تبیان، دستیار زندگی
شاهنامه فردوسی 10 قرن بعد
شاهنامه فردوسی 10 قرن بعد
شاهنامه فردوسی 10 قرن بعد
بیش از 10 قرن از روزی که ابوالقاسم فردوسی، نگارش شاهکار ادبیات حماسی ایران‌زمین یعنی «شاهنامه» را به پایان برد، می‌گذرد. به همین بهانه به معرفی کتاب نمایشنامه «اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند» نوشته نغمه ثمینی می‌پردازیم که یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه یعنی داستان سیاوش را دستمایه خلق یک نمایشنامه هنری قرار داده است.
زنی محبوس در کاغذدیواری زرد
زنی محبوس در کاغذدیواری زرد
زنی محبوس در کاغذدیواری زرد
داستان کوتاه شارلوت پرکینز گیلمان (1892) روایت زنی است که به واسطه‌ی تشخیص همسرش در اتاقی با کاغذدیواری زردرنگ محبوس است. این نوشتار توضیح می دهد چطور راوی داستان «کاغذدیواری زرد» برای گریز از جامعه‌ مردسالارانه و زبانی که او را در دنیای نمادین گرفتار کرده است، به دنیای خیالی و تصور کامل بودن پناه می‌برد.
 نگارش «شریعتی و هایدگر» نشانگر استمرار عقب‌ماندگی ماست
نگارش «شریعتی و هایدگر» نشانگر استمرار عقب‌ماندگی ماست
نگارش «شریعتی و هایدگر» نشانگر استمرار عقب‌ماندگی ماست
عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام نوشت: نفس نگارش و نشر کتابی با عنوان «شریعتی و هایدگر» نشان دهنده استمرار عقب ماندگی، به خود نیامدگی و در جا زدگی ما و نمونه و مظهر بارز توسعه نیافتگی ماست.
 چاپ تازه کتاب «خِردکُشی» منتشر شد
چاپ تازه کتاب «خِردکُشی» منتشر شد
چاپ تازه کتاب «خِردکُشی» منتشر شد
چاپ سوم کتاب «خِردکُشی؛ روشنفکران و انقلاب اکتبر» تألیف خسرو ناقد به تازگی روانۀ کتاب‌فروشی‌ها شده است. در این چاپ افزون بر اصلاح چند اشتباه تحریری، نمایه‌ای نیز به کتاب افزوده شده که دربرگیرندۀ فهرست نام‌ها و کتاب‌هاست.
 پایانی بر دوران تیول‌داری در داستان کوتاه جنگ
پایانی بر دوران تیول‌داری در داستان کوتاه جنگ
پایانی بر دوران تیول‌داری در داستان کوتاه جنگ
نویسنده «خط مرزی» بدون وابستگی به هیچ جریانی داستان نوشته اما گویا به مذاق تیول‌داران داستان کوتاه جنگ خوش نیامده و به همین خاطر پس از یکسال از انتشار، نه تنها خبری از آن نیست، بلکه حتی حاضر نشدند آن را در میان گزینه‌های نهایی خود ببینند.
 روزِ تلخِ توپ‌ها
روزِ تلخِ توپ‌ها
روزِ تلخِ توپ‌ها
جهانِ پر از عفونت و چرکی که در رمانِ «بی‌کتابی» تصویر می‌شود در مقابل آدم‌هایی قرار می‌گیرد که هرچند در داستان، تنها سایه‌ای از آن‌ها تصویر می‌شود، اما عظمت شخصیتشان از همان سایه‌ها هم به چشم مخاطب می‌آید.
 تلاش کیارستمی برای مواجهه انسان با طبیعت پیرامونش
تلاش کیارستمی برای مواجهه انسان با طبیعت پیرامونش
تلاش کیارستمی برای مواجهه انسان با طبیعت پیرامونش
نویسنده کتاب «سرکلاس با کیارستمی» می‌گوید کیارستمی انسان و طبیعت را صد می‌داند و فیلمسازی را نود و همین خصوصیت، وجه تمایز هنرمندی است که در تمام آثارش تعهد به اخلاقیات موج می‌زند.