چشم‌نوازترین نمایشگاه خودرو (1)

نمایشگاه خودروی ژنو همه ساله در سومین ماه سال میلادی در شهر ژنو سوئیس برپا می‌شود. این نمایشگاه یکی از مهمترین نمایشگاههای مربوط به ص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم‌نوازترين نمايشگاه خودرو (1)


نمايشگاه خودروي ژنو همه ساله در سومين ماه سال ميلادي در شهر ژنو سوئيس برپا مي‌شود. اين نمايشگاه يکي از مهمترين نمايشگاههاي مربوط به صنعت خودروسازي در جهان است که نخستين بار در سال 1905 برپا شد.


هشتاد و يکمين نمايشگاه خودروي ژنو از پنجشنبه 3 مارس 2011 رسما آغاز شد و تا 13 مارس 2011 (12 تا 22 اسفند) ادامه داشت. اين نمايشگاه در شرايطي برگزار شد که افزايش قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي به يکي از بزرگ‌ترين معضلات فعالان بازار خودرو تبديل شده است.‌

هانس وايک يکي از تحليل‌گران بازار خودرو  مي گويد: بازار خودرو در اغلب کشورهاي دنيا رشد کرده است و اغلب شرکت‌هاي خودروسازي توانسته‌اند دوباره به سود آوري برسند ولي نکته مهم اين است که اين بازار تازه رشد يافته توانايي مقابله با يک شوک ديگر را ندارد؛ شوک افزايش قيمت بنزين که اصلي‌ترين فرآورده مورد استفاده در صنعت خودروسازي است. اگر قيمت نفت و به دنبال آن بنزين براي بيش از 3 ماه در بالاتر از سقف 100 دلار باقي بماند بدون شک بازار خودروي دنيا دوباره وارد رکود مي‌شود.

رکودي که اين بار عميق تر و طولاني‌تر خواهد بود. خط ديگري که بازار خودروي دنيا را تهديد مي‌کند وابستگي زياد به بازار خودروي چين است. در سال‌هاي اخير بازار خودروي چين با سرعت زيادي رشد کرد و هم‌اکنون بزرگ‌ترين بازار خودروي دنيا است ولي اگر به هر دليل تقاضا در اين بازار کم شود نه تنها بازار جهاني آسيب مي‌بيند بلکه برندهايي که ميلياردها دلار براي حضور در اين بازار سرمايه‌گذاري کرده‌اند هم آسيب زيادي خواهند ديد. بنابراين اغلب تحليل گران بازار خودرو تاکيد مي‌کنند که خودروسازان بايد هر چه سريع‌تر وابستگي خود را به بازار چين کم کنند تا بتوانند مصونيت بيشتري در برابر تحولات داخلي بازار اين کشور داشته باشند.

به هر حال نمايشگاه ژنو در سال جاري ميلادي فضاي بهتري داشت. اغلب خودروسازان حاضر در نمايشگاه اعتماد بيشتري نسبت به آينده بازار دارند و مدل‌هاي جديد خود را با اميد بيشتري در نمايشگاه به معرض ديد گذاشته‌اند. لوکا دي مونتزمولو مدير عامل شرکت خودروسازي فراري در اين مورد مي گويد: من انتظار نداشتم بازار خودرو به اين سرعت از رکود خارج شود ولي خوشبختانه بازار در شرايط خوبي است و اگر شوک قيمت نفت موقتي باشد مي‌توان اميدوار بود در آينده نزديک بازار دوباره شرايط عادي را تجربه نمايد. نوربرت ريتوفر مدير عامل شرکت خودروسازي بي‌ام‌و کشور آلمان در اين مورد مي‌گويد: شمار زيادي از شرکت‌هاي خودروسازي در ماه‌هاي اخير شاهد رشد سود آوري خود بودند ولي اين به معناي پايان اين روزهاي سخت نيست. ما در آينده‌اي نه چندان دور پستي و بلندي‌هاي زيادي را در بازار خودرو مشاهده مي‌کنيم که همه بايد براي آنها آماده باشيم.

در نمايشگاه خودروي ژنو که به مدت 10 روز ادامه پيدا مي‌کند مدل‌هاي تازه خودرو به نمايش در مي‌آيند. اين مدل‌هاي تازه اغلب طراحي کاملا متفاوتي نسبت به مدل‌هاي قديمي دارند و به نوشته روزنامه نيويورک تايمز "چشم نوازترين نمايشگاه خودروي تاريخ صنعت خودروسازي" را ايجاد کرده‌اند. در اين نمايشگاه خودروهايي با طراحي‌هاي زيبا و بعضا رويايي ديده مي‌شوند که هر يک رنگ‌هايي کاملا متفاوت از خودروهاي قديمي دارند. برخلاف نمايشگاه‌هاي دو سال گذشته که محلي براي عرضه خودروهاي الکتريکي و هيبريدي بوده‌اند در نمايشگاه سال جاري در ژنو خودروهاي کم‌مصرف بنزيني به نمايش درآمده‌اند. مسوول برگزاري نمايشگاه در اين مورد مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته خودروسازان اميدي به فروش در بازار نداشتند بنابراين بيشتر به عرضه نتيجه تحقيقات و مطالعات خود به بازار اکتفا مي‌کردند. آنها خودروهايي را در نمايشگاه قرار مي‌دادند که خودروهاي نسل آينده نام داشتند ولي با رشد بازار خودرو و خروج تدريجي بازار از رکود، حال نوبت به خودروهاي امروز دنيا رسيده است. تمامي شرکت‌هاي خودروسازي در نمايشگاه ژنو اقدام به عرضه خودروهايي کردند که همين امروز مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

در نمايشگاه خودروي امسال ژنو فضاي رقابتي سال‌هاي قبل کمتر ديده مي‌شود آرام تر شدن فضاي اقتصاد دنيا و رشد تدريجي اقتصاد سبب شده است تا تمامي خودروسازان تمرکز خود را روي محصولات تازه شان قرار دهند و تمامي آنها تلاش کنند تا رضايت مشتريان بيشتري را جلب کنند. شرکت خودروسازي فراري در نمايشگاه سال جاري اقدام به عرضه خودرويي با گنجايش چهار سرنشين کرده است که طبق گفته مدير عامل اين شرکت خودرويي خانوادگي است. اين خودروي خانوادگي که ff ناميده مي‌شود 700 هزار دلار قيمت دارد و يکي از لوکس‌ترين خودروهاي موجود در اين نمايشگاه است.

مرسدس بنز در اين نمايشگاه يک خودروي دو در را عرضه کرده است. خودرويي که به گفته حاضرين در نمايشگاه شاهکار اين برند محسوب مي‌شود.تويوتا، بزرگ‌ترين خودروساز جهان چند مدل خودروي هيبريدي برقي و بنزيني خود را در نمايشگاه ژنو 2011 در معرض ديد عموم قرار داد. شرکت خودروسازي دايملر آلمان نيز در نمايشگاه امسال چند خودروي جديد خود را به نمايش گذاشت. هدف مشترک اکثر خودروسازان حاضر در نمايشگاه امسال ژنو 2011 گسترش فروش در بازارهاي نوظهور بوده است.

فرآوري:م.ح.اربابي فر

بخش دانش و زندگي


منابع:پرشين استار،دولت يار،ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت