تبیان، دستیار زندگی
آهو، چرنده‌ای دارای شاخ و سم است. این حیوان شباهت زیادی به گوزن دارد، ولی در اصل جزو خانواده بز و گاو وحشی است. محل زندگی بیشتر آهوها در دشت‌های آفریقاست. آنها دونده‌های بسیار سریعی هستند که در گله‌های بزرگ زندگی می‌کنند و با کوچکترین احساس خطر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آهو

آهو

آهو، چرنده‌ای دارای شاخ و سم است. این حیوان شباهت زیادی به گوزن دارد، ولی در اصل جزو خانواده بز و گاو وحشی است. محل زندگی بیشتر آهوها در دشت‌های آفریقاست. آنها دونده‌های بسیار سریعی هستند که در گله‌های بزرگ زندگی می‌کنند و با کوچکترین احساس خطر، به سرعت می‌گریزند. بعضی از انواع مشهور آنها عبارتند از: ایمپالا، قوچ آبی، آهوی آفریقایی و گوزن آفریقایی.

گوزن

گوزن

گوزن از خانواده گاوها و آهوها است. اما گوزن‌ها با هم‌خانواده‌های خود تفاوت دارند؛ چون به جای شاخ‌های دایمی، دارای شاخ‌هایی موقت هستند. گوزن نر همه ساله دارای شاخ جدیدی می‌شود. گوزن‌های ماده، غیر از نوع شمالی، هرگز شاخ در نمی‌آورند.

همه ساله در اوایل بهار مقدار زیادی خون در محل رویش شاخ‌گوزن نر به جریان می‌افتد. این خون، ماده‌ای استخوانی که رشد شاخ را تسریع می‌کند، با خود حمل می‌کند. ابتدا، محل رشد شاخک، پوشیده از پوستی نرم و پر مو به نام «مخمل» می‌شود. در اوایل تابستان این شاخ‌ها به بیشترین حد رشد خود  می‌رسند. در این زمان خون، قطع می‌شود و مخمل روی سر از بین می‌رود. آهوی نر، آنقدر شاخ‌هایش را به اشیای دیگر می‌مالد تا محکم و براق شوند.

اقتباس از کتاب دایرة المعارف کودک و نوجوان جلد 1

************************************

مطالب مرتبط

ترین‌های جهان

خانه ،لانه،آشیانه

از کجا بدانیم حیوانی که می بینیم، یک مار است؟

سنگین وزن ترین حشره جهان چه نام دارد ؟

جهان ماهی ها آخرین قسمت

جهان ماهیان قسمت دوم

جهان ماهی ها

خفاشها پرنده نیستند

شگفتی های جانوران

آیا می دانید چرا از مار می ترسیم؟

بافته شگفت انگیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.