جوندگان موذی

موش‌های صحرایی، جوندگانی هستند که در سراسر جهان یافت شده و در گروه‌های بسیار پر تعداد زندگی می‌کنند. آنها در شهرها و روستا‌ها زندگی کرده، تقریبا از همه چیز تغذیه می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوندگان موذي

موش‌هاي صحرايي، جوندگاني هستند که در سراسر جهان يافت شده و در گروه‌هاي بسيار پر تعداد زندگي مي‌کنند. آنها در شهرها و روستا‌ها زندگي کرده، تقريبا از همه چيز تغذيه مي‌کنند.

موش‌ها قادرند تا 800 متر شنا کرده، بيش از 3 دقيقه زير آب بمانند. آنها تحمل 3 روز بي‌آبي را دارند و مي‌توانند حتي از لوله‌هاي فاضلاب، وارد منازل شوند.

موش‌ها حيواناتي موذي هستند و با غارت مواد خوراکي در سطحي وسيع و نيز انتقال بيماري‌هاي خطرناک، خطرهاي فراواني را براي انسان به وجود مي‌آورند. برخي از اين جانوران، ناقل نوعي کک هستند که سبب بيماري مرگبار طاعون خيارک در ميان انسان‌ها، مي‌شود.

اکثراً انواع موش‌ها از تماس با انسان، گريزانند، اما دو نوع سياه و قهوه‌اي (معمولي) آنها بيشتر با انسان زندگي مي‌کنند. موش سياه، در اصل از کشورهاي جنوب شرقي آسيا به ساير نقاط جهان گسترش يافته است. اين جونده به راحتي از ارتفاعات، بالا مي‌رود و جهت زندگي به گرما نيازمند است.

در روستاها بيشتر موش‌هاي صحرايي، خارج از خانه‌ها زندگي مي‌کنند و تقريبا خطري براي سلامتي، محسوب نمي‌شوند. اما در شهرها، آنها غذاي انسان را مي‌ربايند و از اين طريق خطر بزرگي به شمار مي‌روند.

موش‌هاي قهوه‌اي از مناطق شمالي‌تر کره زمين و احتمالا از شمال کشور چين، به ديگر مناطق جهان برده شده‌اند. آنها قادر به تحمل سرما بوده، شناگران خوبي هستند.

اين جانوران موذي پيش از آنکه انسان به قدرت مخربشان پي ببرد، به‌طور ناخواسته همراه او در تمام نقاط جهان پخش شدند.

اکثراً انواع موش‌ها از تماس با انسان، گريزانند، اما دو نوع سياه و قهوه‌اي (معمولي) آنها بيشتر با انسان زندگي مي‌کنند.

موش‌ها قادرند تا 800 متر شنا کرده، بيش از 3 دقيقه زير آب بمانند. آنها تحمل 3 روز بي‌آبي را دارند و مي‌توانند حتي از لوله‌هاي فاضلاب، وارد منازل شوند. در صورتي که از طبقه پنجم يک ساختمان هم پرت شوند، قادر به ادامه زندگي هستند.

در روستاها بيشتر موش‌هاي صحرايي، خارج از خانه‌ها زندگي مي‌کنند و تقريبا خطري براي سلامتي، محسوب نمي‌شوند. اما در شهرها، آنها غذاي انسان را مي‌ربايند و از اين طريق خطر بزرگي به شمار مي‌روند. موش‌ها، به سرعت توليد مثل و رشد مي‌کنند، و رهايي از شر آنها بسيار مشکل است.

 

برگرفته از: دايرة المعارف کودکان و نوجوانان

 

********************************

مطالب مرتبط

 

ترين‌هاي جهان

حشره‌ي عجيب و باهوش

جانوران بازيگوش

دونده‌هاي بسيار سريع

جانور وحشي که اهلي شد

اختاپوس

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت