مهدی(عج) جان جهان است

این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، با استفاده از روایاتی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن وارد شده‌اند، وابستگی جهان به حضرت مهدی موعود(عج) را به اثبات می‌رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدي(عج) جان جهان است

نگاهي به کتاب «وابستگي جهان به امام زمان(عج)»


اين اثر که يازدهمين کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت» است، با استفاده از رواياتي که در تفسير بعضي از آيات قرآن وارد شده‌اند، وابستگي جهان به حضرت مهدي موعود(عج) را به اثبات مي‌رساند.


چاپ نخست کتاب «وابستگي جهان به امام زمان(عج)» تاليف آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر و روانه بازار نشر شد.

اين اثر که يازدهمين کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت» است، با استفاده از رواياتي که در تفسير بعضي از آيات قرآن وارد شده‌اند، وابستگي جهان به حضرت مهدي موعود(عج) را به اثبات مي‌رساند.

اصل وابستگي ساير ممکنات به وجود امام(ع) و چگونگي آن و مسايل مشابه آن را دانشمندان و علماي حکمت و عرفان با دلايل عقلي، فلسفي و عرفاني اثبات کرده‌اند، چنان‌که به وسيله وحي و خبر آنان که با عالم غيب ارتباط و اتصال دارند و از غيب عالم و علم کتاب و روابط نهاني و پنهاني ممکنات با يکديگر، به اذن‌الله تعالي و به عنايت و لطف او مطلع‌اند نيز ثابت مي‌شود.

طبق همين اطلاعاتي که اينان به ما مي‌دهند و حتي اگر هم دليل عقلي مستقل نباشد، به آنچه خبر مي‌دهند اعتقاد پيدا مي‌کنيم، زيرا براي تحقق اين گونه موضوعات به ويژه تفاصيل آن راهي مطمئن و باور بخش‌تر از وحي و اخبار انبيا و اوصياي آن‌ها نيست؛ چنان که وجود ملائکه و اصناف آن‌ها و ماموريت‌ها و مداخلاتشان در عالم و تصرفات و ارتباطاتي که با تنظيم عالم دارند، برحسب قرآن مجيد و احاديث شريفه، ثابت و مسلم است و هرکس به نبوت و وحي و قرآن مجيد و رسالت حضرت رسول اکرم(ص) مومن باشد، به آن نيز ايمان دارد، زيرا ايمان به صدق انبيا و وحي و اِنبا و اخبار آن‌ها قابل تبعيض نيست. بنابراين، در اين موضوع نيز اين راه شناخت، مورد استناد و کمال اعتماد و يقين‌آور و اطمينان بخش است.

برحسب رواياتي که در تفسير بعضي از آيات قرآن مجيد وارد و همچنين رواياتي که به طور مستقل روايت شده‌اند، وابستگي جهان به وجود امام(ع) ثابت شده است. هرچند بعضي از اين روايات به وابستگي بعضي از اين عالم مثل زمين بيشتر دلالت نداشته باشد، اما بعضي ديگر بر وابستگي کل دلالت دارد. علاوه بر اين که بعضي از معيارها و ملاک‌ها که اين وابستگي را تاييد مي‌کند، عام‌اند و وابستگي کل عالم را اثبات مي‌کنند.

از طرق اهل سنت نيز احاديثي که دلالت بر اين موضوع دارند، روايت شده‌اند مانند روايتي که «عبدالله‌بن بطه عکبري» که از محدثين مشهور و نامدار است، در کتاب «الانابه» به سند خود از عبدالله‌بن اميه مولي مجاشع، از يزيد رقاشي، از انس‌بن مالک به اين لفظ روايت کرده است. انس گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «همواره اين دين برپا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتي که آن دوازده نفر درگذشتند، زمين اهل خود را فرو خواهد برد.»

چنان‌که از بعضي احاديث استفاده مي‌شود، از دوران صدر اول و عصر صحابه، افراد برجسته‌اي از آنان مانند سلمان و ابوذر که نمي‌توان اعتقاداتشان را جز به استناد به هدايت و بيان و ارشاد حضرت رسول اعظم(ص) مستند دانست، اين وابستگي را بازگو کردند و به ديگران مي‌آموختند، چنان که از سلمان و ابوذر در مقام توصيف اميرالمومنين(ع) روايت شده است: «علي(ع) قوام زمين است که زمين به سوي او آرام مي‌گيرد و به سوي آن سکون و آرامش حاصل مي‌شود، و اگر او (يا جانشين او) نباشد، هر آينه زمين را دگرگون (و به وضع ديگر) و مردم را منکر و ناشناخته خواهيد ديد.»

 انس گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «همواره اين دين برپا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتي که آن دوازده نفر درگذشتند، زمين اهل خود را فرو خواهد برد.»

با مراجعه اجمالي به روايات و احاديث شيعه و اهل سنت و زيارات معتبر مثل جامعه کبيره، ارتباط وجود ساير ممکنات و بقاي زمين؛ بلکه عالم، نزول باران، برکات و رحمت‌هاي الهي، افاضه فيوضات و نعمت‌ها به وجود امام(ع) ثابت و مسلم است. البته شکي نيست که يگانه راه نجات و امان از گمراهي، شناختن امام، قبول امامت او و پيروي از اوست که علاوه بر احاديث متواتر ثقلين و سفينه و امان، حديث مشهور بين شيعه و اهل سنت که حميدي در «جمع صحيحين» آن را روايت کرده است، با کمال تاکيد و توعيد بر آن دلالت دارد.

متن اين حديث به روايت حميدي (در جمع صحيحين) چنين است: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهلية؛ هرکس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، مرده است (مانند) مردن جاهليت». همچنين فخررازي از حضرت رسول(ص) روايت کرده است که فرمود: «من مات و لم يعرف امام زمانه، فليمت ان شاء يهوديا و ان شاء نصرانيا؛ هرکس بميرد در حالي که نشناخته باشد امام زمان خود را، پس اگر خواست يهودي بميرد و اگر خواست نصراني.»

کلام معجزنظام حضرت علي(ع) تصريح اين بيان و اقتباس از فرمايش حضرت رسول اعظم(ص) است که مفخر علماي اسلام سيدرضي از آن حضرت روايت کرده است: «همانا امامان از سوي خدا و به امر خدا، قائم بر خلق خدا و بر پا دارندگان آن‌ها، و مدبر و مدير امور، نگهبان مصالح و سرپرست بندگان خدا هستند. داخل بهشت نمي‌شود مگر آن کس که بشناسد ايشان را و ايشان او را بشناسند و داخل آتش نمي‌شود مگر کسي که ايشان را نشناسد و انکار کند، و امامان(ع) او را نشناسند و انکار کنند.»

اين‌گونه احاديث و احاديثي که مدلول آن‌ها گسترده‌تر است، از حد تواتر فراتر رفته‌اند و مورد نظر در اين رساله، استقصا و احصاي آن احاديث و تحقيق در مقدار دلالت آن‌ها نيست که بررسي اين احاديث به کاوش بسيار و مطالعات زياد و تاليف کتابي مفصل و بزرگ نياز دارد.

آنچه در اين رساله به طور مختصر در نظر نويسنده کتاب قرار گرفته، توجيه و تفسير عقلي و علمي و منطقي اين وابستگي و بيان امکان و صورت وقوع آن است که در ضمن پنج بيان توضيح و توجيه مي‌شود. اگرچه بحث و بررسي را مي‌توان در دو زمينه قرار داد. نخست، ارتباط اصل وجود ممکنات به وجود امام(ع) و ديگري ارتباط بقاي آنها به وجود آن حضرت(ع)، اما به ملاحظه اختصار و تکرار نشدن، در طي پنج بررسي و توجيه، معقوليت و منطقي بودن هر دو جهت بيان شده‌اند.

چاپ نخست کتاب «وابستگي جهان به امام زمان(عج)» در شمارگان 2000 نسخه، 66 صفحه و بهاي 8000 ريال راهي بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتاب‌‌خواني تبيان


منبع:خبرگزاري کتاب ايران

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت