تغذیه در بیماری های قلبی

انتخاب صحیح غذاها نقش مهمی در اداره، درمان و بهبود بیماری های قلبی دارد. اولین نکته در تنظیم رژیم غذایی بیماران قلبی، تأمین حداکثر استراحت برای قلب از طریق کاهش وزن در افراد چاق و پیشگیری از بیماری می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در بیماری های قلبی

انتخاب صحیح غذاها نقش مهمی در اداره، درمان و بهبود بیماری های قلبی دارد. اولین نکته در تنظیم رژیم غذایی بیماران قلبی، تأمین حداکثر استراحت برای قلب از طریق کاهش وزن در افراد چاق و پیشگیری از بیماری می باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تغییرات در رژیم غذایی، اگر پیگیری شود، می تواند خطر بیشتر بیماری های قلبی را کاهش دهد. اگر چه پیروی از این تغییرات، نیازمند حمایت فیزیکی، خانوادگی و اجتماعی است تا به عادات غذایی دائمی، تبدیل شود.

1) رژیم درمانی در آریتمی

* ماهی های چرب مانند ساردین، سالمون، تن ماهی ماکرو و غیره سه تا چهار بار در هفته مصرف شود. (اگر در آب نمک یا روغن کنسرو نشده باشند.) این مواد غذایی از لحاظ منیزیم، پتاسیم، منگنز و کوآنزیم Q10 غنی هستند.
* باید از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد، الکل و سیگار پرهیز شود.

2) رژیم درمانی در بیماری کرونر

* کاهش چربی دریافتی به کمتر از 30% انرژی مصرفی، مصرف غلات کامل، میوه جات، سبزیجات و غذاهای غنی از کربوهیدرات پیچیده.
* مواد غذایی غیرمجاز در این بیماری: مغز، جگر، دل، زبان، کله پاچه، قسمت های چرب انواع گوشت قرمز، گوشت دنده، گوشت چرخ کرده پرچرب، سوسیس، کالباس، ماهی کنسرو شده در روغن، گوشت غاز و مرغابی، خاویار، شیر و ماست پرچربی (بیش از 2%)، پنیر محلی (تهیه شده از شیر 4% چربی)، پنیر خامه ای، پنیرهای چرب، بستنی، زرده تخم مرغ، سس های حاوی زرده تخم مرغ و کرم دار، روغن های حاوی چربی اشباع شده، کره، دنبه، روغن حیوانی، روغن نارگیل، مارگارین، بیسکوئیت، شیرینی جات خامه دار، دونات، شکلات، چیپس و غذاهای سرخ کرده.

3) رژیم درمانی در نارسایی احتقانی قلب (CHF)

* محدودیت مصرف سدیم: در اکثر موارد مصرف 2 گرم سدیم در روز توصیه می شود. اما بیماران مبتلا به درجات متوسط تا شدید نارسایی احتقانی قلب، به محدودیت بیشتری نیاز دارند: در مرحله ی اول محدودیت شدید سدیم به میزان ٥٠٠ میلی گرم در روز و با بهبود ادم به ١ گرم در روز و با توجه به روند بهبودی به ٣ گرم در روز می رسد. 

در کل در بیماران قلبی عروقی مصرف غلات کامل، میوه جات و سبزیجات، پروتئین نرمال، شیر و لبنیات کم چرب، سیر و پیاز توصیه می شود

محدودیت شدید سدیم برای تمام بیماران CHF ضروری نیست و در اکثر موارد رژیم ها مصرف ٤ تا ٦ گرم در روز سدیم می تواند رضایت بخش باشد.
* رژیم غذایی در این مورد باید قابل هضم و شامل وعده های کوچک باشد و کربوهیدرات باید قسمت اعظم رژیم را تشکیل دهد و پروتئین به حداقل رسانده شود همچنین چربی دریافتی باید کم باشد. چربی های اشباع، چربی های هیدروژنه، غذاهای غنی از کلسترول و غذاهای سرخ کرده باید پرهیز شود. به منظور بهبود طعم غذا باید از سبزیجات معطر و ادویه جات ملایم استفاده شود.

4) رژیم غذایی در بیمار قلبی مبتلا به فشارخون

* بسته به شدت فشارخون، نمک مصرفی و تمام غذاهای حاوی نمک باید محدود یا کم شوند و باید از مواد غذایی غنی از چربی های اشباع هیدروژنه و کلسترول پرهیز شود. غذاهای تصفیه شده و آماده، قهوه ی صاف شده و قهوه ی دم کرده برای فشارخون مضر هستند. رژیم غذایی باید حاوی کربوهیدرات پیچیده و غنی از فیبر و آنتی اکسیدان ها باشند.
* غذاهای طبیعی مانند: پیاز، سیر، زنجبیل، ریحان، جعفری، کرفس، مارچوبه، سبوس گندم، مرکبات و سبوس جو کاهش دهنده ی فشارخون می باشند و ترکیبات طبیعی مانند پکتین و دانه های پسیلیوم (حاوی فیبر محلول) نیز کاهش دهنده ی فشارخون هستند.
* فعالیت ورزشی منظم مانند پیاده روی سریع و یوگا و آرامش نیز کمک به کاهش فشارخون می کنند.

5) رژیم غذایی در بیمار قلبی مبتلا به دیابت

* رژیم غذایی عاری از قندهای تصفیه شده، عسل و شکر سفید و قهوه ای باشد. رژیم غذایی باید تا حدودی کم کربوهیدرات و کم چربی باشد. از مصرف چربی های اشباع و هیدروژنه شده و غذاهای غنی از کلسترول به طور کامل باید خودداری شود. رژیم غذایی، غنی از فیبر و محدودیت مصرف خشکبار و میوه های خشک باشد، پودر دانه ی شنبلیله باعث کاهش قند خون می شوند.

نکته:
در کل در بیماران قلبی عروقی مصرف غلات کامل، میوه جات و سبزیجات، پروتئین نرمال، شیر و لبنیات کم چرب، سیر و پیاز توصیه می شود.

راهنما یا رژیم های غذایی برای بیماری های قلبی مختلف در این مطلب آورده شد اما این مطالب ارائه شده تنها برای آگاهی کلی است و هر فرد بیمار، باید بر پایه موقعیت خود، وزن، قد و عوارض بیماری مانند دیابت، فشار خون و ... درمان شود. (به عنوان مثال رژیم غذایی برای بیمار قلبی با وزن ایده آل با رژیم غذایی فرد چاق متفاوت می باشد.) در صورت تمایل می توانید از بخش مشاوره ی ما کمک بگیرید.


منبع: آوای سلامتی

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت