از سنگ ها آب بنوشید!

اگر در سفر طبیعت گردی تان به کمبود آب برخوردید چه می کنید؟ در جستجوی آب آنقدر به مسیر ادامه می دهید که از تشنگی تلف شوید یا منتظر باران می مانید؟! اینجا شاید درست جایی باشد که فرق بین یک گردشگر حرفه ای و غیرحرفه ای مشخص می شود. گردشگر حرفه ای کسی است که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سنگ ها آب بنوشيد!


اگر در سفر طبيعت گردي تان به کمبود آب برخورديد چه مي کنيد؟ در جستجوي آب آنقدر به مسير ادامه مي دهيد که از تشنگي تلف شويد يا منتظر باران مي مانيد؟!

اينجا شايد درست جايي باشد که فرق بين يک گردشگر حرفه اي و غيرحرفه اي مشخص مي شود. گردشگر حرفه اي کسي است که از چوب و درخت و گياه و سنگ آب استخراج مي کند؛ بله سنگ!


 

يک گردشگر حرفه اي مي داند که در فرو رفتگي يک سنگ و يا يک حفره کم عمق در گوشه يک درخت و يا حتي يک کنده نيز ممکن است آب وجود داشته باشد. تعداد چنين حفره هايي در جنگل و بيابان ها بيشمار است و مي تواند پاسخگوي مشکل يک گردشگر تشنه باشد.

البته يک مشکل کوچک وجود دارد و آنهم اين که چنين منابعي عموما نامطلوبند چون دوام چنداني ندارند و سريع تبخير مي شوند و يا حاوي باکتري هاي فراواني هستند.

بنابراين اگر قصد نوشيدن آب از چنين حفره اي در يک کنده يا درختي را داريد ابتدا از سمي نبودن درخت اطمينان حاصل کنيد. همچنين کنترل کنيد که در آن موجود زنده و جلبک ديده نشود همچنين دقت کنيد که آب طعم صمغ درخت را نگرفته باشد.

 

اگر آب موجود در حفره هاي سنگي از روي سنگهاي آلود عبور کرده باشد

مي تواند سمي باشد. اين اتفاق معمولا در اطراف معادن شايع است

 

اگر آب موجود در حفره هاي سنگي از روي سنگهاي آلود عبور کرده باشد مي تواند سمي باشد. اين اتفاق معمولا در اطراف معادن شايع است. آب موجود در حفره را با يک تکه پارچه و يا علف خشک جمع آوري کنيد و داخل مخزن آب فشار دهيد تا آب آن تخليه شود. سپس آن را تصفيه کرده و بجوشانيد.

غير از اين سنگ ها، مناطق ديگري هم وجود دارند که خاک آنها نرم و مرطوب است و مي توانند براي استخراج آب مورد استفاده قرار گيرند. براي استخراج آب از چنين مناطقي کافي است چاله اي حفر کنيد تا زمانيکه آب به داخل آن نشت کند و پر شود سپس آب را با تکه پارچه اي و يا علف خشک و در صورت دسترسي با ليوان جمع آوري کرده و داخل مخزن آب بريزيد. اين عمل را تکرار کنيد تا آب مورد نياز خود را جمع کنيد سپس آب را تصفيه و بجوشانيد.

مي توان با حفر چند حفره به طور همزمان به اين عمل سرعت بخشيد. از اين روش مي توان از حاشيه رودخانه ها يي که آب بسيار گل آلودي دارند هم آب بدست آورد. با حفر چنين حفره هايي در مجاورت رودخانه آبي به مراتب تصفيه شده تري نسبت به آب رودخانه گل آلود بدست مي آيد.

 

اغلب گونه هاي خار هم معمولا آب دارند. براي گرفتن آب آنها تيغ ها را کنده و ساقه تازه آن را جدا کنيد، اين خوراک آبدار را همچون ساقه کرفس بخوريد. انجام اين کار مستلزم نابود سازي تعداد زيادي از اين گونه گياهي است

 

آب حاصل از برخي مناطق به ويژه در مناطق بسيار کم ارتفاع، مسيل ها و بستر رودخانه هاي خشک معمولا تميز و خالص است. در مواقع اورژانسي و شرايطي که تصفيه سازي آب غير ممکن است مي توان آن را مستقيما نوشيد. در عوض از آشاميدن آب دريا و اقيانوس ها ، محدوده هاي چوب بري جنگل ها و آب مزارع جدا خود داري کنيد.زيرا ممکن است تمام اين مناطق آلوده به مواد شيميايي و يا سمي باشند.

 

آب حاصل از منابع گياهي

از گياهان هم مي توان آب بدست آورد. چنين منابعي بسياري از آلودگي هاي ساير منابع طبيعي را ندارند. اما از آنجايي که منابع گياهي آب کافي براي کليه موارد مورد نياز را ندارند تنها براي رفع تشنگي و امداد اورژانسي مي توان از آن ها استفاده کرد. علاوه بر اين، جمع آوري آب از گياهان زمان زيادي مي برد. بسياري از اين قبيل منابع فقط در بعضي از فصول سال قابل استفاده هستند. البته کاملا توجه داشته باشيد که هرگز از گياهان مزارع سمپاشي شده و کنار جاده استفاده نکنيد.

اگر در اوايل بهار سفر کرده ايد، يادتان باشد که درختان گردو، افرا و توس را مي توان به عنوان منبع آب در نظر گرفت. براي جمع کردن آب اين درختان، درست همان کاري را که کرم شهدخوار براي مکيدن شهد درخت انجام مي دهد انجام دهيد. يعني با يک چاقو و يا سنگ تيز سوراخي به قطر 1 تا 2 سانتي متر روي تنه درخت ايجاد کنيد و به وسيله يک ني تو خالي شيره درخت را مکيده و داخل ظرف خود بريزيد. مشابه اين کار را احتمالا در کارتون هاي کودکي تان ديده ايد.

همچنين مي توانيد شيار هايي مورب روي پوست درخت ايجاد کنيد. فقط قبل از انجام اين کار از شيره دار بودن درخت اطمينان حاصل کنيد در غير اين صورت تنها به درخت و در نهايت به محيط زيست آسيب رسانده ايد.

از آنجايي که آب حاصل با اين روش عصاره غليظ قندي است، نوشيدن زياد آن ممکن است سبب ايجاد معده درد و دل پيچه شود. و باز به همين خاطر اگر سريع مصرف نشود ممکن است فاسد شود.

اين روش درباره درخت چنار هم جواب مي دهد و تقريبا در تمام فصول سال مي توان از اين درخت به همين شيوه آب گرفت. البته به استثناي سياهي زمستان. از آنجاييکه شيره چنار زياد شيرين نيست به کرات مي توان از آن استفاده کرد و حتي آن را براي چند روز نگاه داشت.

اغلب گونه هاي خار هم معمولا آب دارند. براي گرفتن آب آنها تيغ ها را کنده و ساقه تازه آن را جدا کنيد، اين خوراک آبدار را همچون ساقه کرفس بخوريد. انجام اين کار مستلزم نابود سازي تعداد زيادي از اين گونه گياهي است. کاکتوس ها هم در اين شرايط مي توانند به دادتان برسند چون اين گياه آب خوراکي کافي دارد و اتفاقا آب حاصل از آنها سرشار از ويتامين است.

 

 

بخش گردشگري تبيان

الهام مرادي


منابع: بقا در طبيعت، survival.ir، بيابان هاي ايران

 

مطالب مرتبط:

چطور  وسيله تصفيه آب بسازيم؟

ضدعفوني کردن آب در سفر

تهيه آب از شبنم

رفع تشنگي بدون آب

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت