ازدواج با وجود وسواس!

خواستگاری دارم که بیشتر ملاک های مرا دارد اما وسواسی است و از نظر ظاهر هم خیلی به دلم ننشسته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
با عرض سلام. من دختری 25 ساله هستم مدرك كاردانی دارم و تا حالا خواستگاران خيلی زيادی داشته‌ام ولی مهم‌ترين شرط من ايمان طرف است و اينكه بقيه چيزها را هم در حدی داشته باشد. ولی خوستگاران من يا از لحاظ ايمان ضعيف بوده‌اند يا يك مشكلی جسمی داشته‌اند و يا اصلا به دلم ننشسته بودند. يا اگر هم من راضی بودم از طرف آنها به هم خورده بود. حالا يك خواستگاری دارم كه 30ساله و کارمند است. خانواده خوبی ندارد يعنی خيلی پرتنش بوده‌اند دو برادر 35 و 38 ساله دارد كه ازدواج نكرده‌اند. به‌خاطر مشكلاتی كه در خانه داشته‌اند بچه‌ها تا حدی از لحاظ ظاهری شكسته شده اند و دلی پر غم دارند. اين آقا دانشجوی ارتباطات است و در طی تحقيقاتی كه انجام داده‌ام و با نشست و برخوردهايی كه با هم داشته‌ايم متوجه شده‌ام وسواس دارد البته بيشتر فكری و در مسال دينی وسواس دارد و خيلی مضطرب و حساس است. از لحاظ ظاهری هم به دلم ننشسته ولی اين آقا متدين و پايبند مسائل دينی و حلال و حرام است و به شدت هم به من علاقه‌مند است  تا به حال چند جلسه مشاوره رفته‌ايم ولی نتيجه زيادی نگرفته‌ايم. پيش آخرين مشاوره‌ای كه رفتيم گفت بايد اين آقا حداقل 8 جلسه‌ای برای درمان بيايند. در ضمن من خودم هم آدم مضطربی هستم و به شدت تاثيرپذير. می‌ترسم اگر با اين آقا ازدواج كنم به جای اينكه من به او كمك كنم بدتر از رفتار او تاثير بپذيرم و وسواس پيدا كنم. چه تصمیمی درست است؟


پاسخ مشاور:

پرسشگر گرامی با سلام از مطالبی كه بيان نموده ايد، مشخص می‌شود كه تا به حال اقدامات مناسبی مانند تحقيق، نشست و برخاست های متعدد (تحت نظارت خانواده) و مراجعه به مشاور انجام داده ايد.
با توجه به مطالبی كه طی تحقيقات و گفتگوهای مستقيم به آن رسيده و برای ما بيان كرده ايد، به نظر می‌رسد خواستگار شما دچار مشكل وسواس هستند . منشأ آن هم تنش های درون خانواده و اضطراب شديد می باشد.

وسواس و اضطراب فرد موجب می‌شود كه هنگام مشكلات و چالش‌های زندگی نتواند از اداره امور و مديريت خانواده برآيد و حتی دامنه تنش ها در خانواده بيشتر شود



نكات مهم وقابل توجه:
1. با توجه به وسواس و اضطراب ايشان به هيچ‌وجه در اين شرايط اقدام به ازدواج نكنيد. يكی از مهم‌ترين ملاك‌های ازدواج سلامت روانی فرد است.
2. از نظر ظاهری هم ايشان را نپسنديده ايد. هر چند ملاك ظاهر از ملاك های اصلی ازدواج نيست، ولی بايد در كنار ملاك‌های اصلی ازدواج، در نظر گرفته شود. با توجه به مشكل وسواس و اضطراب ايشان، نپسنديدن ظاهر هم می‌تواند مزيد بر علت شود و زندگی آينده شما را با كوچك ترين مشكل، دچار تنش كند.
3. وسواس و اضطراب ايشان موجب می شود كه هنگام مشكلات و چالش های زندگی نتوانند از اداره امور و مديريت خانواده برآيند و حتی دامنه تنش ها در خانواده بيشتر شود.
با توجه به آسيب‌های اینچنينی، ازدواج توصيه نمی شود مگر اينكه تحت نظارت يك روانشناس يا روان پزشك متخصص و متعهد به بهبودی كامل برسند. البته تلاش برای درمان بر عهده خود شخص است و زمان زيادی صرف درمان خواهد شد.
برای درمان اضطراب و اختلالات احتمالی نیاز به مراجعه دارید. در نهایت اقدام به ازدواج شما با ایشان یا هر فرد دیگر منوط به مراجعه برای سنجش و ارزیابی وضعیت روانشناختی است. برای تمام افراد مورد توصیه است و در خصوص شما امری ضروری است.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت