اسكار براي 12 دقيقه بازي «آنتوني كويين»

«شور زندگي» (Lust For Life) محصول سال 1956 آمريكا است كه در مدت زمان دوساعت و دو دقيقه به شيوه‌ي رنگي ساخته شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسكار براي 12 دقيقه بازي «آنتوني كويين»

به انگيزه‌ي پخش سينمايي «شور زندگي»

* رنگ‌هايي به زيبايي تابلوهاي ون‌گوگ

* اسكار براي 12 دقيقه بازي «آنتوني كويين»

«شور زندگي» براساس كتابي به همين نام نوشته ايدوينگ استون ساخته شده است؛ كارگرداني اين فيلم را وينسنت مينلي برعهده داشته كه كارگرداني را از دهه 1940 آغاز كرده و طي 30 سال حدود 40 فيلم ساخته است.

«شور زندگي» (Lust For Life) محصول سال 1956 آمريكا است كه در مدت زمان دوساعت و دو دقيقه به شيوه‌ي رنگي ساخته شده است.

** داستان فيلم

فيلم‌نامه‌ي «شور زندگي» را نورمن كوروين در ژانر بيوگرافي و درام به نگارش درآورده است.

داستان فيلم درباره زندگي نقاش شهير هلندي وينسان ون‌گوگ است. وي نقاشي است كه از طرف برادر كوچكتر خود «تئو» براي يافتن حقوق مناسب براي تمركز روي نقاشي و بروز خلاقيت‌هايش به منطقه‌اي دور از شهر و روستايي فرستاده مي‌شود. در آن‌جا اكثر مردم معدنچي يا كشاورز هستند. ون‌گوگ سعي مي‌كند از پديده‌هاي طبيعي پيرامون و زندگي اجتماعي ساكنان اين منطقه نقاشي‌هايي را بيافريند تا بتواند در نمايشگاه پس از عرضه به فروش برساند. وي مدتي را در اين روستا مي‌گذراند و در كنار زندگي خانوادگي به نقاشي ادامه مي‌دهد و به بيوه‌اي كه يك پسر به نام يان دارد علاقه‌مند مي‌شود؛ اين زن با وجود علاقه شديد به گوگ تمايلي به ازدواج ندارد. اما ون‌گوگ از شدت علاقه به "كاي" موضوع را با خانواده‌اش مطرح مي‌كند. آن‌ها هم تابع نظر دخترشان هستند.

** درباره‌ي فيلم

«شور زندگي» فيلمي درباره‌ي يك نقاش مشهور به نام ون‌گوگ است و اين ويژگي به خوبي در اثر مينلي نيز تسري يافته است به نحوي كه بيننده به سرعت با تماشاي فيلم به نبوغ كارگردان در به‌كارگيري رنگ پي مي‌برد.

تمامي صحنه‌هاي فيلم «شور زندگي» مملو از رنگ‌هاي زيبا و خيره‌كننده‌اي است كه برگرفته از تركيب‌هاي رنگي مورد علاقه ون‌گوگ است.

همچنين رنگ‌هاي فيلم به شدت خالص هستند و به رنگ‌هايي كه ون‌گوگ در تابلوهايش به كار برده شباهت دارند.

ساخته مينلي بهانه به تصويركشيدن زندگي نقاش مشهور ون‌گوگ، راه‌هاي جديدي براي بيان عقايد و احساسات را پيشنهاد مي‌دهد؛ اين ويژگي به همراه حضور بازيگراني چون كريك داگلاس و آنتوني كوين، شور زندگي را به بهترين فيلم مينلي تبديل كرده است.

** اكران در سينماها در حضور در جشنواره‌هاي جهان

سينمايي «شور زندگي» تاكنون در 6 كشور جهان اكران شده است. ساخت اين فيلم از آگوست 1955 شروع شد و 5 ماه به طول انجاميد.

«شور زندگي» در سال 1956 در سينماهاي دو كشور آمريكا و سوئد به روي پرده رفت و يك‌سال بعد نيز در فنلاند، آلمان و دانمارك اكران شد.

اين فيلم 24 نوامبر سال 2004 در سينماهاي فرانسه به روي پرده رفت.

ساخته ونيسنت مينلي در سال 1957 در چهار بخش نامزد دريافت جايزه اسكار شد و در نهايت آنتوني كويين توانست اسكار بهترين بازيگر مرد نقش مكمل را از آن خود كند.

اين فيلم با حضور در جايزه فيلم گلدن گلوب در چهار بخش كانديداي دريافت جايزه شد و اين‌بار داگلاس جايزه بهترين بازيگر مرد را دريافت كرد.

حضور در انجمن منتقدان فيلم نيويورك نيز داگلاس را برنده جايزه بهترين بازيگر مرد كرد.

** درباره‌ي كارگردان

ونيسنت مينلي 28 فوريه 1903 در شيكاگو آمريكا متولد شد و در طول حيات هنري‌اش توانست جايزه اسكار را از آن خود كد.

او علاوه بر دريافت جايزه اسكار بهترين كارگرداني 5 جايزه ديگر را نيز دريافت كرد و 16 بار نامزد دريافت جايزه شد.

مينلي فيلم‌سازي را از دهه 1940 آغاز كرد و پس از ساخت 22 فيلم، شور زندگي را كارگرداني كرد. او پس از شور زندگي 15 فيلم ديگر نيز ساخت كه آخرين فيلم او در سال 1976 با نام "نينا" به علام سينما معرفي شد.

وينسنت مينلي 25 ژولاي 1986 و درحالي‌كه 83 سال سن داشت در كاليفرنيا درگذشت.

** ناگفته‌هاي فيلم

ـ كارگردان فيلم «شور زندگي» بخش‌هايي از زمين محل فيلم‌برداري را با اسپري زرد رنگ پوشانده بود تا به نقاشي‌هاي ون‌گوگ شباهت بيشتري پيدا كند.

ـ رنگ‌هايي كه براي صحنه به كار برده شده بودند، آن‌قدر كيفيت نداشتند كه براي مدتي طولاني به قوت خود باقي بمانند بر اين اساس برخي تصاوير فيلم روشنايي خود را از دست داده بودند.

ـ در اين فيلم آنتوني كويين تنها 12 دقيقه حضور داشت و براي همين مدت كوتاه جايزه اسكار دريافت كرد.

ـ بسياري از لوكيشين‌هايي كه براي فيلم شور زندگي استفاده شده بود، مكان‌هايي واقعي بودند كه ون‌گوگ در زمان حياتش در آن مكان‌ها حضور داشته است.

ـ بخش‌هايي از فيلم در محلي كه ون‌گوگ در آن زندگي مي‌كرد و در همان‌جا مرد، فيلم‌برداري شده است.همچنين از آن‌جا كه كرك داگلاس موهاي خود را شبيه موهاي ون‌گوگ كوتاه كرده و ظاهر خود را بسيار شبيه به او كرده بود، بسياري از مردم اين منطقه گمان مي‌كردند كه ون‌گوگ بار ديگر زنده شده و بازگشته است.

منبع : ايسنا

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت