ایمان و تجدد

از میان موضوعاتی که ذیل فلسفه دین می‌گنجند، تجربه دینی از اقبال بیشتری در فضای فکری فلسفی و دینی ایران برخوردار بوده است با این حال شاید جای اثری نسبتا جامع درباره این موضوع در زبان فارسی خالی بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ايمان و تجدد


از ميان موضوعاتي که ذيل فلسفه دين مي‌گنجند، تجربه ديني از اقبال بيشتري در فضاي فکري فلسفي و ديني ايران برخوردار بوده است با اين حال شايد جاي اثري نسبتا جامع درباره اين موضوع در زبان فارسي خالي بوده است.


«درباره تجربه ديني»

نويسندگان: گزيده مايکل پترسون و ديگران

مترجم: مالک حسيني

انتشارات هرمس

قيمت: 2800 تومان

تعداد صفحات: 128 صفحه

از ميان موضوعاتي که ذيل فلسفه دين مي‌گنجند، تجربه ديني از اقبال بيشتري در فضاي فکري فلسفي و ديني ايران برخوردار بوده است با اين حال شايد جاي اثري نسبتا جامع درباره اين موضوع در زبان فارسي خالي بوده است؛ اثري که در کنار گزارش‌هايي از احوال کساني که تجربه ديني به آنها دست داده است، به ماهيت اين تجربه بپردازند، نظريه‌هاي اصلي در اين باره را مطرح کنند و از نقد اين نظريه‌ها نيز غافل نباشند. اين کتاب علاوه بر مقدمه‌اي کوتاه، مشتمل بر 5 قسمت است که در ابتداي هر قسمت خلاصه‌اي بسيار کلي و در عين‌حال روشنگر از آن قسمت آمده است.

به تشخيص مترجم اين کتاب؛ مالک حسيني، نمونه‌هايي از گزارش تجربه‌هاي ديني در عالم اسلام ضميمه کتاب حاضر شده است و به اين نحو نسبت موضوع تجربه ديني با سنت اسلامي و تناسب طرح اين موضوع در مباحث فلسفي و ديني اسلامي روشن‌تر شده است.

کتاب درباره تجربه ديني، منهاي افزوده مترجم به آن، ترجمه بخش اول از مجموعه‌اي بسيار سودمند و جامع در فلسفه دين است که انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر کرده است. اين مجموعه مشتمل بر 62 مقاله است که در 13 بخش تدوين شده‌اند و هر بخش به موضوعي از موضوعات فلسفه دين اختصاص يافته است. اين مجموعه در واقع مستند کتاب ديگري است تاليف گردآورندگان همين مجموعه که در زبان فارسي با عنوان وحي و اعتقاد ديني منتشر شده است.

تجربه‌هاي ديني، تجربه ديني؛ اصل و منشاء دين تجربه ديني؛ ادراک خدا، تجربه‌هاي ديني؛ گزارش‌هاي تفسيري و نقد تجربه ديني عناوين بخش‌هاي اصلي اين کتاب است. همچنين در بخش پيوست مترجم، مطالبي با اين عناوين موجود است؛ فضيل عياض، بايزيد بسطامي، عين القضات همداني، روزبهان بقلي شيرازي، محيي الدين ابن عربي، علاء الدوله سمناني و شمس الدين محمد لاهيجي.

 

«محبت در قرآن و حديث و تجلي آن در سيره نبوي و اقوال و احوال عارفان»

نويسنده: دکتر علي رافعي

انتشارات اديان

قيمت:68000 ريال

تعداد صفحات: 463 صفحه

دکتر علي رافعي، مدرس دانشگاه اديان و نويسنده کتاب، درباره ي اثرش اظهار کرد: در دنيايي که اسلام را دين خشونت معرفي مي‌کنند، تصميم به نوشتن کتابي گرفتم که نشان دهد اسلام بر مبناي محبت شکل گرفته است.

وي افزود: بررسي مفهوم محبت را ابتدا از قرآن و احاديث آغاز کردم، البته احاديث بسياري با اين مضمون وجود دارند که به ناچار فشرده‌اي از آنها را بيان کردم.

رافعي يادآور شد: زندگي پيامبر(ص) و همچنين رفتار ايشان در جنگ‌ها مصداق ديگري براي بررسي موضوع محبت در اسلام است. آن دسته از افرادي که دين اسلام را خشن مي‌پندارند، به هشتاد و چهار جنگ پيامبراکرم(ص) در طول بيست و سه سال پيامبري‌شان استناد مي‌کنند، در حالي که رأفت نبوي در تمامي اين جنگ‌ها جريان داشت.

وي افزود: قوانين خشن اسلام در حدود و ديات نظير رجم زناکار و قطع دست دزد نيز دستمايه ديگري براي اين عده از افراد قرار مي‌گيرند. من در کتاب تبيين کردم که چنين حدود و مجازاتي به آساني قابل اجرا نيستند، چرا که اثبات زنا به سادگي امکان‌پذير نيست. مجازات قطع دست دزد نيز نياز به ملزومات و زمينه‌هاي متعددي دارد که اجراي آن را بسيار محدود مي‌کند.

رافعي محبت را موضوع مورد توجه عرفا برشمرد و گفت: به همين دليل بخشي از اين کتاب نيز به بررسي محبت را در حوال و اقوال آنان اختصاص دارد. در اين بررسي به فرقه‌هاي عرفاني اهل سنت نظير شافعي، مالکي و حنفي نيز توجه شده است. تمامي اين فرق خود را منسوب به اميرالمومنين(ع) مي‌دانند.

وي در پايان يادآور شد: محبت، مفهومي عرفاني است و در قرآن و حديث نير بايد در قالب عرفان بررسي شوند، همان‌گونه که آيات فقهي قرآن نيز بايد بر بستر حقوق بررسي شوند.

 

«ايمان و تجدد»

مترجم و مولف: مرضيه سليماني

انتشارات علم

تعداد صفحات: 760 صفحه

مرضيه سليماني، مترجم و مولف اين اثر، با اشاره به ترجمه و تاليف چهل و پنج مقاله در اين کتاب گفت: سيدحسن نصر، هيوستون اسميت، محمد ارکون، نينيان اسمارت، وولفگانگ اشميت، ويليام چيتيک، گرشوم شولم، ديويد امانوئل سينگ، اوا اورثمان و کوجيرو ناکامورا، از جمله نويسندگان اين مقالات‌اند.

به گفته وي، اين اثر هشت فصل را دربر مي‌گيرد که هريک به طور متناوب شش تا هشت مقاله را شامل مي‌شوند. مطالعات ديني، عرفان و تصوف، حکمت، هنر ديني، پيام‌آوران معنا، علم و دين، معنويت و مسايل عصر مدرن عناوين برخي از اين فصل‌هايند.

وي سنت‌گرايي را رويکرد غالب در مقالات تاليفي و ترجمه‌اي کتابش دانست و گفت: نويسندگان هر يک از مقالات، نمايندگان سنت‌گرايي در دين و آيين خود به شمار مي‌آيند. يک فصل از اين اثر به سنت، سنت‌گرايي و سنت‌گرايان مي‌پردازد.

سليماني خود را يکي از علاقه‌مندان به سنت‌گرايي معرفي کرد و گفت: مي‌توانم ادعا کنم که تا حدودي پايبند اين مکتبم و به همين دليل است که تاليفات ترجمه‌هايم به اين موضوع معطوف شده‌اند.

وي سنت‌گرايي را انديشه‌اي ريشه‌دار برشمرد که از ابتداي تاريخ بشريت جريان داشته است و گفت: برخي از مقالات تاليفي کتاب به غزالي، ابن‌سينا، تفسير اسلامي و موسيقي مذهبي از دريچه سنت‌گرايي اختصاص دارند.

سليماني يادآور شد: سنت‌گرايان به وحدت جوهري اديان معتقدند و بر اين باورند که ذات وجود آنها يکي است. سنت‌گرايي واکنشي به چالش‌هاي معنوي عصر جديد نيست، اما به دليل همين چالش‌ها، ‌در عصر جديد نمود بيشتري يافت.

اين نويسنده و مترجم ادامه داد: طرفداران سنت‌گرايي در اين عصر از فراموش شدن باورهايشان به هراس افتادند و بنابراين بر فعاليت‌هايشان افزودند. آنان اصطلاحات و عقايدي نظير مدرنيزم و پست‌مدرنيزم را قبول ندارند و به مشعلي در حکمت خالده معتقدند که بايد آن را روشن نگاه داشت و نسل به نسل منتقل کرد.

فرآوري: رويا فهيم

بخش کتاب و کتابخواني تبيان


منبع:جام‌جم، خبرگزاري کتاب ايران

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت