چگونه خواستگاری کنیم؟

معرفی چند کتاب در زمینه ی خانواده و زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه خواستگاري کنيم؟

معرفي چند کتاب در زمينه ي خانواده و زندگي

«شناخت و انتخاب در خواستگاري»

نويسنده: حميد ريحاني

انتشارات: بعثت

تعداد صفحات: 150 صفحه

قيمت: 3200 تومان

از آنجا که خواستگاري سنتي، روش غالب جوانان ايراني براي شروع ازدواج است، در اين کتاب به بررسي مسايل قبل و حين خواستگاري، پرداخته شده است.

در اين کتاب تلاش شده تا براساس تازه‌ترين مطالب علمي محققان روانشناسي، تجربيات خود و ديگران، راهکارهاي عملي براي انتخاب همسر در اختيار افرادي که قصد دارند زندگي آرامي را تجربه کنند، گذاشته شود.

حميد ريحاني، مولف در مقدمه کتاب مي‌نويسد  «در اين کتاب سعي شده تا سوگيري جنسيتي وجود نداشته باشد و براساس عرف و فرهنگ جامعه اسلامي ايران، براي هر دو جنس زن و مرد رهنمودهايي ارايه شوند که نقش پيشگيرانه داشته باشد. مطالب ارايه شده اگر هيچ سودي از نظر برخي نداشته باشد، حداقل اين فايده را دارد که هنگام خواستگاري اطلاعات مهم و زيادي را در اختيار افراد قرار مي‌دهد تا رفتاري با اعتماد به نفس داشته باشند و بدانند که مطالبشان را از کجا و چگونه شروع و به کجا ختم کنند.»

اين کتاب داراي هفت فصل با مباحث کليات، پيش زمينه‌هاي ازدواج، شناخت تفاوت‌هاي زن و مرد، همسان‌گزيني، شخصيت‌شناسي، خواستگاري و عوامل موثر در سازگاري و مطالب عمومي است.

«خانم دات ‌فاير»

نويسنده: آن فاين

مترجم: هدي لزگي

انتشارات قدياني

«آن فاين» نويسنده‌ کتاب به‌شکلي زيرکانه موضوع طلاق در خانواده را در قالب روايتي طنزگونه و فضايي دقيق از احساسات بچه‌هاي طلاق روبه‌روي مخاطب قرار مي‌دهد.

داستان کتاب، درباره‌ پدر و مادري است که از هم جدا مي‌شوند و در اين ميان معضلات مختلفي براي سه فرزند اين خانواده به‌وجود مي‌آيد.

«آن فاين» نويسنده‌ کتاب، در ظاهر، داستاني ساده و طنزگونه را در اين کتاب جلوه مي‌برد، اما در قالب اين اثر چنان هوشمندانه احساسات بچه‌ها را در برابر موضوع طلاق تصوير مي‌کند که هر خواننده‌اي تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

پدر خانواده يک بازيگر است که از نظر مالي دچار مشکل مي‌شود اما پس از طلاق از مادر خانواده، خود را به شکل يک پرستار در مي‌آورد تا بتواند زمان بيشتري در کنار فرزندانش باشد؛ مادر خانواده ابتدا متوجه اين موضوع نمي‌شود اما در ادامه متوجه مي‌شود و علاقه‌ شديد اين دو به فرزندان‌شان نمايان‌تر مي‌شود.

از روي کتاب خانم «دات فاير» فيلمي ساخته شده است؛جذابيت‌هاي اين اثر در کنار محتواي روايت‌گونه و تاثيرگذار بر خانواده‌ها، مهم‌ترين ويژگي اين اثر ادبي است.

نويسنده اثر در کتاب خانم دات فاير توانسته به خوبي دلهره‌ها و اضطراب‌هاي بچه‌ها را در هنگام طلاق والدينشان نشان دهد.

 

«150شيوه براي تقويت هوش کودک»

نويسنده: کريستين رومن

مترجم:  محسن عابدي

انتشارات: ذکر

تعداد صفحات: 144 صفحه و

قيمت: 2900 تومان

مولف در اين اثر به ارايه بازي‌هايي پرداخته که والدين با به‌کارگيري آنها در برخورد با کودکانشان، زمينه را براي تقويت هوش فرزندانشان فراهم مي‌کنند.

بازي‌هاي ارايه شده در اين نوشتار ويژه کودکان يک تا شش ساله است که انجام آنها بر روي کودکان متعدد، باعث بروز نتايج رضايت‌بخشي از سوي والدين آنها شده است.

طي 50 سال قبل مطالعات گسترده‌اي در حوزه فعاليت‌هاي ذهن کودک و فرآيند رشد آن صورت گرفته است. نتايج اين مطالعات گوياي آن است که کودکان ما از توانايي‌ها و استعدادهاي زودهنگامي برخوردارند و از طريق بازي‌هاي مختلف به دنبال راهکار تقويت توانمندي‌ها و گسترش اطلاعات و معلومات خود مي‌گردند.

کتاب «150شيوه تقويت هوش کودک» با هدف کشف و پرورش اين توانايي‌ها و استعدادها در کودکان يک تا شش ساله به رشته تحرير درآمده است.

ويژگي بازي‌هايي که در اين کتاب به چشم مي‌خورند، اين است که کودک براي انجام آنها نياز به وسيله و لوازم خاصي ندارد و در هر محيطي مانند خانه، هنگام غذا خوردن، در حمام، در تختخواب، هنگام گردش، در وسايل نقليه و در اماکن عمومي و سالن‌هاي انتظار مي‌تواند آنها را انجام دهد.

اين کتاب به گونه‌اي تنظيم شده که در قسمتي از تصويري که به ارايه بازي مربوطه مي‌پردازد، کاربرد آن بازي در مکان ويژه و اثرات مفيد استفاده از آن توضيح داده شده است.

مسوول انتشارات ذکر عنوان داشت: کتاب «150شيوه تقويت هوش کودک» از شش فصل اصلي تشکيل شده که مولف در هر فصل به صورت اختصاصي همراه با تصوير به ارايه بازي‌هاي مربوط به سنين يک تا شش سال پرداخته است.

مولف در بخش انتهايي اين نوشتار مطالبي را ارايه داده که به اوليا و مربيان کودکان مي‌آموزد تا با به‌کارگرفتن مجموعه‌اي از مهارت‌ها مي‌توانند زمينه را براي تقويت هرچه بيشتر کودکان فراهم کنند. «چگونه يک داستان بسازيد»، «آموختن شمارش»، «باز کردن باب گفت‌وگو»، «فرزندتان را تشويق کنيد» و «به فرزندتان اجازه دهيد خودش کارهايش را انجام دهد» عناوين برخي از اين مهارت‌ها به شمار مي‌آيند.

فرآوري: رويا فهيم

بخش کتاب و کتابخواني تبيان


منبع: خبرگزاري کتاب ايران، روابط عمومي انتشارات قدياني

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت