. با ایمان داشتن به امكان وجود راه‌حلی برای مشكلات، راه‌حل ها را جذب می‌كنید. به خودتان حتی اجازه صحبت یا فكر درباره ناممكن بودن راه‌حل ها را ندهید.

منبع:جام جم

تهیه شده: داوودی

مقالات مرتبط :

پرواز را به خاطر بسپار

خطر کنید ولذت ببرید!

راهکارهایی برای تقویت اراده

آینده را دگرگون کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.