تبیان، دستیار زندگی
آب باران وقتی در ظرف های تمیز و یا در لابلای گیاهان و نباتات جمع می شود معمولا سالم و قابل شرب است ولی آبهای موجود در دریاچه ها، استخرها، باتلاقها، جویبارها و مخصوصا نهرهای مجاور خانه های مسکونی و شهرها و جویبارهای مناطق گرمسیری آبهایی هستند که معمولا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضدعفونی کردن آب در سفر

آب

آب باران وقتی در ظرف های تمیز و یا در لابلای گیاهان و نباتات جمع می شود معمولا سالم و قابل شرب است ولی آبهای موجود در دریاچه ها، استخرها، باتلاقها، جویبارها و مخصوصا نهرهای مجاور خانه های مسکونی و شهرها و جویبارهای مناطق گرمسیری آبهایی هستند که معمولا ناسالم و خالی از خطر نیستند. پس لازم است قبل از مصرف آنها را تصفیه و پاک کنیم.

در هر شرایطی باید تا حد ممکن همه آب هایی را که از نباتات و رستنی ها و یا از زیر زمین بدست می آورید با استفاده از مواد شیمیایی مثل ید و کلر و یا جوشاندن، ضد عفونی و گندزدایی کنید. فراموش نکنید که قبل از ضد عفونی آب ها اگر آلودگی ظاهری دارند -مثلا گل آلود یا تیره و کدر هستند- باید آب را تصفیه کرده و سپس آن را ضد عفونی آن کنید.

روش های اولیه ضدعفونی آب

1- با استفاده از قرص های ضد عفونی کننده (با بکار بردن دستور العملهای کارخانه سازنده) که قابل تهیه از داروخانه ها هستند.

2- ریختن 5 قطره از تنتورید 3٪ در یک لیتر(4 لیوان) آب  زلال و تمیز و سپس اضافه کردن 10 قطره از این محلول رقیق شده در یک لیتر آبی که قصد ضد عفونی آن را دارید. یادتان باشد که حتما قبل از مصرف این آب بگذارید 30 دقیقه در جای خود ثابت بماند.

3- جوشاندن آب تا دمای 100 درجه (در سطح دریا). برای این کار لازم است ترتیبی دهید که جوشیدن در این دما حداقل تا 10 دقیقه ادامه داشته باشد و اگر آب را در 300 متر بالاتر از سطح دریا می جوشانید، حداقل 20 دقیقه. توصیه ما این است که اجازه دهید آب تا 20 دقیقه بجوشد تا اطمینان کافی از ضدعفونی شدن آن بدست آورید. (تاکید می کنیم که جوشاندن فقط توان از بین بردن باکتری ها را دارد و به هیچ وجه تاثیری روی آلاینده های شیمیایی ندارد.)

بیماری های ناشی از آب آلوده

وقتی آب غیر آشامیدنی و آلوده را می نوشید ممکن است دچار عارضه و بیماری های مختلفی شوید. حداقل این بیماری ها آن است که خیلی از میکروب های مضر را وارد بدنتان خواهید کرد. به عنوان مثال ممکن است گرفتار امراض و بیماریهای زیر شوید:

- اسهال خونی (اسهال شدید همراه با تب و خارج شدن خون با مدفوع)

- وبا و حصبه

- وارد شدن انواع کرم ها به بدن، به ویژه انواعی که در آب های کثیف و آلوده مناطق گرمسیری زیست می کنند و یا انواع دیگر آنها که وارد خون انسان می شوند.

در شرایط دشوار سفر یادتان باشد هر آبی را که پیدا می کنید ولو اینکه گل آلود، راکد و متعفن باشد قابل صاف کردن و استفاده خواهد بود به شرطی که مهارت و دانش کافی برای این کار را بدست آورید.

توصیه:  تا زمانی که مهارت و دانش کافی را برای تصفیه و ضد عفونی آب بدست نیاورده اید به هیچ وجه دست به آزمایش این گونه مهارت ها نزنید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سایت بقا در طبیعت