اين عکس کجاي عالم است!

جهان پر از راز و رمزهاي مختلفي است که بشر هنوز به آن ها دست نيافته است. ميل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار مي کند تا به مناطقي که به آن ها دسترسي ندارد نظر اندازد و از طريق تجاربي که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هايي درباره آن ها ارائه کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اين عکس کجاي عالم است!


جهان پر از راز و رمزهاي مختلفي است که بشر هنوز به آن ها دست نيافته است. ميل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار مي کند تا به مناطقي که به آن ها دسترسي ندارد نظر اندازد و از طريق تجاربي که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هايي درباره آن ها ارائه کند.


خيال و علم؛گرچه در نگاه اول اين دو از هم جدا هستند اما مانند دو بال پرنده در طول تاريخ توانسته اند انسان را تا جايگاهي که اکنون در آن قرار دارد به پيش ببرند و به پيش خواهند برد. گاهي اوقات علم در مقابل خيال سرکشي کرده و بعضي مواقع اين خيال بوده است که بر علم چيره گشته. اما شکوفايي هر دو زماني اتفاق افتاده است که در کنار يکديگر بودند و با هم حرکت کرده اند.

 

حال قوه تخيلتان را به پرواز دربياوريد و به دو تصوير پيش رو با دقت نگاه کنيد:

به نظر شما دو تصوير بالا مربوط به چه چيزي يا چه مکاني هستند؟ آيا مي توانيد حدس بزنيد که نخستين عکس چه چيزي را نمايش مي دهد؟ نظرتان درباره دومين عکس چيست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاوير، حدس هاي خود را در قسمت نظرات وارد کنيد تا ما و ديگران با تراوشات ذهني شما بيشتر آشنا شويم!

 

تصوير اول: سطح عطارد با رنگ‌هايي اغراق‌آميز

فضاپيماي روباتيک پيغام‌آور يا مسنجر به تازگي صدمين چرخش خود به دور عطارد را کامل کرده است. دوربين تصويربرداري مسنجر در 8 رنگ مختلف در محدوده ي نور مرئي و فروسرخ ، از سطح عطارد تصاوير بسيار دقيقي تهيه مي‌کند. اين فضاپيما در جستجوي اطلاعات مربوط به ترکيبات شيميايي سطحي و روند تکاملي در طول تاريخ در منظومه‌ي شمسي داخلي است. اين تصوير دقيق، حاصل ترکيب 3 تصوير رنگي با ميدان باز از مسنجر است که رنگ‌آميزي آن تقويت شده است. در واقع، در صورت مشاهده عطارد با چشم غيرمسلح، سطح آن مرده و بدون رنگ است. اين تصوير پهناي 1000 کيلومتر از سطح عطارد را نشان مي‌دهد و در صورت مشاهده عکس بزرگ و با رزولوشن اصلي، مي توان عوارضي را تا اندازه 1 کيلومتر را روي آن تشخيص داد. تيم پروژه‌ي مسنجر ، تصاوير و يافته‌هاي جديدي را از اين فضاپيما که اولين مدارگرد عطارد است ، منتشر کرده اند.

تصوير دو: رگوليت سيارک اروس

هنگامي که از ارتفاع ?? کيلومتري بر فراز سيارک اروس به آن نگاه مي‌کنيم به نظر مي‌آيد که سطح داخلي يکي از بزرگترين گودال‌هاي آن از ماده‌اي غيرعادي پوشيده شده است. اين ماده رگوليت نام دارد. مدت‌هاست روي ضخامت و ترکيب اين غبار سطحي يا همان رگوليت تحقيقات فراواني انجام شده است. احتمال مي‌رود که بيشتر رگوليت موجود در سطح سيارک 433 اروس ? بر اثر برخوردهاي کوچک و پرشمار اجرام فضايي در گذشته‌ي طولاني اين سيارک پديد آمد‌ه‌ است. اين تصوير رنگي با فضاپيماي روبوتيک Near-Shoemaker گرفته شده است که در سال‌هاي 2000 و 2001 به دور اين سيارک گردش کرد. مناطق قهوه‌اي رنگي که در تصوير مشاهده مي‌کنيد نشان مي‌دهند که در دوران برخوردهاي ريزشهاب‌سنگ‌ها ? ماهيت شيميايي رگوليت بر اثر قرار گرفتن در معرض بادهاي خورشيدي تغيير کرده است. به نظر مي‌رسد که مناطق سفيد کمتر در معرض بادهاي خورشيدي قرار گرفته‌اند. در رابطه با تخته‌سنگ‌هاي قهوه‌اي قابل رويت درون گودال دو نظريه مطرح است: نخست اين‌که اين تخته‌سنگ‌ها به اندازه‌اي سالخورده‌اند که سطح‌شان بر اثر تابش بادهاي خورشيدي تا اين حد آفتاب‌سوخته است. دوم اين که اين تخته‌سنگ‌ها به طريقي با غبارهاي تيره پوشيده شده‌اند. در ماه تير، فضاپيماي سپيده‌دم(Dawn) ناسا به دور وستا (از اعضاي بزرگ کمربند سيارک‌ها) گردش خواهد کرد.

 

فرآوري: م.ح.اربابي فر

بخش دانش و زندگي تبيان


منبع:

nojum.ir

امتياز تصاوير :  NASA/JHU APL/CIW/NEAR Project

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت