تبیان، دستیار زندگی

معرفی چند برند ایرانی در صنعت کفش؛

سنگرهای باقی‌مانده از کفش ایرانی

ایران در صنعت تولید کفش و چرم سابقه دیرینه و جایگاه خوبی داشته و می‌توان با تحقیق و بررسی کفش‌هایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب تهیه کرد. در این فرصت مروری بر تعدادی از برندهای ایرانی خواهیم داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کفش تبریز
این روزها با دنیایی از برند و مارک خارجی روبرو هستیم که عمده آن‌ها ساخت کشور چین و بی‌کیفیت هستند. کفش‌هایی که به دلیل عدم استانداردهای لازم عوارضی چون کمردرد، زانودرد و... به همراه دارند. دسته‌ای از برندها و مارک‌های معروف خارجی هم که استانداردهای لازم را دارند با توجه به بالا بودن قیمت‌ها و عدم تنوع در ظاهر و مدل محصولات خود، مشتریان زیادی ندارند.

این در حالی است که ایران در صنعت تولید کفش و چرم سابقه دیرینه و جایگاه خوبی داشته و می‌توان با تحقیق و بررسی کفش‌هایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب تهیه کرد. در این فرصت مروری بر تعدادی از برندهای ایرانی خواهیم داشت.

در شهریورماه ۱۳۹۴ در اوج بحران شرکت بلا، مالکیت با تسلط بر بحران و رفع اشکالات اولیه، تصمیم به احیای مجدد آن کرده به‌ طوری‌ که در حال حاضر در حدود 21 شعبه در استان تهران و 25 شعبه در سایر استان‌ها به شکل فعال مشغول به کار است



ملی

کارخانه کفش ملی در سال 1330 به تلاش رحیم متقی ایروانی با 35 کارگر، کارش را شروع کرد. با گذشت زمان این برند توانست با حدود ده‌ها هزار کارگر در قالب 52 کارخانه و فروش و صادرات روزانه 120 هزار جفت کفش به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کفش در خاورمیانه مبدل و محصولات خود را به نقاط مختلف جهان صادر کند.

با وقوع انقلاب خروج مالک اصلی این برند و واردات کفش‌های بی‌کیفیت، این کارخانه مصادره و در ابتدا به سازمان صنایع ملی و بعدها بابت رفع بدهی دولت به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد. امروز فروشگاه‌های کفش ملی به عرضه تولیدات دیگر کارخانه‌ها تبدیل و برخی تولیدکنندگان کفش در کشور محصولات خود را با نشان کفش ملی از طریق فروشگاه‌های کفش ملی به فروش می‌رسانند.

از امتیازات برند ایرانی R&W مشتری‌مداری، استاندارد بودن، مرغوبیت مواد اولیه، رقابت با برندهای معتبر خارجی و قیمت مناسب عرضه محصولات می‌باشد

بلا

تولید کفش‌های بلا با همراهی دو برادر امیر و منصور عمیدحضور در سال 1341  از یک زیرپله کوچک بازار تهران آغاز شد. این دو برادر با تلاش و پشتکار توانستند در یک فرآیند کوتاه پنج ساله به صنعتگران حرفه‌ای در زمینه کفش تبدیل شده و محصولات خود را در حدود 100 شعبه به فروش برسانند. با وقوع جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی و نابسامانی مالکین این برند، بلاّ در سیر نزولی قرار گرفت. در شهریورماه ۱۳۹۴ در اوج بحران این شرکت، مالک بلا با تسلط بر بحران و رفع اشکالات اولیه، تصمیم به احیای مجدد آن گرفت به‌ طوری‌ که در حال حاضر حدود 21 شعبه در استان تهران و 25 شعبه در سایر استان‌ها به شکل فعال مشغول به کار است.

وین

وین، در سال 1340 توسط مصطفی حسین زاده با 800 کارگر با هدف تولید کفش باکیفیت ایرانی و اشتغال‌زایی برای جوانان وارد چرخه تولید شد. در حال حاضر این برند در فروشگاه‌های فعال خود در سراسر کشور به عرضه کیف و کفش مشغول است.

نهرین

نهرین نیز به عنوان یکی دیگر از قدیمی‌ترین برندهای تولید کفش در ایران فعالیت خود را از سال 1360 توسط محسن طالقانی در شهر اصفهان آغاز کرد. این برند در راستای پیشبرد اهداف خود که کارآفرینی و شناساندن سلیقه‌ی ایرانی در بازارهای جهانی بود، با ایجاد کارخانه تولیدی فعالیت خود را ادامه داده و سعی بر تولید محصولات متنوع با مواد اولیه‌ی (چرم، پی وی سی) مرغوب داشته است.
برند آلبرتینی از زیرمجموعه‌های نهرین بوده که سعی کرده با تغییر روش سنتی تولید کفش در کشور، در ساخت محصولات خود از فناوری‌های جدید استفاده کند.
برند نهرین و آلبرتینی در حال حاضر بیشتر از طریق فروشگاه‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه می‌کنند.

R&w

گروه صنعتی R&W در سال ۱۳۶۹ در شهر تهران با تولید اندک در زمینه تولید کفش زنانه با تعداد حدود ۸ نیروی کار و توانایی تولید روزانه 60 جفت کفش با شعار "زیبا، راحت، مطمئن" کار خود را آغاز کرد. امروز شاهد هستیم این برند ایرانی با تلاش و بهره‌مندی از علم و تکنولوژی روز در زمینه تولید کفش با بالای ۱۵۰ نیروی کار قادر به تولید روزانه ۸۰۰ جفت کفش مردانه و زنانه در شعب خود در تهران و شهرستان فعال است.
از امتیازات این برند ایرانی مشتری‌مداری، استاندارد بودن، مرغوبیت مواد اولیه، رقابت با برندهای معتبر خارجی و قیمت مناسب عرضه محصولات می‌باشد.

شیفر

کفش شیفر، کار خود را با هدف صادرات در سال 1378 آغاز کرده و تاکنون توانسته به بیش از 10 کشور جهان محصولات خود را عرضه کند. حجم صادرات و کیفیت بالای کالاهای عرضه شده در سطح بین المللی او را به عنوان یکی از برترین‌ها در زمینه تولید کفش و صندل طبی معرفی کرد. با تلاش و کوشش مسئولین شیفر در سال 1386 اولین شعبه آن در ایران افتتاح شد و تا به امروز در 11 شعبه در شهرهای مختلف و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی در حال عرضه محصولات خود می‌باشد.

تن‌تاک

مجموعه تن‌تاک برندی ایرانی با هدف بهبود سلامت و با بهره‌مندی از متخصصین ایرانی، تلاش کرده بهترین پیشنهادات را برای مشتریان خود داشته باشد. ماحصل این تلاش ایجاد بستر مناسب از طریق وب‌سایت تن‌تاک است که این امکان را برای مشتریان فراهم آورده تا علاوه بر خرید حضوری بتوانند در اسرع وقت و به ساده‌ترین شکل اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

تبریز؛ سنگر باقی‌مانده از کفش‌های ایرانی

اگرچه برندهای ابتدایی تولید کفش در ایران با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده، اما کفاشان تبریزی این صنعت را سرپا نگه داشته و کماکان تولیدات بسیار خوبی را از طریق شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌دهند. در ادامه نمونه‌های موفق این دسته از تولیدات را معرفی می‌کنیم:

آفاق
آفاق در سال 1371 تاسیس و در سال 1377 به بهره‌برداری و تولید انبوه رسید. این گروه از ابتدا با توجه به شرایط بازار در زمینه تولید انواع کفش‌های چرمی اسپورت، راحتی و مجلسی با استفاده از جدیدترین مدل‌های روز و همچنین با به کارگیری ماشین‌آلات و کادر مجرب در جهت رشد کمی و کیفی خود حرکت کرده است.

در حال حاضر کفش آفاق با در نظرگرفتن حداقل شش ماه ضمانت تعویض محصولات خود، همچنان پر قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

استفاده از طرح‌های اصیل ایرانی، کیفیت بالا در دوخت و استفاده از چرم ۱۰۰٪ طبیعی در تمام تولید کفش سی‌سی، از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده تولیدات سی‌سی همچنان مشتری خود را داشته باشد



فرزین
کفش فرزین در سال ۱۳۳۶ با گرفتن مجوز پروانه کسب به‌نام حاج مقصود فرزین برای تولید کفش تمام چرم دست‌دوز مردانه فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۷۵ تولید خود را به صورت انبوه ارائه رساند.

همگام
واحد تولیدی کفش همگام در حوزه کفش مردانه سال 1372 در شهرک صنعتی شاهین شهر تبریز شروع به‌کار کرد. در حال حاضر تولیدات کارخانه کفش همگام، علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی از جمله روسیه و اوکراین صادر می‌شود.

سی‌سی
کفش سی‌سی فعالیت خود را در سال ۱۳۳۸ در شهر تبریز، آغاز کرده است. محصولات این برند همگی دست‌دوز و در بخش کفش مردانه تماماً تولید ایرانی بوده اما در بخش کفش زنانه از برندهای معتبر جهانی هم وارد می‌کنند. استفاده از طرح‌های اصیل ایرانی، کیفیت بالا در دوخت و استفاده از چرم ۱۰۰٪ طبیعی در تمام تولید کفش سی‌سی، از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده تولیدات سی‌سی همچنان مشتریان خود را داشته باشد.

این برند در سایت خود برای افرادی که قصد خرید اینترنتی دارند تمهیداتی چون پرداخت درب منزل، پشتیبانی فروش و راهنمایی «اندازه‌گیری سایز کفش» قرار داده است.

آداک
کفش آداک در سال ۶۸ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کفش‌های زنانه آغاز کرد. آداک با سال‌ها سابقه تولید و صادرات با به کارگیری نیروهای متخصص با رویکرد راحتی در کفش‌های مجلسی و تولید صندل خارپاشنه مطابق با آناتومی پای ایرانی و کاملاً چرمی کار خود را ادامه داده است. 

دکتر فام
کفش طبی دکتر فام، در سال 1387 کار خود را با مدیریت علیرضا جباریان فام در شهر تبریز آغاز کرده است. این برند با هدف ارائه محصول ایرانی با بهترین کیفیت، طراحی و قیمت مناسب برای همه‌ی سنین و سلیقه‌ها در مسیر تولید قدم برداشته و باتوجه به ارگونومی بدن و پای انسان از قالب‌های طبی جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از ضایعات کمر و زانو استفاده می‌کند.
محصولات دکتر فام دارای شش ماه ضمانت تعمیر زیره در صورت بروز مشکل برای زیره کفش و ضمانت تعویض کفش در صورت بروز مشکل برای رویه‌ی کفش می‌باشد.

کفش ایرانی به همین برندها ختم نشده و شرکت‌های دیگری چون نادر، شیما، نوین چرم، چرم مشهد، چرم مغان، مارال چرم، چرم وحید و... هستند که با ارائه محصولات خوب چرمی خود داشته‌های ارزنده‌ای برای مشتریان فراهم آورده‌اند.