اولين مجازات بن علي و همسر

روز دوشنبه سرنوشت يكي ديگر از ديكتاتورهاي جهان امروز ما در دادگاهي در تونس مشخص شد؛ هر چند كه اين ديكتاتور فعلا فراري است و راي اين دادگاه به صورت غيابي صادر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولين مجازات بن علي و همسر


روز دوشنبه سرنوشت يكي ديگر از ديكتاتورهاي جهان امروز ما در دادگاهي در تونس مشخص شد؛ هر چند كه اين ديكتاتور فعلا فراري است و راي اين دادگاه به صورت غيابي صادر شده است.


پس از گذشت شش ماه از انقلاب مردم تونس و سقوط و درنتيجه فرار زين العابدين بن علي رئيس جمهور پيشين اين كشور، دادگاهي در اين كشور، وي و همسرش را به 35 سال حبس محكوم كرد.

روز دوشنبه يک دادگاه تونسي، زين العابدين بن علي رئيس جمهور فراري اين کشور و همسرش، ليلا، را به جرم دزدي و چند فقره اتهام ديگر به ?? سال زندان محکوم کرد.

بن علي و همسرش که در ژانويه گذشته بدنبال يک قيام عمومي به عربستان سعودي گريختند، بطور غيابي محاکمه شده اند.

اين دادگاه همچنين اين دو نفر را به پرداخت ?? ميليون دلار (45 ميليون يورو) جريمه نقدي محکوم کرده است. اتهام هاي آنها دزدي، فساد و قاچاق مواد مخدر بوده است که البته بن علي همگي را رد مي کند.

اين دادگاه روز دوشنبه آغاز شد و قاضي گفت که حکم ساير اتهام هاي بن علي از جمله داشتن مواد مخدر و اسلحه را در ?? ژوئن اعلام مي کند.

در بيانيه اي که آقاي بن علي روز دوشنبه منتشر کرد گفته بود که در ?? ژانويه براي انتقال خانواده اش به محلي امن به عربستان سعودي رفته است.

بن علي در اين بيانيه كه توسط وكلايش صادر شد، تمامي اتهام‌ها عليه خود را رد كرد و گفت كه وي قرباني يك توطئه سياسي شده و در خروج از تونس فريب خورده است.

وي در اين بيانيه تاكيد كرده بود که در صدد بازگشت فوري به تونس بوده، اما هواپيما با "نافرماني" از دستوراتش بدون وي فرودگاه را ترک کرده است.

وکلاي آقاي بن علي گفته اند که دولت انتقالي تونس در تلاش است، با اين محاکمه توجه مردم را از ناتواني آنها در ايجاد ثبات در کشور منحرف کند.

همچنين بر اساس گزارش هاي مختلف، مقام هاي عربستان سعودي تاکنون به درخواست دولت تونس در مورد استرداد آقاي بن علي پاسخي نداده اند.

در پرونده دومي که فقط عليه شخص زين العابدين بن علي مطرح شده است، وي به پنهان کردن اسلحه، ? کيلوگرم مواد مخدر و ?? ميليون دلار پول نقد در کاخ رياست جمهوري متهم است.

يکي از افراد تجمع کننده در مقابل دادگاه بن علي گفت: من به اينجا آمده ام تا درخواست اجراي عدالت کنم. حتي اگر اين دادگاه غيابي باشد، بايد عدالت در مورد او اجرا شود تا براي ديگران هم درس عبرتي باشد

يكي از وكلاي بن علي نيز در واكنش به دادگاه رسيدگي به اتهامات موكلش گفت که حکم اين دادگاه "شوخي" است.

وي با رد اين اتهامات خاطر نشان كرد: فراموش نکنيد که مواد مخدر و پول، سه ماه پس از عزيمت رئيس جمهور در کاخ پيدا شده است.

اكرم عازوي، يكي ديگر از وكيل بن علي نيز در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانسه اظهار كرد: بن علي تاكيد دارد كه پست رياست جمهوري را ترك نمي‌كند و از تونس فرار نكرده است.

وي با تكرار ادعاهاي مطرح شده در اطلاعيه صادره از سوي بن علي، تصريح كرد: آقاي بن علي معتقد است كه مجبور به ترك تونس شده است و اين اقدام در راستاي هدف قرار دادن قدرت و حكومت او در تونس صورت مي‌گيرد.

عازوي افزود: بن علي مي‌گويد بعد از آنكه متوجه شد طرحي براي ترورش وجود دارد، به همراه خانواده‌اش سوار هواپيما شد اما به خلبان گفت كه در جده منتظرش بماند تا با هم به تونس بازگردند ولي خلبان منتظر او نماند. بنابراين وي برخلاف ميل باطني اش مجبور شد در عربستان بماند و بعد اعلام كردند كه او از تونس گريخته است. بن علي تمام اتهامات وارده عليه خود را رد مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، زين العابدين بن علي همچنين مشکوک به ارتکاب جرايم ديگري نظير قتل، سوء استفاده از قدرت، قاچاق آثار باستاني و پولشويي است.

پيشتر نيز دادگاهي در تونس، حزب زين العابدين بن علي، رئيس جمهور مخلوع اين کشور را به طور رسمي منحل کرده بود. تظاهرکنندگان آزاديخواه در تونس خواهان آن شده بودند که حزب "اجتماع براي حقوق دموکراتيک" منحل شود.

به گفته خبرنگاران شبكه هاي مختلف خبري كه در تونس مستقر بودند، به دنبال اعلام راي دادگاه مبني بر انحلال حزب بن علي، مردم تونس در خيابان هاي شهرهاي مختلف اين كشور به شادماني پرداخته بودند.

همچنين، پس از سقوط كامل زين العابدين بن علي در تونس، دولت موقت جديد در اولين اقدام، به انحلال پليس مخفي اين کشور دست زده بود.

پس از صدور حكم دادگاه جديد مبني بر حبس و جريمه نقدي بن علي و همسرش، بسياري از شهروندان تونس ابراز رضايت و خوشحالي كردند بطوريكه يكي از شهروندان تونس پس از شنيدن اين حكم گفت: روز بسيار خوبي است؛ چراكه پس از 23 سال امروز شاهد عدالت بوديم.

زين العابدين بن علي رئيس جمهور فراري اين کشور و همسرش، ليلا، را به جرم دزدي و چند فقره اتهام ديگر به ?? سال زندان محکوم کرد.

در زمان برگزاري دادگاه نيز جمعي از مردم تونس در مقابل محل برگزاري اين دادگاه تجمع كردند.

يکي از افراد تجمع کننده در مقابل دادگاه بن علي گفت: من به اينجا آمده ام تا درخواست اجراي عدالت کنم. حتي اگر اين دادگاه غيابي باشد، بايد عدالت در مورد او اجرا شود تا براي ديگران هم درس عبرتي باشد.

اين در حاليست که برخي از ناظران از جمله اتحاديه حقوق بشر تونس، با ابراز تاسف از حضور نداشتن متهمان در دادگاه، برپايي چنين دادگاهي را مايه دلگرمي مردم تونس نمي دانند.

انقلاب تونس از شش ماه پيش موجب آغاز اعتراض‌هاي گسترده در سراسر جهان عرب شد و معترضان در سراسر جهان عرب عليه نرخ بالاي بيكاري، افزايش قيمت‌ها و نفي آزادي ها از سوي رژيم‌هاي سركوب‌گر عرب تظاهرات كردند.

حسين هرمزي

بخش سياست تبيان

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت