تبیان، دستیار زندگی

 به این توصیه‌های مهم برای خرید خانه توجه کنید

انتخاب یک خانه مناسب به عنوان سرمایه‌ای که اتفاقا در دراز مدت ارزش آن بیشتر می‌شود نیازمند توجه به نکاتی است که غفلت از آن‌ها می‌تواند شما را از خریدتان پشیمان کرده و حتی به لحاظ قانونی دردسرهایی را بریتان ایجاد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید خانه ،  بررسی اسناد مربوط به ملک ، آزاد بودن ملک ، اطمینان از صحت مشخصات درسند ، توجه به موقعیت خانه ، اطمینان از امنیت محل ، توجه به سن خانه.
برای خرید ملک، پیش از هر چیزی باید گفت که اگر آگاهی کافی از فرایند عقد قرارداد و مسائل حقوقی ندارید، مشورت بگیرید و حتی فردی خبره در این زمینه را همراه خود سر معامله ببرید. همچنین صرفا با دیدن یک خانه و با مشورت از یک بنگاه املاکی تصمیم به خرید یک خانه نگیرید و تا جایی که ممکن است گزینه‌های مختلف را بررسی کنید. در ادامه به نکات مهم دیگری می‌پردازیم که توجه به آن‌ها در فرایند خانه ضروری است.

بررسی اسناد مربوط به ملک

برخی مالکان به صورت خواسته یا ناخواسته، از گفتن مواردی که در مورد وضعیت ملکشان وجود دارد اجتناب می‌کنند بنابراین پیش از امضای قرارداد، سند مالکیت و گواهی پایان کار ملک را بررسی کنید. مهم‌ترین نکاتی که در این اسناد باید بررسی شود مساحت ملک، تعداد مالکان، سهم فروشنده در ملک، پارکینگ، انباری، مشاعات ساختمان و... است.

آزاد بودن ملک

سند ملک را استعلام بگیرید تا مطمئن شوید در گرو بانک، مراجع قضایی و... نباشد. برای این کار می‌توانید با مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک (ssaa.ir) و وارد کردن «شناسه یکتا» که از صاحب ملک دریافت کرده‌اید، وضعیت ملک را استعلام کنید و از وضعیت کنونی آن، مالکان و میزان سهم آن‌ها از ملک مطلع شوید.

 اطمینان از صحت مشخصات درج شده در سند

قبل از امضای قرارداد آن را بخوانید و مطمئن شوید نشانی ملک، پلاک ثبتی، کد پستی، حدود اربعه و... به طور دقیق و مطابق با وضعیت واقعی ملک در سند قید شده باشد. استعلامی که از سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک گرفته‌اید می‌تواند به کمک شما بیاید.

 قید کردن انشعابات آب، برق، گاز در سند

معمولا انشعابات آب، برق و گاز همراه با ملک به فروش می‌رسد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است به صورت واضح در سند ذکر شود.


 توجه به موقعیت خانه

در انتخاب خانه به موقعیت جغرافیایی آن توجه کنید. برای مثال اینکه نزدیک به مراکز پر سر و صدا یا اتوبان‌های پر رفت و آمد نباشد. همچنین میزان دسترسی به امکانات رفاهی چون فروشگاه، نانوایی، وسایل حمل و نقل عمومی، درمانگاه و... نیز در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند و باعث می‌شود برای خرید هر چیز کوچکی مسافت زیادی را طی نکنید.

اطمینان از امنیت محل

پیش از جستجو برای پیدا کردن خانه، از همسایه‌های ساختمان و افراد محلی در مورد وضعیت امنیت و آرامش منطقه‌ای که برای سکونت انتخاب کرده‌اید پرس و جو کنید. داشتن امنیت و آرامش نسبی هم در کوچه و خیابان و هم در آپارتمان از جمله ویژگی‌های محل مناسب زندگی است که تاثیر زیادی در آرامش محیط خانه دارد، بنابراین به این مسئله توجه کنید.

توجه به سن خانه

سعی کنید سراغ خانه‌هایی بروید که خرج زیادی روی دست شما نمی‌گذارد و شما را درگیر بازسازی آن نمی‌کند. همچنین از سن تاسیسات و سالم بودن آن‌ها مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی مطمئن شوید. البته بالا بودن سن خانه حتما به معنای غیر قابل سکونت بودن آن نیست و بعضی خانه‌ها با این وجود، نیاز به تعمیرات جدی ندارد.