درشهر چه خبر؟

گويا اين روز‌ها عمده فروشي فقط مختص مغازه‌هاي بازار نمي‌شود و حتي شاغلان صنف فتوکپي و اوزاليد هم ديگر تک فروشي ندارند.براي نمونه تعدادي از شاغلان اين صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذي را روي شيشه چسبانده و به مشتري‌ها هشدار مي‌دهند که مثلا زير تعداد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درشهر چه خبر؟


 گويا اين روز‌ها عمده فروشي فقط مختص مغازه‌هاي بازار نمي‌شود و حتي شاغلان صنف فتوکپي و اوزاليد هم ديگر تک فروشي ندارند.براي نمونه تعدادي از شاغلان اين صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذي را روي شيشه چسبانده و به مشتري‌ها هشدار مي‌دهند که مثلا زير تعداد 5‌برگه کپي نمي‌گيرند.


علاوه بر تابلو‌هاي راهنمايي و رانندگي که بسياري از راننده‌ها آنها را ناديده مي‌گيرند تابلو‌هاي ديگري نيز مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند. براي نمونه در تصويري که مشاهده مي‌کنيد براي ريختن آسفالت جديد، همه چيز مهياست و کارگران فقط منتظر خروج خودرو‌ها هستند. اما بعداز گذشت چند روز هنوز هيچ کس اين پارچه‌نوشته را جدي نگرفته است. شايد اگر رشته اپتومتريست (بينايي سنج)اجتماعي هم به انبوه‌ رشته‌هاي دانشگاهي اضافه مي‌شد دليل اين همه ضعف‌ يا گاهي نابينايي‌مدني در جامعه ما هم مشخص مي‌شد؛ به طور حتم اين رشته دست‌کم مي‌تواند جايگزين موضوعات نخ‌نماي تحقيقات اجتماعي مانند بررسي علل سوءمصرف مواد مخدر يا از آن کليشه‌اي‌تر بررسي علل طلاق شود. وقت آن رسيده است که با برخي معضلات اجتماعي روبه‌رو شويم و راه‌هاي رفع آن‌را پيدا کنيم.

 گويا اين روز‌ها عمده فروشي فقط مختص مغازه‌هاي بازار نمي‌شود و حتي شاغلان صنف فتوکپي و اوزاليد هم ديگر تک فروشي ندارند.براي نمونه تعدادي از شاغلان اين صنف به بهانه نداشتن پول خرد، تکه کاغذي را روي شيشه چسبانده و به مشتري‌ها هشدار مي‌دهند که مثلا زير تعداد 5‌برگه کپي نمي‌گيرند.

 تمام اين‌ها در‌حالي است که برخي افراد پس از چند دور شمسي و قمري در اداره‌ها و سازمان‌ها سرانجام باخبر مي‌شوند که براي گرفتن کپي بايد به بيرون بروند. بعد از کلي پرسيدن نشاني وقتي به مغازه فتوکپي مي‌رسند تازه با برگه ياد شده مواجه مي‌شوند. هر چند برخي حاضرند به جاي يک برگه کپي 5‌برگه از آن کپي بگيرند و 4 برگه آن را دور بريزند اما اين حرکت فروشنده‌هاي معدود ياد شده بايد هرچه سريع‌تر مورد بازرسي اتحاديه ياد شده و ساير مسئولان قرار گيرد.

معلوم نيست چرا هر قدر به موتور سواران توصيه مي‌شودکه مراقب باشيد سرتان بي‌کلاه (البته از نوع ايمني آن) نماند بسياري از آنها قضيه را پشت گوش مي‌اندازند. به هر حال اگر جوان هستيد، براي اينکه عکس‌ و نام‌ شما با پسوند ناکام، به حجله عزا برود اين‌قدر عجله نکنيد

تعطيلات تابستاني محله

به محض نيمه تعطيل شدن برخي مدارس سطح شهر يا همزمان با آغاز فرارسيدن تعطيلات تابستاني، اهالي محل نيز نفسي به راحتي مي‌کشند. زيرا ديگر خبري از سروصداي ناظم و مدير مدرسه محله نيست تا مدام پشت بلندگو نظام جمع دهند يا براي جمع‌کردن بچه‌ها آن‌هم سر صبحي همه اهالي محل را زابراه کنند. براي درک اين مشکل فقط کافي است شب پيش، کمي دير خوابيده باشيد تا ساعت هفت‌ونيم صبح صداي بلندگوي مدرسه حسابي آزارتان بدهد. اما در مقابل، برخي مدارس نيز وجود دارند که مسئولان آن علاوه بر بايد و نبايد‌هاي آموزش کودکان، بايد و نبايد‌هاي آداب همسايگي را نيز خوب مي‌دانند و به آن عمل مي‌کنند.

کيک گنجشک

اگر هوس کرديد به گنجشک‌هاي محله غذا بدهيد زحمت جورکردن دانه يا خردکردن نان و غيره را نکشيد. برخي توليدکننده‌هاي کيک و بيسکويت همه کارها را انجام داده‌اند و شما کافي است محصولات آنها را خريداري کنيد. براي نمونه بسته‌بندي بيسکويت يا کيک توليدي آنها را که باز مي‌کنيد با تکه‌هاي ريزي روبه‌رو مي‌شويد که فقط به درد غذا دادن به پرنده‌ها مي‌خورد و هيچ کارکرد ديگري ندارد.

فقط عيب اين محصولات جديد اين است که کيک‌هاي سالم را نمي‌توانيم از کيک‌هايي که ويژه پرنده‌ها توليد شده تشخيص دهيم و گاهي حسابي عصباني مي‌شويم. پرنده‌ها از توليد کننده‌ها يا پخش‌کننده‌هاي مواد غذايي که اين بلا را سر محصولات مي‌آورند حسابي راضي‌اند اما براي دفاع از حقوق مصرف کننده‌هاي ديگر هم که شده، هنگام خريد توجه کنيد تا محصولات تکه تکه شده را براي مصرف خودتان خريداري نکنيد.

