خلع لباس پلوتو (2)

اتحادیه بین المللی ستاره شناسان در اجلاس خود در پراگ، پایتخت جمهوری چک، پس از یک هفته جلسات طولانی، در سال 2006 تصمیم گرفتند که پلوتو را در یک دسته کاملا جدید طبقه بندی کنند و آن را به عنوان جرم متفاوت از هشت سیاره دیگر تعریف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلع لباس پلوتو (2)

اتحاديه بين المللي ستاره شناسان در اجلاس خود در پراگ، پايتخت جمهوري چک، پس از يک هفته جلسات طولاني، در سال 2006 تصميم گرفتند که پلوتو را در يک دسته کاملا جديد طبقه بندي کنند و آن را به عنوان جرم متفاوت از هشت سياره ديگر تعريف کنند.

بيش از 2500 ستاره شناس حرفه اي دنيا پلوتو را در زمره اجرام آسماني شمرده و آن را يک سياره کوچک از نوع "سيارات کوتوله" تعريف کردند.که از اين پس سياره پلوتو، سيارک سرس? و جرم تازه کشف شده «زنا» (همون سياره دهم سابق) سيارات کوتوله محسوب مي‌شوند و شارون هم همچنان قمر پلوتو است.

مساله خروج پلوتو از تعريف منظومه شمسي زماني حادتر شد که "2003 UB313" توسط يک منجم آمريکايي کشف شد.

سيارات پلوتوي بيچاره را از جمع خود بيرون راندند!!

پلوتو که در سال 1930 کشف شد تنها 2360 کيلومتر قطر دارد و از جهات مختلف از کرات آشناتر مانند زمين، مريخ، مشتري، کيوان يا حتي نپتون (نزديک ترين همسايه پلوتو) متفاوت است.

بعدها جرم ديگري در همان حوالي کشف شد به نام "2003 UB313" که توسط تلسکوپ فضايي هابل معلوم شد که اين جرم آسماني از پلوتو بزرگتر است و قطر آن به 3000 کيلومتر مي رسد.

 

اعتراض بعضي ستاره شناسان از تغيير عنوان پلوتو

پلوتو، ديگر از سياره هاي منظومه شمسي حساب نمي شود.

تصميم اتحاديه بين المللي ستاره شناسان براي خلع عنوان سياره از پلوتو باعث خشم و واکنش شديد برخي ستاره شناسان سرشناس دنيا شده است.

2500 ستاره شناس روز پنجشنبه، 24 اوت، (دوم شهريور) در اجلاس خود در پراگ، پايتخت جمهوري چک، به اين نتيجه رسيدند که پلوتو را نبايد يک سياره به حساب آورد. پيش از اين پلوتو به عنوان نهمين سياره منظومه شمسي شناخته مي شد.

دکتر آلن اشترن، دانشمند ارشد ناسا که هدايت پروژه " افق هاي جديد " به پلوتو را به عهده داشته، در واکنشي شديد اللحن گفته است که اين تصميم مايه شرمساري است.

آقاي اشترن، که در راي گيري شرکت نکرده بود، تعريف جديد پلوتو را رد کرده و گفته که اين تعريف نادرست است.

وي در زمان راي گيري در محل حضور نداشته و راي دادن به صورت الکترونيکي نيز امکان پذير نبوده است، امري که باعث بروز انتقاداتي در ميان ستاره شناسان شده است.

اين دانشمند سرشناس ناسا گفته است که به همراه برخي ستاره شناسان در صدد ارائه درخواستي است تا تعريف پلوتو را به حالت قبلي برگرداند.

در برخي محافل اينترنتي نيز اين تصميم اتحاديه بين المللي ستاره شناسان با تمسخر مواجه شده است.

يک پروفسور دانشگاه هاروارد نيز که رييس کميته اي براي افزايش تعداد سياره ها به 12 سياره بود، وضعيت پيش آمده را ناشي از عصيان ستاره شناساني دانست که اثرات حرکتي و جاذبه اي اجرام آسماني را مطالعه مي کنند.

آقاي گينگريچ گفته است در اين کميته، نظر زمين- اخترشناسان ( دانشمنداني که خصوصيات زمين شناختي  سياره ها و قمرهاي مربوطه را مطالعه مي کنند.) در بررسي تعريف سياره ها مد نظر قرار گرفت و گروه ديگر احساس کردند که چون در مجموع، طرف مشورت قرار نگرفته اند به آنها بي احترامي شده است.

به گفته پروفسور گينگريچ، اين دسته از ستاره شناسان که اثرات حرکتي و جاذبه اي اجرام آسماني را مطالعه مي کنند، به صورت دسته جمعي در جلسه راي گيري شرکت کردند و در غياب ديگر ستاره شناسان، خواسته هاي خود را عملي نمودند.

آقاي گينگريچ اين اقدام آنها را به يک شورش و طغيان تشبيه کرده است. به گفته وي، تنها 10 درصد از ستاره شناسان حاضر در پراگ در راي گيري مربوط به خلع عنوان سياره از پلوتو شرکت کرده بودند.

اتحاديه بين المللي ستاره شناسان از سال 1919، مرجع رسمي نامگذاري ها در دنياي ستاره شناسي است.

پس از اجلاس روز پنجشنبه از 2500 ستاره شناس حاضر، تنها 424 نفر در پراگ باقي مانده اند.

منظومه شمسي ما پس از اين تغييرات شامل هشت سياره يعني تير، ناهيد، زمين، مريخ، مشتري، زحل، اورانوس و نپتون و  ? سياره کوتوله است، يادتون باشه!

منظومه ي شمسي جديد

منبع:

http://www.persianstar.com/

 

مطلب پيشين:

پلوتو: تنزل درجه از سياره به سياره ي کوتوله(1)

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت