امروز در تاریخ ( 18 اردیبهشت )

امروز ، هجدهم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 20ربیع الثانی 1428 قمری و 7 می 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 18  اردیبهشت ) 

       

امروزدرتاریخ(18اردیبهشت86) 

       

امروز ، هجدهم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 20ربیع الثانی 1428 قمری و 7 می   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

غارت شهر رم و پایان عصر رنسانس

  480 سال پیش در چنین روزی در سال 1527 میلادی ، غارت شهر «رم» آغاز شد و تا شانزدهم ماه مه ادامه یافت.

شهر «رم» ششم ماه مه در پی حمله مشترك اسپانیا و آلمان سقوط كرده بود. این دو دولت كه با فرانسه و انگلستان رقابت داشتند و دولت فرانسه خود را مكلف به حراست از دستگاه پاپ می دانست در صدد تصرف شهر رم مقر پاپ برآمده بودند. 15 هزار سرباز آلمانی به دلیل این كه پروتستان بودند واتیكان را هم غارت و قسمتی از آنجا را اصطبل اسبهای خود كردند. مورخان نوشته اند كه با غارت شهر رم، ادامه رنسانس كه از ایتالیا آغاز شده بود تا مدتی متوقف شد. 

**

 

اعدام لاوازیه شیمیدان برجسته فرانسوی

213 سال پیش در چنین روزی در سال  1794 میلادی ،   آنتوان لاوازیه  شیمیدان برجسته فرانسوی در بحبوحه انقلاب فرانسه  به اعدام محکوم شد .

وی در پاریس از پدر و مادری ثروتمند و مرفه زاده شد . او زیر نظر استادانی قابل ، نجوم و گیاه‌شناسی و شیمی و زمین‌شناسی را به خوبی فرا گرفت. هنگامی که جوانی 25 ساله بود به عضویت فرهنگستان سلطنتی علوم برگزیده شد.

لاووازیه که بنیانگذار شیمی نوین محسوب می‌شود، نخستین كسی بود كه ‌اساس طریقه علمی تبدیلات و تغییرات شیمیایی را كشف كرد و علم شیمی را برپایه درستی استوار ساخت . وی نخستین کسی بود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات شیمیایی در آزمایشگاه وارد عمل کرد.

تركیب آب ازدو عنصر گازی اكسیژن و هیدروژن و چگونگی تجزیه آن، همچنین اهمیت اكسیژن در احتراق از جمله اكتشافات مهم لاووازیه بشمار می‌رود.

قبل از او دانشمندان شیمی در مورد سوختن، عقیده داشتند که هر جسم سوختنی دارای ماده‌ای است نامرئی به نام «فلوژیستن» و چون جسم مشتعل شود این ماده از آن خارج می‌شود.

 هر چه جسم بیشتر قابل اشتعال باشد مقدار بیشتری از این ماده در بردارد و شعله همان فلوژیستن است که از جسم متصاعد می‌گردد. به موجب این نظریه قدما معتقد بودند که وقتی جسمی در هوا می‌سوزد سبک‌تر می‌شود زیرا ماده فلوژیستن آن خارج می‌گردد.

 این نظریه نادرست سراسر قرن 18 را به کلی مسموم ساخته بود و حتی دانشمندان بزرگ نیز بدان اعتقاد داشتند.

لاوازیه که شیمیدان برجسته‌ای ‌بود ، امکان درک و شناخت عناصر گازی شکل را فراهم کرد. در دوران سلطه نظریه آتش‌زایی ، وسایل تجربی زیادی فراهم آمده بود که سبب دگرگونی‌های انقلابی در شیمی شد.

راه لاوازیه برای کشف اکسیژن خیلی مستقیم تر از راه دیگر هم عصرانش بود. در آغاز این دانشمند فرانسوی نیز گرایش به نظریه آتشزایی داشت ولی هر چه بیشتر که به نتایج میرسید بیشتر از آن نظریه کناره می‌گرفت.

در اول نوامبر سال 1772 شرح تجربیاتش در زمینه احتراق ترکیبات مختلف در هوا را به این ترتیب پایان بخشید وی گفت : وزن همه مواد و از جمله فلزات بر اثر احتراق و سوختن افزایش می‌یابد.

نظر به اینکه چنین واکنشها نیاز به مقدار زیادی هوا داشتند لاووازیه نتیجه گیری دیگری هم کرد و گفت : هوا مخلوطی از گازهای با خواص گوناگون است که در حین سوختن مواد ، قسمتی از آن با ماده سوزنده ترکیب می‌شود.

 در آغاز لاوازیه این جزء از هوا را مشابه هوای ثابت بلاک تلقی کرد ولی به زودی متوجه شد که آن قسمت از هوا که با مواد در هنگام سوختن ترکیب می‌شود مناسبترین جزء هوا برای تنفس است به این ترتیب لاووازیه رو در روی اکسیژن قرار گرفت ولی از اعلام کشف گاز جدید خودداری کرد چون می‌خواست چند تجربه تکمیلی انجام دهد.

در آوریل 1775 لاوازیه گزارشی تحت عنوان یادداشتی در باره طبیعت ماده‌ای که هنگام سوختن فلزات با آنها ترکیب می‌شود و سبب افزایش وزن تولید شده می‌شود به آکادمی علوم فرانسه داد. در واقع این کشف اکسیژن بود.

به این ترتیب لاووازیه با درکی که از طبیعت اکسیژن کرد بر هم‌زمانانش پیشی گرفت.

در مرحله بعدی وی به این نتیجه رسید که مناسبترین هوا برای تنفس یکی از مواد بنیانی در ساخت اسیدهاست یعنی مهم‌ترین قسمت همه اسیدهاست.

 بعدها معلوم شد که این اعتقاد اشتباه بوده است (وقتی اسیدهای بدون اکسیژن هالوژنه تهیه شدند) ولی در سال 1779 لاوازیه اندیشید که این خاصیت را در نام گاز کشف شده بگنجاند و از آن پس این عنصر را اکسیژن نامید که از کلمه یونانی به معنی «اسیدساز» گرفته شده‌است.

از جمله خطراتی که که جان لاوازیه را به مخاطره انداخته بود و بیشتر جنبه سیاسی داشت هنگام انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 یعنی در آن هنگام که انقلابیون زمام امور پاریس را در دست داشتند رخ داد.

 لاوازیه رساله معروفی در باره اقتصاد سیاسی موسوم به ثروتهای زیرزمینی فرانسه به رشته تحریر درآورد این کتاب یکی از مهم‌ترین کتبی است که در مبحث اقتصاد نوشته شده‌است.

سرانجام آنتوان لاوازیه در سال 1794 در دادگاه انقلابی به ریاست ژان باتیست کوفن هال به جرم خیانت به ملت همراه چند تن دیگر تسلیم تیغه گیوتین شدند .

***

 

طرح  بیماری پارکینسون

  190 سال پیش در چنین روزی در سال 1817 میلادی ،   دكتر جیمز پاركینسون بیماری پاركینسونز که یك بیماری مزمن مربوط به سلسله اعصاب است را مطرح کرد.

بیماری پارکینسون یک بیماری نورولوژیکال ( مربوط به دستگاه عصبی ) است که بر روی مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد . مشکل اصلی که بیماران مبتلا به پارکینسون دارند عدم کنترل حرکات بدن می باشد . بیماری پارکینسون بعلت کاهش تولید دوپامین در بدن می باشد ( یک نوع واسطه عصبی شیمیایی که به انتقال پیام از سلولهای عصبی کمک می کند )‌ . دوپامین درانتقال فرمان از مغز به ماهیچه ها جهت کنترل مستقیم حرکات بدن بسیار مؤثر است . همچنین بخشی از مراحل حرکت عضلات صاف و عدم لرزش آنها می باشد .

علائم اولیه آن به گونه ای است كه ممكن است دكتر تشخیص بیماری دیگری را بدهد . این علائم كه با بیماری های دیگر مشابه است از این قرارند:

لرزش یا تکان خوردن ، اختلال در فعالیتهای روزانه ( مثل قدم زدن یا غذا درست کردن و ... ) بعلت لرزش موجود ، اشکال در صحبت کردن ، تغییر در دست خط ( ریزتر از معمول می نویسند ) ، اشکال در حرکت اعضای بدن مثل دست ، بازو و یا پاها ، تغییر حالت صورت نسبت به قبل اصطلاحاً صورت بی حالت می گردد . ( ماسکه ) ، ممکن است بیش از حد معمول در یک وضعیت ثابت و بدون حرکت باقی بمانند .

***

 

پیدایش هرالد تریبیون 

  172 سال پیش در چنین روزی در سال 1835میلادی ، جیمز گوردون بنت روزنامه نگار آمریكایی نخستین شماره روزنامه خود، نیویورك هرالد را منتشر كرد و در اندك مدتی روزنامه اول آمریكا شد.

ولی پس از مرگش، پسرش كه مقیم فرانسه بود و حوصله روزنامه نگاری نداشت با ناشر «نیویورك تریبیون» شریك شد و از آن پس، دو روزنامه یكی شدند و تحت نام «نیویورك هرالد تریبیون» بكار خود ادامه دادند و برای این كه صاحب قبلی نیویورك هرالد در پاریس بیكار نباشد، به انتشار یك ادیشن روزنامه در این شهر دست زدند. در جریان رقابت میان روزنامه ها كه همیشه ادامه داشته، بعدا نیویورك تایمز به جلب نویسندگان نیویورك هرالد تریبیون پرداخت و در پی این نویسندگان، مخاطبان نیز به خرید نیویورك تایمز روی آوردند و نیویورك هرالد تریبیون ورشكست و تعطیل شد و ادیشن چاپ پاریس آن كه جداگانه به حیات خود ادامه می داد به دو موسسه مطبوعاتی واشنگتن پست و نیویورك تایمز فروخته شد و تحت نام «اینترنشنال هرالد تریبیون» به كار انتشار ادامه داد كه بعدا موسسه واشنگتن پست سهام خود را در آن به نیویورك تایمز فروخت و در حال حاضر مالكیت كامل این نشریه از آن شركت نیویورك تایمز است. این مالكیت تام زمانی محقق شد كه در ‌30 دسامبر ‌2002، شركت نیویورك تایمز موفق شد ‌50 درصد سهام باقیمانده نشریه را از واشنگتن‌پست بخرد. این امر به ‌35سال شراكت شركت نیویورك تایمز با رقیب داخلی‌اش، واشنگتن پست خاتمه بخشید.

در حال حاضر این روزنامه  در 26 شهر جهان چاپ و در 180 كشور و در خطوط هوایی بین المللی توزیع می كند.  تیراژ این روزنامه در سال 2004 بالغ بر 500 240 نسخه بود. پیش از آن تیراژ این روزنامه 269 هزار نسخه بود كه از سال 2002 با افزایش حدود 335 كارمند، به این میزان افزایش پیدا كرده است.

اینترنشنال هرالد تریبیون (IHT) روزنامه اى بین المللى براى رهبران افكار عمومى و افراد تصمیم گیرنده در سطح جهان به شمار مى آید. در عصر انفجار اطلاعات، هم كسانى كه در مقام تصمیم گیرى قرار دارند و هم كسانى كه تصمیم گیرى ها را در سطح جهانى دنبال مى كنند به هرالدتریبیون به عنوان كامل ترین، معتبرترین و در عین حال موجز ترین روزنامه در جهان مى نگرند. رهبران بخش هاى تجارى و دولتى به این روزنامه مراجعه مى كنند تا بدانند رویدادهاى مهم جهانى به چه نحوى بر روى زندگى، انتخاب هاى سیاسى، سرمایه گذارى ها و خانواده هایشان تاثیر مى گذارد.

***

 

در گذشت جان استوارت میل فیلسوف بر جسته

134سال پیش در چنین روزی در سال  1873 میلادی ،  جان استوارت میل فیلسوف بر جسته انگلیس در گذشت . متفكر انگلیسى بزرگ قرن نوزدهم گذشته از آنكه نویسنده اى چیره دست بود و در زمینه منطق، نظریه شناخت، اخلاق و اقتصاد قلم مى زد، شخصیتى فعال در عرصه سیاست به شمار مى‌آمد.

جان استوارت میل در سال 1806 در خانواده‌ای متوسط و شاید هم به لحاظ اقتصادی فقیر در لندن به دنیا آمد. پدرش جیمز میل فرزند یک کفاش روستایی در اسکاتلند بود.

 جان استوارت میل از سه سالگی آموختن زبان لاتین را آغاز کرد. پدرش هیچ گاه او را به مدرسه نفرستاد تا فرزندش را به شیوه خاص خودش بار بیاورد. افسانه‌های ازوپ نخستین کتابی بود که جان توانست به زبان یونانی بخواند.

وقتی جان هشت ساله شد، جرمی بنتام در اقدام سخاوتمندانه‌ای دیگر خانه شماره یک خیابان کوئین اسکویر پلیس را در اختیار خانواده میل گذاشت جان پیش از آنکه 10ساله شود، شش محاوره از محاورات افلاطون را خوانده بود تا برای آموختن منطق آماده شود؛ جان در 12سالگی علاوه بر مطالعه آثار کلاسیک یونان و حتی «ریطوریقا»ی ارسطو، جبر، هندسه و حساب دیفرانسیل هم آموخته بود.

 آموختن علم منطق در 12سالگی آغاز شد. آن هم با رساله‌های لاتینی درباره منطق اسکولاستیک (مدرسی). جان در کتاب بیوگرافی ای که بعدها نگاشت بر اهمیت این قسمت از آموزشش بسیار تاکید کرد.13 سالگی آغاز آموزش اقتصاد بود.

 جیمز در این سال یک دوره کامل اقتصاد سیاسی را به جان تدریس کرد و او را موظف کرد کتاب‌های آدام اسمیت و همچنین اثر تازه تالیف شده دیوید ریکاردو را با عنوان «اصول اقتصاد سیاسی و مالیات بندی» بخواند و خلاصه نویسی کند که جان در سال 1820 آنها را در قالب کتاب «اصول اولیه اقتصاد سیاسی» منتشر کرد.

 در همین سال بود که به دعوت همان خانواده نوع دوست به فرانسه رفت تا یک سالی را در آنجا سر کند. زبان فرانسوی آموخت و شش ماهی هم در مون پولیه شیمی و ریاضیات خواند. پس از بازگشت از فرانسه و پژوهش و تحقیق درباره انقلاب فرانسه، در زمستان سال 1821 «قانون رومی» را مطالعه کرد. همراه جان در این بخش از مطالعاتش جان آستین بود که شاید بتوان او را بهترین میراث دار اندیشه‌های «فایده گرایانه» جرمی بنتام دانست. در زمستان 1822جان و دوستان جوانش انجمنی تشکیل دادند که هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می‌داد و به بحث و بررسی درباره موضوعات مختلف می‌پرداخت. آنها معیار تمام بحث هایشان را در اخلاق و سیاست «اصل فایده» گذاشته بودند.

در سال 1823 جیمز میل کاری برای جان در کمپانی هند بریتانیایی دست و پا کرد. در دهه 1860 او نماینده مجلس عوام انگلستان شد و به دفاع از سیاست لیبرالى خاصه در مسائل قانونگذارى و آموزشى همت نهاد.

نوشته هاى سیاسى میل بر حول مسائل مربوط به حقوق و آزادى هاى سیاسى، حكومت پارلمانى و جایگاه و پایگاه زنان در جامعه مى گشت.

در سال1868 پارلمان منحل شد و میل هم به زندگی خصوصی اش برگشت و بیشتر اوقاتش را در فرانسه و در جوار گور همسر و معشوقش گذراند.

 در هشتم ماه مه سال ،1873 جان استوارت میل به دنبال یک حمله ناگهانی قلبی در آوینیون درگذشت. او را در گورستان سن وران و در کنار گور هریت به خاک سپردند.

 جان استوارت میل در اواخر عمرش دست به کار نگارش کتاب اتوبیوگرافی اش شده بود که به زعم بسیاری ادیبان از مهمترین آثار دوره ویکتوریایی به شمار می‌رود.

 این کتاب چند ماهی پس از مرگ میل منتشر شد. آخرین جمله‌ای که هنگام مرگ از دهان میل خارج شد این بود: «می دانید که کارم را کرده‌ام.»

***

 

در گذشت گوستاو فلوبر

 

 

127 سال پیش در چنین روزی در سال  1880میلادی ،  گوستاو فلوبر یکی از برجسته ترین نویسندگان فرانسوی   در سن 59 سالگی درگذشت .

فلوبر  پس از تحصیلات مقدماتی  به تحصیل  حقوق پرداخت و بعد از مرگ پدر با ثروت بسیار پدر زندگی را سر کرد .

آثار فلوبر عمدتا  حال و هوای  رئالیسم دارند . فلوبر راز توصیف را این‎گونه شرح می‎دهد: «آن‎چه می‎خواهیم درباره‎اش سخن بگوییم، هر چه می‎خواهد باشد، بیش از یک اسم برای مشخص کردن آن ، بیش از یک فعل برای به جنبش درآوردن آن و بیش از یک صفت برای توصیف آن وجود ندارد.»

 عناوین مهمترین اثر ادبی این نویسنده عبارت اند از : مادام بواری  ،  سالامبو ،  وسوسه سن آنتوان  ، تربیت احساساتی ،  بواروپکوشه  ،  سرگذشت سن ژولین  ،  مهمان نواز و  نخستین  عشق ساده  .

***

زادروز پُل گوگَن هنرمند و نقاش نوپردازفرانسوی

 

104 سال پیش درچنین روزی در سال1903 میلادی ، پُل گوگَن هنرمند و نقاش نوپردازفرانسوی، و ازپیشتازان ساده سازی طراحی درنقاشی درپاریس بدنیا آمد.

پدر او روزنامه نگار و مادربزرگش یك انقلابی مشهور بود. گوگن نقاشی حرفه ای را از جوانی آغاز نکرد. او تا سی و پنج سالگی دلال سهام بود و یکشنبه ها در بازار نقاشی می کشید و می فروخت. بورس پاریس که ورشکست شد، گوگن خود را وقف نقاشی کرد.

به دعوت دوستی سه، چهار سالی به روستایی میرود به نام برتون(Breton) که در کشور خودش فرانسه واقع است و مدتی با چند نقاش از ملیتهای دیگر مراوده میکند و شیوه شخصیش را که متکی است به زمینه های خالص رنگی و خطوط مؤکد اما نازک در لبه ها و ساده کردن اشکال، پی ریزی میکند.

شیوه او بر بسیاری از شاخه های نقاشی مدرن در قرن بیستم و از جمله بر کار سوریالیستهای دهه 1920 و به بعد و آثار اکسپرسیونیستهای آلمانی تأثیرگذار بوده است.

در این دوره، گوگن دو شاهکار می آفریند که تحت تأثیر روحیه مذهبی مردم برتون، موضوعی مذهبی دارد و برداشتی شخصی از کتاب مقدس است؛ اولی بصیرت پس از وعظ : کُشتی یعقوب با فرشته(1888م.) و دومی مسیح زرد(1889م.)

اشتراک هر دو اثر علاوه بر تم مذهبی و نشانه های آشکار شیوه گوگن در نقاشی، بازتولید روایتی تاریخی است که به خاطر باور ژرف مردمان برتون پیش چشم آنها رخ میدهد. گوگن میگذارد تا آنان_آن چنان که هست_ بی واسطه در اعتقاد خویش حاضر باشند و این گونه ایمان قلبی آنها را می ستاید.

گوگن كه در اثر ضعف بینایی و تحلیل قوای جسمانی در اثر مصرف بیش از حد داروهای آرامبخش مرگ زودهنگامش را دریافته بود، در بخشی از خاطراتش می نویسد:«می خواستم پیش از مرگم به تصویر بزرگی كه در ذهن داشتم روی بوم جان دهم . »

پل گوگن در سال 1901 در سن 54 سالگی در جزیره متروكه و دوردست تاهیتی درگذشت و از خود شهرتی ماندگار و اعتباری جهانی برجای گذاشت، آنچنان كه كماكان پس از گذشت یك قرن آثارش منبع الهام بسیاری از هنرمندان جوان و نیز پیشكسوت است.

پس از مرگ این نقاش بود كه مجموعه آثار او در پاریس مورد توجه محافل هنری قرار گرفت و آن چنان با تحسین مواجه شد كه سبك امپرسیونیستی و كاربرد رنگ در آثارش بر بسیاری از نقاشان قرن بیستم از «ماتیس» و «پیكاسو» تا «اكسپرسیونیستهای آلمانی» تأثیر گذاشت.

***

 

خرید اولین كارخانه برق تهران

73 سال پیش درچنین روزی در سال1313ه .ش ، مقدمات خرید اولین كارخانه برق 6000كیلوواتی برای شهرتهران فراهم شد.

حاج حسین آقای امین الضرب، تاجر و سرمایه‌دار اصفهانی هنگام سفر به روسیه در سال 1284 اولین كارخانه برق ایران را به مبلغ پانصد تومان خرید و در خیابان چراغ گاز كه بعدها به خیابان چراغ برق مشهور شد، نصب كرد. این كارخانه با نیروی بخار كار می‌كرد، 110 وات قدرت داشت و 1000 آمپر نیروی برق تولید می‌كرد.

كارخانه فوق به محدوده اندرون شاهی یعنی محدوده بین خیابان آشپزخانه یا سر در شاهی و ناصریه، خیابان جباخانه(سه راه مسجد امام تا گلوبندك فعلی) و خیابان جلیل آباد، برق می‌رساند.

این کارخانه حدود 65 سال به كار خود ادامه داد در كنار آن مولدهای كوچك در سایر شهرهای ایران شامل مشهد ، همدان ، شیراز ، یزد ، قزوین ، اهواز ، تبریز ، كرمانشاه و زاهدان نصب تا برای شهروندان خود روشنائی به ارمغان آورد.

در سال 1310 كارخانه برق دیگری نیز در میدان شاه(قیام فعلی) دایر شد. این كارخانه نیز خصوصی بود. سومین كارخانه كه دولتی بودن در میدان ژاله نصب شد. این كارخانه چهار هزاز وات قدرت داشت و می‌توانست بخشی از شهر تهران را در محدوده داخل خندق برق رسانی كند. البته این برق هر چه از كارخانه دور می‌شد افت ولتاژ پیدا كرده ضعیف‌تر می‌شد.

در سال 1284 در شهرداری اداره‌ای به نام اداره روشنائی معابر تاسیس تا سال 1315 به كار مشغول و در سال 1315 اداره روشنائی شهرداری به موسسه برق تهران تحت نظر شهرداری تبدیل گردید.به دلیل رشد جمعیت و افزایش تقاضای مصرف برق ، سازمان برق ایران در سال 1341 تاسیس گردید و همچنین موسسات برق ناحیه‌ای با سرمایه دولتی و همچنین موسسات برق منطقه‌ای به منظور ایجاد تاسیسات تولید و انتقال و فروش عمده به موسسات فوق و صنایع شروع بكار نمودند .

***

 

سالروز درگذشت رشید یاسمی از استادان و مترجمان برجسته ایرانی

56 سال پیش در چنین روزی در سال1330ه.ش ، رشید یاسمی از استادان و مترجمان برجسته ایرانی بدرود حیات گفت.

او با همكاری ملِكُ الشُّعراء بهار، مجله دانشكده را تأسیس كرد و دراین مجله و چند روزنامه دیگرهمچون نوبهار، آینده، ارمغان و مهر به نشراندیشه های والای خود پرداخت.

 رشید یاسمی طی سالیان متمادی آثارمفید و ارزشمندی تألیف و ترجمه كرد كه ازآن جمله تاریخ ادبیات ایران، تاریخ ایران درزمان ساسانیان و تاریخ عمومی بصورت ترجمه را می توان نام برد. همچنین «كتابهای مِلَل ونَحل، آیین نگارش و تاریخ ادبیات معاصر»ازآثارتألیفی استاد بشمارمی رود.

***

 

در گذشت آیت الله هاشم قزوینی

 47 سال پیش در چنین روزی در سال 1381 ه ق ،  آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی دیده از جهان فروبست . وی از مدرسان برجسته حوزه علمیه مشهد بود .

***

 

انحلال مجلس به خواست علی امینی 

 46 سال پیش در چنین روزی در سال 1340 ه.ش ، شاه به درخواست علی امینی نخست وزیر وقت كه تازه این سمت را به دست آورده بود دوره جاری مجلس را منحل كرد.

امینی در سخنرانی هایش گفته بود كه آن دوره مجلس را به دلایلی قبول ندارد و وعده انتخابات آزاد را داده بود.

 وی در همین روز تشكیل اجتماعات در میدان جلالیه ( پارك لاله امروز ) را آزاد اعلام داشت. گفته شده است كه امینی از سوی حزب دمكرات آمریكا كه از سی ام دی ماه سال پیش (20 ژانویه 1961) قدرت را در این كشور به دست گرفته بود برای انجام برخی اصلاحات پشتیبانی می شد.

جان اف كندی رئیس جمهور وقت آمریكا گفته بود كه پیشرفت دموكراسی و انجام اصلاحات پروگرسیو در كشورهای متحد آمریكا، منطق این دوستی را توجیه می كند.

 به علاوه، اصلاحات اجتماعی باعث می شود كه تبلیغات كمونیستها در این ممالك خنثی شود.  برخی اعتقاد داشتند   كه به ابتكار آمریكایی ها (ازجمله راه اندازی تظاهرات معلمان) زمینه برای روی كار آمدن دكتر امینی در ایران فراهم آمده بود.

علی امینی سالها پیش از آن، در طول اقامت خود در واشنگتن به عنوان سفیر ایران با رجال آمریكایی دوستی برقرار كرده بود. 

 ***

 

آبراهی كه خشایارشا در یونان ساخت

 

6 سال پیش در چنین روزی در سال 2001  میلادی ، گروه باستان شناسان انگلیسی، ایتالیایی و یونانی اعلام كردند كه آبراه خشایارشا را كه درسال 480 پیش از میلاد در خاك یونان ساخته شده بود كشف كرده اند.     خشایارشا در جریان لشكركشی خود به اروپا، برای تسهیل عبور كشتی های نظامی ایران از یك سوی شبه جزیره به سوی دیگر آن، این آبراه را ساخته بود كه به مروز زمان در زیر خاك پنهان شده بود.

باستانشناسانی كه این آبراه را كشف كرده اند گفته اند كه مهارت مهندسان آن زمان در ساختن این آبراه دست كمی از امروز نداشته است.

 عرض آبراه در قسمت زیرین كمتر از بالا بوده و دو كشتی به راحتی از كنار هم می توانستند عبور كنند. طول این آبراه 1600 متر و عرض آن در بالا 34 متر بوده است. 

***

 

روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

 

 

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . این امر به این دلیل است که در چنین روزی در  سال1828میلادی  ژان هانری دونان مؤسس صلیب سرخ جهانی درژنو به دنیا آمد .

هانری دونان ، از شهروندان كشور سوئیس ، از سلفرینوی ایتالیا، كه جنگ سختی میان ارتش های اتریش و فرانسه در آنجا درگیر بود، عبور كرد.

منظره هزاران سرباز كه به دلیل فقدان خدمات پزشكی كافی در صحنه جنگ رها شده بودند، دونان را سخت پریشان ساخت .

 از این مردم محلی خواست به او در رسیدگی به آنان كمك كنند، پس از بازگشت به سوئیس ، كتاب خاطرات سلفرینو را منتشر ساخت و در خواست نمود كه جمعیت های امدادی در زمان صلح تشكیل شوند، با پرستارانی كه آماده باشند در زمان جنگ از زخمیان مراقبت نمایند، و نیز درخواست نمود كه این داوطلبان كه در زمان جنگ به یاری خدمات پزشكی نیزوهای مسلح فراخوانده می شوند بر پایه یك تواقفنامه بین المللی به رسمیت شناخته شوند و مورد محافظت قرار گیرند.

 نهضت جهانی هلال احمر وصیلب سرخ یك سازمان بین المللی میباشد كه وظیفه كمك رسانی به افرادآسیب دیده ازحوادث طبیعی وساخته دست بشررادرسطح جهان برعهده دارد .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به تصویب شورای انقلاب، اداره کلیه مراکز درمانی جمعیت به وزارت بهداری وقت منتقل شد و نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.

در حال حاضر جمعیت درقالب پنج  رکن اساسی شامل سازمان امداد ونجات ، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان تدارکات پزشکی و معاونت درمان و توانبخشی، وظیفه انجام  فعالیت های امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و جنگ را برعهده دارد.

طبق اساسنامه و مقررات صلیب سرخ و هلال احمر جهانی , جمعیت های ملی كشورها باید ازمداخله در امور سیاسی و نظانی و تبعیض های قومی و فرقهای كاملاً بدور باشند. این جمعیتها می بایست براساس اصول هفتگانه صلیب سرخ و هلال احمر كه در كنفرانس جهانی این تشكیلات در سال 1349هجری شمسی به تصویب رسیده است عمل نماید.

***

منابع

 

1- مهر

2- صداوسیما

3- روزنامک

4- سایت باختر

5- خبرگزاری دانشجویان ایران

6- سایت بانک اطلاعات و نشریات کشور

7- سایت میکروفارسی دات کام

8- سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

9- سایت پویان

10- خبرگزاری میراث فرهنگی

11- دانشنامه رشد

12-خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

13- خبرگزاری حیات

14- سایت کتابخانه خوابگرد

15- سایت امدادگر

16- كمیته بین المللی صلیب سرخ

مطالب مرتبط مجموعه : آسیا و اقیانوسیه
آخرین مطالب سایت