از نان تا سشوار اضافه

اين اواخر قيمتي که براي اصلاح موي سر روي نرخنامه آرايشگاه ها نصب شده با قيمتي که بعد از اصلاح بايد پرداخت کنيم حسابي تفاوت مي‌کند. برخي آرايشگرها نيز در پاسخ به پرسش مشتري در مورد علت اين اختلاف قيمت مي‌گويند دستمزد سشوار کشيدن هم به آن اضافه مي‌شود يا روي موي شما کار بيشتري شده است. برخي نيز انعام شاگرد را بهانه مي‌کنند. البته قيمت مصوبي هم که روي نرخنامه خودنمايي مي‌کند هيچ تناسبي با حرکت تند قيمت‌ها در سربالايي تورم ندارد. به اين معني که چنانچه قيمت‌هاي منصفانه تري براي اين صنف وضع شود شايد ديگر شاغلان اين صنف نيازي به افزايش سليقه‌اي و دور از ضوابط آن نداشته باشند.

پلاستيک را هر‌وقت از آب ...

گاهي بد نيست ادبا ضرب‌المثل‌هاي ايراني را بومي‌سازي يا به قول معروف به روز رساني کنند. براي نمونه از آنجا که اين روز‌ها در جوي‌ها به جاي ماهي، بطري پلاستيکي و به جاي ماهيگير، همه جا پر از پلاستيک‌جمع‌کن است، بهتر است به جاي اينکه بگوييم ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است بگوييم پلاستيک را هر وقت از آب بگيري کيلويي چند صد تومان قيمت دارد. وضعيت برخي مسيل‌‌ها و جوي‌ها هم که براي اين بومي سازي‌ها مناسب است. براي نمونه اغلب آنها مملو از بطري‌هاي پلاستيکي است که تعدادي از رهگذران هنگام پياده‌روي يا حتي از داخل خودرو آنها را به بيرون پرتاب مي‌کنند. کنار ساحل دريا نيز بدتر از اينجا نباشد بهتر نيست. قديم‌تر‌ها شايد اگر کسي در جزيره‌اي گير مي‌افتاد دست‌کم اميد داشت نامه‌اي داخل يک بطري بيندازد و آن‌را به دست امواج بسپارد. اما اين روز‌ها با وجود اين همه بطري در جوي‌ها و سواحل دريا‌ها اگر در جزيره‌اي گير افتاديم بايد به جاي نامه نوشتن برويم وسايل يک اقامت چند ده ساله را در آنجا فراهم کنيم.

چند سالي است که وقتي به اين جنگل‌ها مي‌رسند به جاي مناظر زيبا با زباله‌هايي که در تصوير مشاهده مي‌کنيد روبه‌رو مي شوند؛ جايي که زماني محل رفت و آمد ببر مازندران بود و طبيعت‌اش هوش از سر هر گردشگري مي‌برد، حالا به اين وضعيت افتاده است. به جاي بوي خوشايند گل و گياه نيز بوي شيرابه‌ زباله‌ها از چند کيلومتري مشام هر گردشگر راه گم‌کرده‌اي را مي‌آزارد

جنگل‌هاي پيشينِ عباس‌آباد

اغلب گردشگراني که به کلاردشت سفر مي‌کنند، سري هم به جنگل‌هاي عباس آباد مي‌زنند. اما چند سالي است که وقتي به اين جنگل‌ها مي‌رسند به جاي مناظر زيبا با زباله‌هايي که در تصوير مشاهده مي‌کنيد روبه‌رو مي شوند؛ جايي که زماني محل رفت و آمد ببر مازندران بود و طبيعت‌اش هوش از سر هر گردشگري مي‌برد، حالا به اين وضعيت افتاده است. به جاي بوي خوشايند گل و گياه نيز بوي شيرابه‌ زباله‌ها از چند کيلومتري مشام هر گردشگر راه گم‌کرده‌اي را مي‌آزارد. راه‌گم‌کرده، به اين دليل که اغلب گردشگران راه‌بلد از کنار اين منطقه نيز رد نمي‌شوند. به هرحال اگر به فکر جاذبه‌هاي گردشگري نيستيم و هزينه‌هاي بالاي آن‌را بهانه مي‌کنيم، دست‌کم فکري به حال دافعه‌هاي گردشگري کنيم؛ زيرا با وضعيت فعلي به گردشگراني که بازديد از طبيعت کشور‌هاي ديگر را ترجيح مي‌دهند زياد نمي‌توان گله کرد.

سرتان بي‌کلاه نماند!

پيش از هر معامله‌اي چنانچه فرد کاربلدي در مورد آن معامله هشدار دهد که مواظب باشيد سرتان بي‌کلاه نماند! هر آدم عاقلي شش‌دانگ حواسش را جمع مي‌کند. اما معلوم نيست چرا هر قدر به موتور سواران توصيه مي‌شودکه مراقب باشيد سرتان بي‌کلاه (البته از نوع ايمني آن) نماند بسياري از آنها قضيه را پشت گوش مي‌اندازند. به هر حال اگر جوان هستيد، براي اينکه عکس‌ و نام‌ شما با پسوند ناکام، به حجله عزا برود اين‌قدر عجله نکنيد.

بخش اجتماعي تبيان


منبع:همشهري

لينک هاي مرتبط :

مسئولين صداي معلولين را بشنوند 

جاي زن در جامعه کجاست؟ 

خشونت ازخانه تا خيابان 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت