پايگاهي براي متحدنمودن دانشجويان

اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان خارج از کشور قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با پيام‌ها و بيانيه‌هاي خود به صورت مستمر پيوند خود را با حرکت اصيل امام(ره)، علماي مبارز و حوزه‌هاي علميه اعلام مي‌کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پايگاهي براي متحدنمودن دانشجويان


اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان خارج از کشور قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با پيام‌ها و بيانيه‌هاي خود به صورت مستمر پيوند خود را با حرکت اصيل امام(ره)، علماي مبارز و حوزه‌هاي علميه اعلام مي‌کرد.


اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان خارج از کشور به روايت اسناد

تدوين: احمد قاسملو

نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامي

788 صفحه

قيمت: 11200 تومان

 

معرفي کتاب:

اتحاديه‌ انجمن‌هاي اسلامي دانشجويانِ خارج کشور از جمله تشکل‌هاي دانشگاهي بود که به‌عنوان پايگاهي براي متحدنمودن دانشجويان، ساليانه و مناسبتي و يا به واسطه‌ نشريات اتحاديه، ضمن آشنا کردن دانشجويان با آموزه‌هاي مکتب اسلام، ذهنيت مناسبي از وضعيت سياسي داخل و خارج از کشور و همچنين تلاش کشورهاي غربي براي عقب‌نگه‌داشتن کشورهاي اسلامي را به آنها ارائه مي داد.

 

همچنين اين اتحاديه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با پيام‌ها و بيانيه‌هاي خود به صورت مستمر پيوند خود را با حرکت اصيل امام(ره)، علماي مبارز و حوزه‌هاي علميه اعلام مي‌کرد. البته در اين ميان دور بودن آنها از دسترس ساواک باعث مي‌شد تا دانشجويان با فراغت بيشتري به مبارزات خود ادامه داده و بعضاً برخي دشواري‌هاي مبارزاتي براي نيروهاي انقلاب داخل کشور را جبران مي‌کردند. از جمله نقاط عطف فعاليت‌هاي اتحاديه‌ انجمن‌هاي اسلامي اروپا و آمريکا مي توان به فعال بودن آنها در هنگام عزيمت امام از نجف به پاريس در ماه‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي و تلاش آنها در همراهي با نهضت امام (ره)اشاره کرد.

پژوهش حاضر بررسي نقش و عملکرد اتحاديه ي انجمن هاي اسلامي دانشجويان در پيروزي انقلاب اسلامي است که شامل دو بخش پژوهشي و اسناد مي باشد.

پژوهش حاضر بررسي نقش و عملکرد اتحاديه ي انجمن هاي اسلامي دانشجويان در پيروزي انقلاب اسلامي است که شامل دو بخش پژوهشي و اسناد مي باشد. بخش پژوهشي اين اثر که در پنج فصل تدوين شده حاصل تحقيق در اسناد و منابع تحقيقي است که از زمان اعزام محصل به خارج از کشور شروع و با ذکر تاريخچه ي اولين تشکل هاي دانشجويي ادامه پيدا مي کند. سپس با اشاره به چگونگي تاسيس اتحاديه ي انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا، آمريکا و کانادا و هند، به اساسنامه، نحوه ي فعاليت و جذب نيرو، امور مالي و انتشاراتي پرداخته تا ضمن ارائه ي چارچوبي دقيق از نحوه ي تشکيل و چگونگي فعاليت ، روابط آن را با گروه ها و سازمان هاي دانشجويي و اسلامي تبيين نمايد. روابط خارجي اتحاديه بحثي است که در فصل چهارم مورد توجه قرار گرفته و در آن به نوع و چگونگي رابطه ي اتحاديه با امام، جامعه ي روحانيت، گروه هاي مبارزاتي و حتي رابطه ي بين خود اتحاديه ها پرداخته شده است و در نهايت فعاليت هاي مبارزاتي و سياسي و اقدامات اين سازمان در راستاي معرفي اسلام و مبارزه با رژيم بر اساس اسناد و منابع بررسي شده تا افقي روشن از مبارزات اين نهاد در مقابل خوانندگان قرار گيرد.

فرآوري: رويا فهيم

بخش کتاب و کتابخواني تبيان


منبع: کتاب اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان خارج از کشور

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت