11اثر پر برکت گریه کردن !!

گریه، سرمایه انسان در جنگ با دشمن درون؛ اظهار زبونى و زارى در برابر لطف بى كران الهى؛ اظهار نیازمندى و ابراز فقر در برابر غنى مطلق و رحمت واسعه حق تعالى؛ خصلت و شیوه جویندگان كمال مطلق و نشانه زنده بودن قلب آدمى است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 اثر پر برکت گریه کردن !!


امام باقر علیه السلام فرمود :«هیچ قطره اى نزد خداوند متعال محبوب تر از قطره اشكى كه در تاریكى شب از ترس خدا بریزد و جز خداوند چیز دیگرى در آن منظور نباشد، نیست.»


گریه همانند خنده یكى از نعمت هاى بزرگ الهى به انسان است. حضرت على علیه السلام مى فرماید: بكاء العیون و خشیة القلوب من رحمة الله تعالى ذكره فاذا وجدتموها فاغتنموا الدعاء 1

؛ گریه چشم ها و خشیت قلب ها ناشى از رحمت الهى است، پس هر وقت آن را یافتید، دعا كردن را غنیمت شمارید

در روایت آمده است: لما مات ابراهیم بكى النبى حتى جرت دموعه على لحیته، فقیل له: یا رسول الله تنهى عن البكاء و انت تبكى؟ فقال: لیس هذا بكاء، و انما هى رحمة 2 ؛ وقتى ابراهیم [پسر پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله] وفات كرد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله گریه كرد تا جایى كه اشكش بر ریش مباركش جارى شد. به آن حضرت عرض شد: اى رسول خدا! از گریه كردن نهى مى كنى، ولى خود گریه مى كنى؟ فرمود: این گریه نیست، بلكه رحمت است

گریه، سرمایه انسان در جنگ با دشمن درون؛ اظهار زبونى و زارى در برابر لطف بى كران الهى؛ اظهار نیازمندى و ابراز فقر در برابر غنى مطلق و رحمت واسعه حق تعالى؛ خصلت و شیوه جویندگان كمال مطلق و نشانه زنده بودن قلب آدمى است. 

 

آثار گریه

1 - قرب به خداوند

قال الرضاعلیه السلام: كان فیما ناجى الله به موسى علیه السلام انه ما تقرب الى المتقربون بمثل البكاء من خشیتى 3 ؛ در آن چیزهایى كه خداوند با موسى علیه السلام مناجات كرد [آمده است كه]: متقربان به سوى من به چیزى همانند گریه از خوف من، به من قرب پیدا نمى كنند

قال الصادق علیه السلام: اوحى الله عز و جل الى موسى علیه السلام: ان عبادى لم یتقربوا الى بشى ء احب الى من ثلاث خصال، قال موسى: یا رب و ما هن؟ قال: یا موسى الزهد فى الدنیا و الورع عن المعاصى و البكاء من خشیتى 4 ؛ خداى عز وجل به موسى علیه السلام فرمود: همانا بندگان من به من تقرب نجستند به چیزى كه نزد من از سه خصلت محبوب تر باشد. موسى علیه السلام عرض كرد: پروردگارا آن ها كدامند؟ فرمود: اى موسى! زهد در دنیا و ورع از نافرمانى ها و گریه از ترس من

هیچ چیزى نیست جز آن كه پیمانه و وزنى دارد، مگر گریه كه یك قطره اش دریاهایى از آتش را خاموش مى سازد و چون چشم با اشك خود پر شود، آن چهره پریشانى و خوارى نبیند و چون اشك بریزد، خداوند آن را بر آتش دوزخ حرام مى كند»

2 - جلب رحمت بر امت

قال الصادق علیه السلام: و لو ان باكیا بكى فى امة لرحموا 5 ؛ اگر در میان امت یك نفر گریان باشد، همه آن ها مورد رحمت قرار مى گیرند

قال على علیه السلام: و لو ان عبدا بكى فى امة لرحم الله تعالى ذكره تلك الامة لبكاء ذلك العبد 6 ؛ اگر یك بنده در میان امتى گریه كند، خداوند متعال همه آن امت را به خاطر گریه آن عبد رحم مى كند

3 - جلب محبت خداوند

قال الباقرعلیه السلام: ما من قطرة احب الى الله عز و جل من قطرة دموع فى سواد اللیل مخافة من الله لایراد بها غیره 7 ؛ هیچ قطره اى نزد خداوند متعال محبوب تر از قطره اشكى كه در تاریكى شب از ترس خدا بریزد و جز خداوند چیز دیگرى در آن منظور نباشد، نیست

4 - سلامتى جسم

فیزیولوژیست ها و دانشمندان علم تشریح، فواید زیادى براى گریه و ریختن اشك براى صحت بدن ذكر كرده اند كه نمونه اى از آن نقل مى شود: بزرگترین فایده اشك را علماى ابدان، مرطوب نگاه داشتن پرده رویین چشم مى دانند، زیرا اگر این پرده خشك شود، شفافى آن از دست رفته و آدمى را كور مى كند. اشك عمل دیگرى هم مى كند: آلات تنفس را‌تر مى كند و به اصطلاح روغن مى زند» و در مقابل عمل خشك كننده هوا مقاومت كرده، آن را مرطوب نگه مى دارد. روى همین اصل حیواناتى كه [در] هواى مرطوب نفس مى كشند مانند نهنگ » غدد اشكى ندارند.» 8

دانشمندان معتقدند اشك، چشم ها را مى شوید و ضد عفونى مى كند، مجارى بینى را شسته و از عفونت محفوظ مى دارد. آنان براى گریستن فایده هاى فراوانى قائلند؛ گریه از هیجانات و ناراحتى هاى درونى جلوگیرى مى كند كه اگر جلو آن ها گرفته نشود باعث امراض قلبى، زخم معده و امثال آن مى شود. به همین جهت روانشناسان مى گویند: گریستن براى بشر امرى است لازم؛ زیرا هم تسكین دهنده است و هم سلامت بخش.

5 - نورانیت قلب

قال على علیه السلام: البكاء من خشیة الله ینیر القلب و یعصم من معاودة الذنب 9 ؛ گریه از ترس خداوند، قلب را روشن مى گرداند و از بازگشتن به گناه باز مى دارد

6 - پاك شدن از گناهان

قال على علیه السلام: بالبكاء من خشیة الله تمحص الذنوب 10 ؛ به وسیله گریستن از ترس خدا، گناهان پاك كرده مى شوند

7 - رفع عذاب از سایر اجزاى بدن

قال الصادق علیه السلام: ما اعز و رقت عین بمائها من خشیة الله عز و جل الا حرم الله سائر جسده على النار11 ؛ هیچ چشمى از خوف خداوند به اشك خود‌تر نشد، مگر آن كه خداوند، سایر اجزاى بدن او را بر آتش حرام مى كند

8 - گریان نبودن در قیامت

قال الصادق علیه السلام: كل عین باكیة یوم القیامة الا ثلاثة: عین غضت عن محارم الله و عین سهرت فى طاعة الله و عین بكت فى جوف اللیل من خشیة الله 12 ؛ هرچشمى در روز قیامت گریان است، جز سه چشم: چشمى كه از دیدن آن چه خداوند حرام كرده، بر هم نهاده شده باشد و چشمى كه در راه طاعت خداوند، بیدارى كشیده و چشمى كه در دل شب از ترس خدا گریسته است

ابراهیم نبى علیه السلام عرض كرد: خداوندا، جزاى بنده اى كه صورتش را با اشكش از ترس تو‌تر كند چیست؟ فرمود: جزایش مغفرت و رضوان من در روز قیامت است»

9 - دورى از جهنم

قال الصادق علیه السلام: ما من شى ء الا و له كیل و وزن الا الدموع، فان القطرة تطفى بحارا من نار فاذا اعز و رقت العین بمائها لم یرهق وجهه قتر و لا ذلة فاذا فاضت حرمها الله على النار 13 ؛ هیچ چیزى نیست جز آن كه پیمانه و وزنى دارد، مگر گریه كه یك قطره اش دریاهایى از آتش را خاموش مى سازد و چون چشم با اشك خود پر شود، آن چهره پریشانى و خوارى نبیند و چون اشك بریزد، خداوند آن را بر آتش دوزخ حرام مى كند

10 - بهشت

قال النبى صلى الله علیه وآله: و من زرفت عیناه من خشیة الله كان له بكل قطرة قطرت من دموعه قصر فى الجنة مكلل بالدر والجوهر، فیه ما لا عین رات و لا اذن سمعت، و لا خطر على قلب بشر14 ؛ هركس چشم هایش از ترس خداوند اشك بریزد، به اندازه هر قطره از آن، كاخى در بهشت براى او مهیا مى شود. كاخى كه به مروارید و گوهر آراسته است، در آن كاخ چیزهایى است كه هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و بر قلب هیچ بشرى خطور نكرده است

11 - رضوان الهى

قال الباقرعلیه السلام: ان ابراهیم النبى علیه السلام قال: الهى ما لعبد بل وجهه بالدموع من مخافتك؟ قال: جزاۆه مغفرتى و رضوانى یوم القیامة 15 ؛ ابراهیم نبى علیه السلام عرض كرد: خداوندا، جزاى بنده اى كه صورتش را با اشكش از ترس تو‌تر كند چیست؟ فرمود: جزایش مغفرت و رضوان من در روز قیامت است.»

 

پی نوشت ها:

1)بحار الانوار، ج 90، ص 336.

2) همان، ج 79، ص 76.

3) همان، ج 11، ص 177.

4) اصول كافى، ج 4، ص 234.

5) وسائل الشیعه، ج 11، ص 178.

6) بحار الانوار، ج 90، ص 336.

7) وسائل الشیعه، ج 11، ص 179.

8) اسلام و علم امروز، ص 49.

20) شرح غررالحكم، ج 2، ص 111.

21) همان، ج 3، ص 240.

22) وسائل الشیعه، ج 11، ص 179.

23) اصول كافى، ج 4، ص 234.

24) وسائل الشیعه، ج 11، ص 178.

25) همان، ص 175.

26) بحار الانوار، ج 90، ص 334.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 27.

 

مطالب مرتبط:

گریه روشنگرانه حضرت زهرا (س)

اثرات و برکات دنیوی گریه و عزادارى سیدالشهدا (علیه السلام)

گریه برای مرده یا برای خودخواهی

فضیلت گریه هنگام تلاوت قرآن

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت