تبیان، دستیار زندگی

کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را چگونه می توان به سرپرستی گرفت؟

در همه کشورها به دلایل‌های زیادی کودکانی وجود دارند که بدون سرپرست بوده و یا بد سرپرست هستند. از آنجایی که کودکان در یک جامعه از اهمیت زیادی برخوردارند و تعلیم و تربیت آن‌ها بسیار مهم است قانونگذار قوانین مختلفی را برای سرپرستی آنان وضع کرده است. لازم به ذکر است که به دلیل این‌که سرپرستی یک کودک یا نوجوان شرایط خاصی را می‌طلبد ابتدا باید زوجین تقاضانامه رسمی که مشترکا تنظیم کرده‌اند را برای دادگاه تنظیم و ارائه کنند تا دادگاه با بررسی شرایط ذیل قرار سرپرستی کودک یا نوجوان را برای دوره آزمایشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در همه کشورها به دلایل‌های زیادی کودکانی وجود دارند که بدون سرپرست بوده و یا بد سرپرست هستند. از آنجایی که کودکان در یک جامعه از اهمیت زیادی برخوردارند و تعلیم و تربیت آن‌ها بسیار مهم است قانونگذار قوانین مختلفی را برای سرپرستی آنان وضع کرده است. لازم به ذکر است که به دلیل این‌که سرپرستی یک کودک یا نوجوان شرایط خاصی را می‌طلبد ابتدا باید زوجین تقاضانامه رسمی که مشترکا تنظیم کرده‌اند را برای دادگاه تنظیم و ارائه کنند تا دادگاه با بررسی شرایط ذیل قرار سرپرستی کودک یا نوجوان را برای دوره آزمایشی صادر کند. در صورتی که سرپرست دارای شرایط لازم باشد حکم سرپرستی صادر می‌شود و در صورت عدم وجود شرایط قانونی قرار سرپرستی فسخ خواهد شد. اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که قصد گرفتن سرپرستی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست را دارید تا انتها همراه ما باشید تا شما را با مراحل و قوانین آن آشنا کنیم.

شرایط گرفتن سرپرستی کودکان بی سرپرست

در جواب به سوال شرایط به سرپرستی گرفتن کودکان بی سرپرست چیست باید بگوییم که مطابق با ماده ۶ قانون افراد متقاضی سرپرستی باید دارای شرایط زیر را باشند:

. تقید به انجام واجبات و ترک محرمات؛ یعنی می بایست به انجام دادن واجبات دینی نظیر نماز و روزه و ترک هر آنچه که در شرع مقدس اسلام حرام است مقید باشند.
. عدم محکومیت جزائی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی.
محکومیت مؤثر کیفری محکومیتی است که محکوم را به‌تبعِ اجرای حکم بر اساس ماده‌ی ۲۵ قانون مجازات اسلامی از حقوق اجتماعی محروم کند. برای مثال چنانچه شخصی به شلاق حدی محکوم گردد دو سال از حقوق اجتماعی خود محروم می‌شود
. تمکن مالی
. سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی
. نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکل؛
. صلاحیت اخلاقی
. اعتقاد به یکی از ادیان مُصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ دین اسلام، کلیمی، زرتشتی و مسیحی از جمله این ادیان هستند.
. عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار یا صعب‌العلاج
 
علاوه بر این موارد گفته شده، بر طبق ماده‌ی ۱۴، دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر خواهد کرد که درخواست‌کننده‌ی سرپرستی بخشی از اموال خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی واگذار کند. همچنین باید بدانید که اگر قصد گرفتن سرپرستی یک کودک یا نوجوان را دارید بهتر است در این زمینه از یک مشاور حقوقی خانواده راهنمایی‌های لازم را بگیرید.
شرایط گرفتن سرپرستی کودکان بی سرپرست

چه کسانی می‌توانند درخواست سرپرستی بدهند؟

سوالی که اینجا مطرح است این است که چه کسانی می‌توانند درخواست سرپرستی بدهند؟ بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست جمهوری اسلامی ایران افراد زیر می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان را از سازمان بهزیستی درخواست کنند.

     1. زوجینی که ۵ ‌سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند, مشروط به این‌که حداقل یکی ‌از آنان بیش از ۳۰ ‌سال سن داشته باشد، می‌توانند برای سرپرستی درخواست دهند.
    2. دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی‌ که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند، منحصرا حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.
    3. زوجینی که دارای فرزند هستند اما مشروط بر این‌که حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ ‌سال سن داشته باشد.

لازم به ذکر است که اگر پزشکی قانونی تشخیص دهد که امکان بچه دار شدن برای زوجین وجود ندارد، شرط ۵ سال اعمال نخواهد شد. همچنین موارد بالا برهمدیگر الویت دارند و این به این معنی است که زن و شوهری که بچه دار نمی شوند، بر زن و شوهر دارای فرزند و زن و شوهر دارای فرزند، بر زنان و دختران بدون شوهر، برای دریافت فرزند خوانده ارجحیت خواهند داشت.

توجه داشته باشید که برای اخذ سرپرستی زن و شوهر باید همزمان درخواست دهند و برای گرفتن سرپرستی رضایت کامل هر ۲ نفر آن‌ها شرط است. شما می‌توانید از مشاوره آنلاین وکیل خانواده استفاده کنید. چرا که برای این مدل از کارهای حقوقی باید حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

نحوه صدور حکم سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست

در مورد نحوه صدور حکم گرفتن سرپرستی کودکان بی سرپرست باید بگوییم که زمانی این حکم از سمت مراجع به قطعیت می‌رسد که زوجین مدت زمان ۶ ماه آزمایشی را تمام کرده باشند و قاضی مرجع صلاحیت آن‌ها را تایید کرده باشد. به عبارت دیگر باید بیان کنیم که دادگاه زمانی حکم سرپرستی را صادر خواهد کرد که درخواست کننده سرپرستی مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست جمهوری اسلامی به کیفیت اطمینان بخشی در صورت فوت خود هزینه تربیت و نگه‌داری و تحصیل طفل را تا رسیدن به سن بلوغ تأمین کند.

به عبارت دیگر باید سرپرست بتواند تمامی هزینه های نگه‌داری و تربیت و تحصیل کودک را تا سن بلوغ تامین کند و در این صورت حکم فرزند خواندگی برای او صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که بعد صدور حکم قطعی پرستی کودک، حکم قطعی به اداره ثبت احوال ابلاغ و ارسال می شود. البته اگرچه حکم سرپرستی قطعی است اما در صورت وجود شرایطی که در قانون بیان شده است این امکان وجود دارد که حکم سرپرستی فسخ شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای اخذ سرپرستی کمک گرفتن از مشاوره خانواده تلفنی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. شما می‌توانید با ارتباط با مجموعه کارمنتو که یک پلتفرم جامع است راهنمایی‌های لازم خود را کسب کنید. در این مجموعه ارتباط به صورت آنلاین تلفنی بوده و امکان مشورت با مشاوران متخصص و برتر کشور با کمترین هزینه وجود دارد.
نحوه صدور حکم سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست
سخن پایانی
شرایط به سرپرستی گرفتن کودکان بی سرپرست موضوعی بود که راجع به آن اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دادیم. توجه داشته باشید که با کمک از مجموعه کارمنتو می‌توانید این فرایند اخذ سرپرستی را برای خود راحت‌تر کنید. در این مجموعه می‌توانید مشاوره به صورت فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه دریافت نمایید و اطمینان داشته باشید که اطلاعات شما نزد این مجموعه محرمانه خواهد بود.