بازار صفتهاي تفضيلي در پاستور

يکي از ضعف هايي که از آغازين روزهاي مديريت دولت دکتر احمدي نژاد در سال 84 به راحتي قابل تشخيص بود، بي تفاوتي عده اي از دولتيان يا وابستگان به دولت، به تمام خدمات انجام شده توسط دولت هاي بر سر کار آمده در نظام جمهوري اسلامي ايران تا قبل از آغاز دولت نهم بو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 بازار صفتهاي تفضيلي در پاستور


يکي از ضعف هايي که از آغازين روزهاي مديريت دولت دکتر احمدي نژاد در سال 84 به راحتي قابل تشخيص بود، بي تفاوتي عده اي از دولتيان يا وابستگان به دولت، به تمام خدمات انجام شده توسط دولت هاي بر سر کار آمده در نظام جمهوري اسلامي ايران تا قبل از آغاز دولت نهم بود.


کار تا آنجا پيش رفت که حتي پس از مدتي قيد "از بعد از انقلاب تاکنون!" نيز به حرف هاي برخي دولتمردان و استانداران اضافه شد و قصه بدانجا رسيد که در مقايسه خدمات دولت نهم و دهم با دول گذشته، حتي دوران رياست جمهوري و مديريت مقام معظم رهبري نيز توسط برخي ناديده گرفته شد و ماجرا تبديل شد به شعر مشهور "آنچه خوبان همه دارند تو تنها داري..."

البته ماجراي خودقضاوتي هاي دولتي ها به همين جا نيز ختم نمي شود و چسباندن صفت هاي تفضيلي "تر" و "ترين" به خدمات دولت نيز بيماري بعدي بود که در برخي از چهره هاي دولتي يا منتسب به دولت شيوع يافت.

البته نبايد فراموش کرد که در هر دولتي ممکن است عده اي از مسئولان به درست يا از روي قضاوت هاي غلط، برخي مفاهيم مطلوب را به خودشان و دولت متبوعشان مرتبط بدانند. اما قضيه آن هنگام به حالت هشدار مي رسد که شاهد باشيم حتي شخص رئيس جمهور نيز از همين دست واژه ها، عبارات و صفت ها استفاده مي کند.

به طور مثال رئيس جمهور احمدي نژاد در مصاحبه مطبوعاتي اخير، همانند گذشته دولت را در قانون مداري بي مثل و مانند حتي در تاريخ ايران خطاب مي کند و يا در جايي مي گويد که دولت انقلاب را به مسير اصلي خود بازگردانده.

در اين باب ضمن آنکه بايد به خطر ربط دادن تمام فضائل و برکات به يک دولت و يک شخص توجه لازم را داشت، مي توان به اين نکته نيز اشارتي گذرا داشت که اخيراً اين طرز بيانات رئيس جمهورمان به برخي از وزرا نيز سرايت کرده است.

به طور مثال، اخيراً وزير مسکن و شهرسازي که سرپرست وزارت راه نيز هست، طي مصاحبه اي خود را قانوني ترين! وزير جمهوري اسلامي ايران معرفي کرده است.

اين در حاليستکه آقاي وزير لابد مي دانند که شخص ايشان بر سر تعلل دولت در معرفي وزير راه طي مدت قانوني به مجلس مجبور به ارسال نامه اي براي مقام معظم رهبري شدند و پس از موافقت معظم له بود که ايشان توانسته اند همچنان و البته تا مدتي مشخص، در سمت قانوني خود باقي بمانند.

 اين نکته مهم را نيز نبايد از ياد برد که پيش از اين دولت نيز کسان ديگري بودند که ضمن کريمه و خدمتگزار معرفي کردن خودشان، دولت وقت را نوشدارويي براي تمام فصول ايران مي دانستند و حتي در مقطعي سوداي هميشگي کردن دولت فخيمه خود را نيز در سر پرورانيدند.

البته از حق نبايد گذشت که تواضع، فروتني و مردمداري رئيس دولت و ساير وزرا همواره مثال زدني و ستودني است. اما اين نکته مهم را نيز نبايد از ياد برد که پيش از اين دولت نيز کسان ديگري بودند که ضمن کريمه و خدمتگزار معرفي کردن خودشان، دولت وقت را نوشدارويي براي تمام فصول ايران مي دانستند و حتي در مقطعي سوداي هميشگي کردن دولت فخيمه خود را نيز در سر پرورانيدند.

اما همان افراد امروز در جاهايي ايستاده اند که امروزيان نيز شايد در آينده شان به همين نقطه برسند.

از ديگر سو، اسير شدن مديران رده بالاي دولت در اغواگري صفات تفضيلي، آفات خطرناکي دارد که از جمله آن، دور شدن فضاي فکري مديران و تصميمات آنها از واقعيت هاي موجود است.

واقعيت هايي که مديران انقلاب اسلامي بايد همچون مولاي متقيان علي(ع)، گاهي صورت خود را در مقابل آتش تنور خانه يک مستمند و مستضعف قرار دهند تا يادشان باشد و يادشان بماند که از اين واقعيت ها دور نمانند.

باشد که دولت ما در پرتو واقعيت ها، گام هاي بلندتري را در راستاي خدمت به اين کشور و مردمش بردارد.

بخش سياست تبيان


منبع:الف

مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت