وقتي او به دنيا آمد...

وقتي به دنيا آمد، مادرش دستهايش را به سوي آسمان بلند کرد و با صداي لرزان گفت: «الهي شکرت!» صورت زيبايي داشت، اسمش را «مصطفي» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خيابان «پانزده خرداد فعلي» بازار «آهنگران»، متولد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتي او به دنيا آمد...


وقتي به دنيا آمد، مادرش دستهايش را به سوي آسمان بلند کرد و با صداي لرزان گفت: «الهي شکرت!»

صورت زيبايي داشت، اسمش را «مصطفي» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خيابان «پانزده خرداد فعلي» بازار «آهنگران»، متولد شد.


وقتي به دنيا آمد، مادرش دستهايش را به سوي آسمان بلند کرد و با صداي لرزان گفت: «الهي شکرت!»

صورت زيبايي داشت، اسمش را «مصطفي» گذاشتند. او در سال 1311 در تهران، خيابان «پانزده خرداد فعلي» بازار «آهنگران»، «سرپولک» متولد شد. تحصيلات خود را در مدرسه «انصاريه»، نزديک «پامنار» آغاز کرد و در «دارالفنون» و «البرز» دوران متوسطه را گذراند. از 15 سالگي در درس تفسير قرآن مرحوم آيت الله «طالقاني»، در مسجد «هدايت» و درس فلسفه و منطق استاد شهيد «مرتضي مطهري» شرکت کرد و مهندسي الکترومکانيک را در دانشگاه فني تهران گذراند. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصيلي دانشجويان ممتاز، به آمريکا اعزام شد. در آمريکا با همکاري بعضي از دوستانش، براي اولين بار

انجمن اسلامي دانشجويان آمريکا را پايه ريزي کرد. به همين دليل بورس تحصيلي اش از سوي رژيم شاه قطع شد.

پس از قيام 15 خرداد سال 1342 به خاطر حمايت از رهبري امام خميني (ره)، راهي کشور مصر شد و مدت دو سال، سخت ترين دوره هاي چريکي و جنگ هاي پارتيزاني را آموزش ديد و بعد براي ايجاد پايگاه چريکي مستقل، براي تعليم مبارزان ايراني رهسپار لبنان شد. در آنجا به کمک «امام موسي صدر» رهبر شيعيان لبنان، سازمان «امل» را براساس اصول و مباني اسلامي پي ريزي کرد و پرچم تشيع را در برابر صهيونيزم اشغالگر به اهتزاز در آورد. دکتر چمران با پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي ايران، بعد از بيست و يک سال، به وطن بازگشت و همه ي تجربيات انقلابي و علمي خود را در خدمت انقلاب گذاشت. با به وجود آمدن قضيه ي شهر «پاوه»، به فرمان امام خميني به عنوان فرمانده به آنجا رفت و شهر را از چنگال دشمنان انقلاب و اسلام رهانيد. بعد از بازگشت به تهران، از طرف رهبري عالي قدر انقلاب، امام خميني (ره)، به وزارت دفاع منصوب گرديد.

با شروع جنگ تحميلي، «ستاد جنگهاي نامنظم» را در اهواز تشکيل داد، و خود فرماندهي آن را به عهده گرفت و طرح تسخير منطقه «دهلاويه» را که فرماندهي اش را يکي از ياران نزديک او (ايرج رستمي) به عهده گرفت، خود عملي ساخت

دکتر مصطفي چمران در اولين دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از سوي مردم تهران به نمايندگي انتخاب شد. با شروع جنگ تحميلي، «ستاد جنگهاي نامنظم» را در اهواز تشکيل داد، و خود فرماندهي آن را به عهده گرفت و طرح تسخير منطقه «دهلاويه» را که فرماندهي اش را يکي از ياران نزديک او (ايرج رستمي) به عهده گرفت، خود عملي ساخت. بعد از به شهادت رسيدن ايرج رستمي، فرمانده ديگري را براي آن منطقه در نظر گرفت و با او به سوسنگرد رفت. در آنجا بعد از سرکشي به سنگرها، هنگامي که روي خاکريز ايستاده بود و منطقه را به فرمانده جديد نشان مي داد، ترکش خمپاره ي دشمن به پشت سرش اصابت کرد.

در بيمارستان سوسنگرد کمک هاي اوليه انجام شد و آمبولانس به طرف اهواز شتافت، ولي افسوس که فقط جسم بي جانش به اهواز رسيد و روحش به ديار ملکوتيان و به نزد پروردگار خويش پر گشود.

                                                                                               روحش شاد و يادش گرامي

 

مروري بر سالهاي زندگي و فعاليت هاي شهيد چمران

1311 تولد در قم

1312 مهاجرت به تهران

1318 شروع تحصيل در دبستان انتصاريه

1324 ورود به دبيرستان دارلفنون

1329 ادامه ي تحصيل در دبيرستان البرز

1332 ورود به دانشگاه تهران، دانشکده ي فني، رشته ي الکترونيک

1336 اتمام تحصيلات و تدريس در دانشکده ي فني دانشگاه تهران

1337 اعزام به آمريکا با استفاده از بورس تحصيلي شاگردان ممتاز

 آغاز تحصيلات فوق ليسانس- دانشگاه تگزاس

1340 پايان تحصيلات دوره ي فوق ليسانس ،آغاز تحصيلات دوره ي دکترا، در دانشگاه "برکلي" در رشته ي فيزيک پلاسما

1341 قطع بورسيه تحصيلي به علت مبارزه سياسي عليه شاه، آغاز به کار دستياري تحقيقات در دانشکده ي برکلي

1342 اخذ مدرک دکترا

1343 آغاز به کار در مؤسسه ي تحقيقاتي "بل"

1346 عزيمت به مصر

1348 بازگشت دوباره به آمريکا

1349 ورود به لبنان

1352 تشکيل سازمان "امل" به فرماندهي او

1357 پيروزي انقلاب و بازگشت به ايران

1358 اتصاب به وزارت دفاع

 1359 انتصاب به عنوان نماينده ي امام خميني (ره) در شوراي عالي دفاع؛

 انتخاب به عنوان نماينده ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي؛ تشکيل ستاد جنگ هاي نا منظم

1360 شهادت در دهلاويه

 

فراوري: رها آرامي

بخش فرهنگ پايداري تبيان


 منابع :

کتاب پاوه سرخ نوشته داوود بختياري دانشور

کتاب شهيد چمران نوشته احمد دهقان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت