10باور غلط درباره سرماخوردگی (2)

در قسمت اول این مقاله ، 5 باور غلط درباره سرماخوردگی را گفتیم. حال بقیه آنها را بیان می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10باور غلط درباره سرماخوردگي (2)

در قسمت اول اين مقاله ، 5 باور غلط درباره سرماخوردگي را گفتيم. حال بقيه آنها را بيان مي کنيم.

6- شكمم سرماخورده، دائم دارم بالا مي‌آورم.

البته اعتقاد به اين باور كه سرماخوردگي شكمي هم نوعي سرما‌خوردگي رايج است، چندان مضر و خطرناك نيست. اما بهتر است بدانيم به ندرت مي‌توان سرماخوردگي را يافت كه تنها علامت شاخصه آن تهوع، استفراغ و اسهال باشد. عامل ايجاد اين علائم بيشتر مسموميت‌هاي غذايي و انواع ديگري از ويروس‌ها هستند. راه پيشگيري از اين بيماري، شستشوي مرتب دست ها و نخوردن غذاي مانده و غير بهداشتي است.

البته بايد گفت يك سوم از ويروس‌هاي سرماخوردگي مي‌توانند علاوه بر ايجاد علائم تنفسي، باعث درجاتي از اسهال، تهوع و استفراغ، يعني علائم گوارشي هم شوند.

7- واكسن آنفلوانزا نمي‌زنم، چون ممكنه مريض بشم.

اول فصل پاييز، زمان تزريق واكسن آنفلوانزاست. كودكان، سالمندان، ديابتي‌ها ، آنها كه پيوند شده‌اند، دياليزي‌ها، آنها كه هر بيماري مزمني دارند، يا به ويروس ايدز مبتلا هستند، يا به هر دليلي دستگاه ايمني ضعيفي دارند، از جمله کساني هستند که بايد اين واکسن را بزنند. به لطف الهي الان اين واكسن به تعداد مناسبي در كشور وجود دارد و اين افراد مي‌توانند به مراكز بهداشتي - درماني مراجعه كنند و آن را رايگان دريافت كنند.

اما بعضي‌ها سختشان مي‌آيد اين كار را بكنند و وقتي علت را از آنها مي‌پرسي مي‌گويند مي‌ترسم مريض بشوم. واكسن آنفلوانزا عوارض جانبي ناچيزي دارد، ولي آنچه كه مسلم است به هيچ عنوان باعث ابتلا به آنفلوانزا و هيچ بيماري ديگري نمي‌شود.

ويروس موجود در اين واکسن، يك ويروس غيرفعال است كه باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن او را بشناسد و به حال آماده باش عليه آن دربيايد، ولي نمي‌تواند بيماري ايجاد كند. پس آنهايي كه واجد شرايط هستند، مي‌توانند با خيال راحت واكسن بزنند و اميدوار باشند كه امسال سرما نخورند.

8- سرماخورده‌ام، فقط بايد توخونه بخوابم تا خوب بشم.

اشتباه نشود، كار زياد، انواع استرس، آلودگي هوا ، كم‌خوابي و همه موارد مشابه آن مي‌تواند سيستم ايمني را تحت فشار بگذارد و اجازه ندهد كارش را درست انجام دهد، بنابراين مي‌توان گفت كه اين حق شماست كه حداقل در يكي دو روز اول بيماري‌تان كمتر كار كنيد و بيشتر استراحت كنيد.

اما همه درمان اين نيست، گرچه هيچ كدام از بيماري‌هاي ويروسي درمان قطعي ندارند. ولي داروهاي آنتي ويروس خاصي هستند كه مي‌توانند تا حد زيادي تكثير ويروس‌ها را كنترل كنند. پزشك مي‌تواند شما را در اين باره راهنمايي كند. البته يادتان باشد كه شروع مصرف اين داروها در دو روز اول بعد از شروع بيماري تأثير دارد و بعد از آن ديگر بي‌فايده است.

داروهاي ديگري هم هستند كه با كم كردن علائم بيماري، به شما كمك مي‌كنند كمتر از اين ويروس موذي آزار ببينيد.

9 - روزي يك قرص ويتامين C مي‌خورم تا سرما نخورم.

همه باورهاي غلط از يك انديشه درست به وجود آمده‌اند. در اينجا انديشه درست آن است كه اگر در رژيم غذايي شما مقادير كافي ويتامين C وجود داشته باشد، مثلا به اندازه كافي فلفل سبز ، مركبات و ميوه‌هاي تازه مصرف كنيد، سيستم ايمني قوي تر و آماده‌تـري خواهيد داشت.

اگر به بلاي سرماخوردگي هم دچار گشتيد، قرص ويتامين C از دو راه به شما كمك مي‌كند: در دوزهاي پايين مي‌تواند طول دوره بيماري را كم كند و در دوزهاي بالا علائم را تخفيف بدهد،

اما متأسفانه خوردن قرص ويتامين C نمي‌تواند شما را در برابر ابتلا به سرماخوردگي مصون كند. ضمن اينكه زياد خوردن اين قرص هم مثل هر داروي ديگري مي‌تواند عوارضي مثل استفراغ و اسهال داشته باشد.

10- براي پيشگيري از سرماخوردگي فقط كافيه نزديك آدم سرما‌خورده نروم.

البته دوري از قطرات تنفسي بيمار (در عطسه و سرفه)، راه مؤثر و خوبي براي پيشگيري از سرماخوردگي است، اما فراموش نكنيد اين قطرات ممكن است روي دست بيمار هم وجود داشته باشند. آن وقت هرجا كه او دستش را بگذارد، اعم از دستگيره در، گوشي تلفن، صفحه كليد كامپيوتر و نوشت‌افزارها مي‌تواند آنها را ويروسي کند و هنگامي که شما دستتان را به آنها بزنيد، دست شما هم  منبع ويروس مي‌شود.

پس يادتان باشد با آب و صابون روزي چند بار دستتان را بشوييد. دست آلوده را به دهان و چشمتان نزنيد. صفحه كليد کامپيوتر و ميز كارتان را هم مي‌توانيد با محلول‌هاي الكلي رقيق هر روز پاك كنيد.

دكتر فرنوش صفوي‌فر- همشهري

*مطالب مرتبط:

آغاز آلرژي‌ها در پاييز

بيماري‌‌هاي پاييزي

باورهاي غلط درباره سرماخوردگي كودكان

آنفلوآنزا

10 فرمان براي مبتلايان به گلودرد

سرماخوردگي، آنفلوآنزا يا آلرژي؟

سرماخوردگي را جدي بگيريم

سرماخوردگى، بيمارى فصل

سرماخوردگي و مكمل هاي تغذيه اي

فردي که سرماخورده چه بايد و چه نبايد بخورد؟

13روش مبارزه با سرماخوردگي

سرد شدن پاها و افزايش سرماخوردگي

آيا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگي مي شوند ؟

 سرما بخوريد ؛ آنتي بيوتيك نخوريد!

 تفاوت سرماخوردگي و حساسيت

طعم تلخ زمستان در گلو

امان از سرماخوردگي

ويتامين C عليه سرماخوردگي؟!

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت