سفر به ميهماني شاهچراغ

شيراز شهر تاريخ و هنر است اما گردشگراني که به اين شهر سفر مي کنند، تمام ژانرهاي گردشگري را تجربه مي کنند. از گردشگري طبيعي و ماجراجويانه گرفته تا گردشگري زيارتي.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به ميهماني شاهچراغ


 

شيراز شهر تاريخ و هنر است اما گردشگراني که به اين شهر سفر مي کنند، تمام ژانرهاي گردشگري را تجربه مي کنند. از گردشگري طبيعي و ماجراجويانه گرفته تا گردشگري زيارتي.

 

 


 

حرم شاه‌چراغ يا معروف ترين زيارتگاه شيراز است که هر گردشگري که پايش به شيراز رسيده حداقل يک بار تجربه زيارت آن را داشته است. اين آرامگاه متعلق به «مير سيد احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر امام موسي کاظم (ع) است که در کنار ميداني به نام احمدي قرار دارد. جايي که در نزديکي آن آرامگاه برادرش سيدميرمحمد ساخته شده است.

احمد بن موسي شاه‌چراغ پسر ارشد امام موسي کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در راه پيوستن به برادر خود به سوي خراسان سفر کرد ولي در راه توسط افراد مأمون خليفه عباسي در شهر شيراز کشته شد. بعد از مدتي اين بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجري قمري ساخته و گنبد و بارگاه آن کاشيکاري شد.

اولين گنبد ساخته شده روي بقعه در سال 623 هجري قمري توسط امير مقرب الدين ساخته شد. بعدتر، در سال هاي 745 تا 750 هجري تاشي خاتون مادر شاه اسحاق اينجو تعميرات اساسي در آن انجام داد و بقعه، بارگاه، مدرسه عالي و مدفني براي خود در جنوب آن ساخت و 30 هزار جزء قرآن نفيس منحصر به فرد با خطوط ثلث طلايي و تذهيب عالي را بر آن وقف کرد.

حرم شاهچراغ در چند نوبت هم دستخوش حوادث شد. نيمي از بناي اين حرم در سال 997 هجري بر اثر زلزله بنا از بين رفت و در قرن سيزدهم هجري هم چند بار خراب شد و مجددا تعمير و مرمت گرديد و فتحعلي شاه قاجار در سال 1243 هجري ضريحي بر آن وقف کرد اما به علت شكاف هاي متعددي كه گنبد داشت در سال 1337 شمسي آن را برداشتند و به جاي آن با آهن و مصالح، بنايي مناسب و قابل دوام و با همان طرح و به هزينه مردم شيراز احداث کردند.

اگر گذارتان به داخل حرم شاهچراغ بيفتد، آئينه‌هاي ريز رنگيني را مي بينيد که به شکلي ظريف و هنرمندانه در کنار انواع خط‌هاي فارسي و عربي، تزيين کننده نماي اطراف آينه‌ها و کاشي‌ها هستند.

بناي حرم، ايواني در جلو دارد و حرمي گسترده در پشت ايوان که در چهار گوشه آن، چهار شاه نشين تعبيه شده و مسجدي هم در سمت غربي پشت حرم به چشم مي خورد. ضريح آن در شاه نشين زير گنبد قرار گرفته و از نقره ساخته شده است.

غير از دو در اصلي، حرم دو در فرعي ديگر هم دارد که يکي به بازار حاجي و ديگر به مسجد جامع عتيق مي‌رود و درگاه مانندي هم از ضلع شمالي حياط وارد بازار شاه چراغ مي‌شود.

ستون‌هاي آهني ايوان حرم به وسيله چوب‌هاي نفيس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن هم چوب منبت کاري شده به کار رفته است.

بد نيست بدانيد که در تقويم يک روز هم به نام روز شاهچراغ نامگذاري شده که اولين بار پيشنهاد آن در سال 86 مطرح شد و مسئولان تصميم گرفتند روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. اما پس از بررسي هاي لازم متوجه شدند که روز تولد شاهچراغ به درستي مشخص نيست بنابراين در دهه کرامت يعني حدفاصل تولد حضرت معصومه (ع) و امام رضا (ع) يک روز را به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسي "شاهچراغ" تعيين کردند که مصادف با روز ششم ذيقعده هر سال يعني پنجمين روز از دهه کرامت است.

 

رستم زاد

بخش گردشگري تبيان


 

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت