چطور گرمازده نشويم؟

اگر به يک سفر تابستاني رفته ايد و در معرض آفتاب و گرماي شديد قرار گرفته و دچار خستگي و گيجي شده ايد و يا هوشياري شما کم شده اين مطلب را بخوانيد چون احتمالا دچار گرمازدگي شده ايد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور گرمازده نشويم؟


اگر به يک سفر تابستاني رفته ايد و در معرض آفتاب و گرماي شديد قرار گرفته و دچار خستگي و گيجي شده ايد و يا هوشياري شما کم شده و علايمي مثل عدم تعريق، سر درد، گرفتگي عضلات، تهوع يا استفراغ، تشنج کوتاه را احساس مي کنيد؛ اين مطلب را بخوانيد چون احتمالا دچار گرمازدگي شده ايد.

 

 

در توضيح گرمازدگي بايد گفت؛ تبخير بيش از حد آب از بدن، به علت گرما، سبب کاهش فشارخون مي‌شود و در نتيجه خون به طور مرتب به کليه‌ها و مغر نخواهد رسيد؛ فرد گرمازده دچار سرگيجه شده و در حالت نيمه‌ بي‌هوشي به سر مي‌برد. اما رعايت يک سري نکات، مي‌تواند جلوي بروز گرمازدگي را بگيرد يا در صورت ابتلا، باعث کنترل آن خواهد شد:

-  هشدار اول ما متوجه افراد مسن، کودکان و نوزادان و بيماران قلبي است. اين افراد را از قرار گرفتن در معرض هواي گرم و آفتاب شديد منع کنيد. تجربه نشان داده است که بعد از 2-3 در معرض گرماي شديد بودن، اول از همه سالمندان علائم بي آبي بدن را نشان مي دهند.

 - اگر داروي ضد افسردگي مصرف مي کنيد زياد آب بنوشيد چون اغلب داروهاي ضد افسردگي توانايي دفع گرما از راه تعريق پوست را کم مي کنند.

- ورزش و فعاليت‌هاي سنگين فيزيکي را در هواي گرم و آفتابي فراموش کنيد.

- آب خنک زياد بنوشيد؛ حتي اگر احساس تشنگي نمي‌کنيد، بدن شما به مايعات نياز دارد. اگر در هواي گرم فعاليت جسمي زياد داريد حتما هر يک ساعت 2 تا 4 ليوان آب خنک يا نوشيدني هاي ورزشي بنوشيد. نوشيدني هاي ورزشي مي توانند نمک و املاح بدن را که از راه عرق از دست رفته جبران کنند.

- به ميزان تعريق خودتان توجه داشته باشيد اگر متوجه شديد باوجود گرما زياد عرق نمي کنيد، فورا آب بنوشيد. چون ممکن است دچار بي آبي شده باشيد.

- آب‌ميوه و مايعات خنک را جايگزين چاي و قهوه کنيد؛ چون کافئين موجود در چاي و قهوه باعث از بين رفتن بيشتر آب بدن مي‌شود.

- غذاهاي پر چرب و دير هضم يا داراي پروتئين بالا، انتخاب مناسبي براي روزهاي گرم نيست. به جاي آن‌ها ميوه و سبزي تازه ميل کنيد؛ سبزيجات تازه کمک مي‌کند که بدن خودش را راحت‌تر با گرما تطبيق دهد.

- همراه با غذا، ليموترش ميل کنيد. مي‌توانيد چند قطره ليموترش و يک قاشق شکر يا قند توي بطري آب همراهتات داشته باشيد.

- لباس زياد نپوشيد؛ لباس‌هاي تنگ با جنس پلاستيکي هم مناسب فصل گرما نيستند.

- لباس نخي و آزاد بپوشيد. لباس‌هاي آستين‌دار ولي خنک، انتخاب بهتري نسبت به لباس‌هاي بدون آستين هستند. گرماي هوا باعث سوختن سرشانه‌ها مي‌شود و عرق‌سوز شدن پوست بدن دردسر زيادي دارد.

- اگر با کودک خود سفر مي‌کنيد، براي او نيز لباس‌هاي خنک و نخي مناسب برداريد. کرم ضد آفتاب، کرم سوختگي و لوسيون‌هاي شستشو همراه داشته باشيد و بيشتر مراقب تغذيه‌ي او باشيد.

- از کلاه‌هاي لبه‌دار يا چترهاي آفتابي استفاده کنيد و اصولا بهتر است در ساعات اوليه صبح و نزديک غروب بيرون برويد که گرما کمتر باشد.

- اگر گرمازدگي اتفاق افتاد، بيمار را ببريد در جاي خنک يا سايه دراز بکشد، پاها را بالا بگيريد و سر روي سطح باشد تا جريان خون کافي به مغزش برسد. کمي آب و نمک و يا آب‌ميوه‌ي شيرين بنوشد و يک دفعه از جايش بلند نشود. بهتر است حداقل يک ساعتي در اين وضعيت باشد و اگر استفراغ کرد، سريعاً او را به بيمارستان برسانيد تا سرم برايش تجويز شود.

- در هواي خيلي گرم پنکه هاي برقي براي جلوگيري از گزما زدگي شما کافي نيست و بهتر است يک دوش آب سرد بگيريد.

- کودکان را در داخل ماشين در بسته تنها نگذاريد

- يکي از علائم گرمازدگي، گرفتگي عضلات است. گرفتن عضلات به خاطر تعرق زياد و خروج زياد نمک از بدن اتفاق مي‌افتد. در اين حالت، ماساژ باعث از بين رفتن درد و گرفتگي نمي‌شود و فرد تنها بايد مقداري آب و نمک بنوشد.

- اگر احساس سبکي در سر و سرگيجه پيدا کرديد، نشانه اين است که دچار گرمازدگي شده ايد و لازم است فورا به محلي خنک برويد و مايع کافي بنوشيد.

- ممکن است پوست بدن در اثر گرماي زياد، عرق‌سوز شود؛ با صابون ملايم و آب سرد سطح پوست را مرتب شستشو دهيد و اگر پوست حساسي داريد حتماً کرم‌هاي سوختگي همراه داشته باشيد.

 

 

فراوري:الهام مرادي

بخش گردشگري تبيان


برگرفته از سايت زورق، روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت