تبیان، دستیار زندگی

به آتش کشیدن 13 هزار جلد کتاب توسط آشوبگران

بازگشت مغول‌ها برای قتل‌عام فرهنگی ایران!

آشوبگران در روزهای اخیر با سوءاستفاده از عصبانیت مردم بابت گرانی بنزین دست به تخریب اموال عمومی می‌زنند؛ یکی از غم‌انگیزترین حملات این آشوبگران به تأسی از حملات وحشیانه مغول‌ها مربوط به آتش زدن کتاب‌ها و قرآن‌ها در تعداد بالاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آتش سوزی
علی‌رغم خبرهای قبلی مبنی بر اینکه دولت فعلاً تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین ندارد؛ گرانی ناگهانی و 3 برابری قیمت بنزین آن‌ هم در شرایط سخت اقتصادی این روزهای کشور، مردم را به شرایط معترض کرد. از صبح روز بعد از اعمال افزایش قیمت بنزین‌ها، مردم اعتراضاتی را در سراسر کشور شروع کردند.

اعتراضات مردمی به‌ سرعت توسط عده‌ای اشرار رنگ و بوی خشونت به خود گرفت و صدمات سنگینی به بیت‌المال وارد کرد. خسارات این ناآرامی‌ها به‌ جز سامانه حمل‌ و نقل و بانک‌های کشور به بخش فرهنگی نیز رسید.
آشوبگران با آتش زدن کتابخانه «تفکر» در شهریار 13 هزار جلد کتاب از جمله چندین جلد قرآن و کتب دینی را از بین بردند؛ این کتابخانه بزرگ‌ترین و مجهزترین نمونه در شهریار بود که بعد از این حمله وحشیانه تمام کتب، تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی آن تبدیل به خاکستر شده است.

مدیر کتابخانه‌های عمومی کشور درباره این آتش‌سوزی به خبرگزاری فارس گفت: «خسارت ناشی از این آتش‌سوزی حدود 2 میلیارد تومان برآورد شده است.»

سوزاندن تعداد زیادی قرآن در مصلی شهر قدس نیز یکی دیگر از فجایع فرهنگی آشوب‌های اخیر است؛ فاجعه‌ای که قطعاً نمی‌تواند توسط مردم مسلمان و معتقد ایران اتفاق افتاده باشد.

ناآرامی‌های اخیر به‌ جز تخریب‌های صورت گرفته؛ خسارات دیگری هم به اقتصاد فرهنگی کشور تحمیل کرده است که تعطیلی سینماها و کتاب‌فروشی‌های تهران از جمله همین خسارات است. به‌ طور مثال پردیس کوروش با 2800 صندلی و روزانه 71 سانس؛ به‌ تنهایی حدود 1 میلیارد تومان متضرر شده است که این عدد در روزهای سخت مالی سینمای ایران یک ضرر هنگفت است.

آنچه در جریان ناآرامی‌های اخیر اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد علی‌رغم آنکه اعتراض‌ها به تصمیم دولت ابتدا از سوی مردم شروع شد اما به خشونت کشیده شدنش قطعاً نمی‌تواند کار مردم باشد


پردیس آزادی هم یکی دیگر از سینماهای ضرر دیده در جریان التهابات اخیر است. سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی به نشانک گفت: «سینما آزادی طی این شلوغی‌ها برای در امان ماندن از حملات احتمالی، مجبور به تعطیلی 7 سانس شبانه خود شد که این تعطیلی حدود 100 میلیون تومان ضرر به سینمای ما وارد کرده است.»

اما سوال مطرح‌ شده این است که واقعاً کدام اعتراض مردمی از سوی مردم مسلمان ایران می‌تواند موجب خسارات مالی سنگین و هتک حرمت از اعتقادات دینی شود؟ آنچه در جریان ناآرامی‌های اخیر اتفاق افتاده است، نشان می‌دهد علی‌رغم آنکه اعتراض‌ها به تصمیم دولت ابتدا از سوی مردم شروع شد اما به خشونت کشیده شدنش قطعاً نمی‌تواند کار مردم باشد.
حجم و نوع تخریب‌های آشوبگران نشان می‌دهد افرادی به‌ جز مردم هدایت شلوغی‌ها را به دست گرفته‌اند؛ افرادی که با سوءاستفاده از خشم مردم، مشغول تخریب اموال آن‌ها و بی‌حرمتی به اعتقاداتشان هستند. حالا مردم در سراسر کشور با برگزاری راهپیمایی‌های خودجوش و اعلام برائت از آشوب‌های خیابانی صورت گرفته که منجر به کشته شدن تعدادی افراد بی‌گناه هم شده است، علی‌رغم ایستادن پای اعتراضات مسالمت‌آمیز، خودشان را کنار کشیده‌اند تا آشوبگران نتوانند پشت نقاب اعتراضات مردمی پنهان‌ شده و به شرارت، حملات مسلحانه و غارت اموال مردمی ادامه بدهند.