افتتاح نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی www.wikifeqh.ir

مسؤول مؤسسه صدای بهار گفت: نسخه آزمایشی ویکی‌فقه، دانشنامه فقه و اصول با هدف ارتباط بین سه بخش تدریس استاد، تحقیق شاگرد و مطالب کتاب‌ها راه‌اندازی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمن‌ماه امسال؛

 افتتاح نخستين دانشنامه مجازي فقه و اصول شيعي www.wikifeqh.ir

مسؤول مؤسسه صداي بهار گفت: نسخه آزمايشي ويکي‌فقه، دانشنامه فقه و اصول با هدف ارتباط بين سه بخش تدريس استاد، تحقيق شاگرد و مطالب کتاب‌ها راه‌اندازي شده است.

جواد جوادي، مسؤول مؤسسه صداي بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا با بيان اين‌که نسخه آزمايشي نخستين دانشنامه مجازي فقه و اصول شيعي با عنوان ويکي‌فقه، دانشنامه فقه و اصول به نشاني اينترنتي www.wikifeqh.ir راه‌اندازي شده است، از افتتاح رسمي اين دانشنامه مجازي، 22 بهمن‌ماه خبر داد و ارتباط بين سه بخش تدريس استاد، تحقيق شاگرد و مطالب کتاب‌ها را از اهداف آن برشمرد.

وي با بيان اين‌که در اين روش شاگرد مي‌تواند درباره درس استاد خود تحقيق کند و آن را بر روي سايت قرار دهد، گفت: با اين روش پيوند علمي بين سه حوزه علميه قم، مشهد و نجف پيش مي‌آيد و طلاب شهرستان‌ها و ساير کشورها نيز مي‌توانند به زبان فارسي يا عربي در اين هم‌افزايي علمي کمک کنند.

مسؤول مؤسسه صداي بهار با عنوان اين مطلب ‌که ايجاد دانش‌نامه فقه و اصول با امکان ايجاد لينک براي تمامي موضوعات رجالي، اصولي، روايي و فقهي ارائه شده در متن دروس مراجع تقليد و اساتيد برجسته حوزه به کتاب‌ها و منابع علمي مرتبط از جمله ويژگي‌هاي ويکي‌فقه است، خاطرنشان کرد: ويکي‌‌فقه تلاش مي‌کند تا مباني فقه و اصول اسلام را که از سوي محققان حوزوي نوشته مي‌شود، بر روي اينترنت منعکس کند؛ بنابراين مخاطبان آن را دو گروه طلاب و مردم تشکيل مي‌دهند.

جوادي اظهار داشت: ويکي‌فقه در مرحله اول به دنبال تسهيل در فهم مطالب، تبيين استدلال‌ها، تلخيص درس‌ها و بيان شقوقي است که در درس بيان نمي‌شود و ازطرف ديگر به دنبال ديجيتال کردن نظريه‌هاي مرتبط با درس اساتيد است.

وي ادامه داد: طلبه‌هايي که در مقطع درس خارج تحصيل مي‌کنند مي‌توانند با طرح نظريه‌هاي جديد در موضوع درس يک استاد، از يک سو طلبه‌هاي ديگر را از نظر خود بهره‌مند سازند و از سوي ديگر با نظارت ساير طلبه‌ها اشکال‌هاي آن را برطرف کنند.

مسؤول مؤسسه صداي بهار اضافه کرد: طلبه‌هايي هم که در حال خواندن کفايه هستند يا رسائل و مکاسب را تمام کرده‌اند نيز مي‌توانند در بخش‌هاي عمومي ويکي‌فقه، حضور داشته و مفاهيمي که به عنوان مطالب پايه است را به نگارش درآورند.

وي با بيان اين‌که ويکي‌فقه در مرحله دوم، به دنبال بيان مفاهيم ديني، فقهي، عقيدتي و تاريخي است تا عموم مردم بتوانند از منبع منسجمي که کلمه‌هاي کليدي را به هم پيوند داده، بهره ببرند، گفت: مخاطب اصلي ويکي‌فقه در حال حاضر طلاب هستند و بحث‌هاي تخصصي را مطرح مي‌کنند؛ اما هرچه دانشنامه گسترده‌تر شود بحث عمومي‌تر را مي‌توان ارائه داد.

جوادي در ادامه براي هم‌افزايي علمي طلبه‌هايي که در درس‌هاي خارج حوزه علميه قم، مشهد و نجف شرکت مي‌کنند روش‌هاي بيان استدلال به شکل اول، تلخيص درس، مطالب اضافه بر درس و پيوند به منابع درس را پيشنهاد کرد و ابراز داشت: يکي از روش‌هاي پيشنهادي براي ارتباط تحقيق شاگرد با تدريس استاد، بيان استدلال به شکل قياس نوع اول است.

وي افزود: اگر استدلال استاد در هر مبحث، به شکل قياس نوع اول درآورده شود، صغري و کبري روشن‌تر مي‌شود و طلبه مي‌تواند با ديدن آن صحت استدلال را بيابد، و به راحتي متوجه هرگونه نقصي در کليت کبري يا صحت صغري شود.

مسؤول مؤسسه صداي بهار، بيان چکيده درس به گونه‌اي که به مطالب اساسي آن اشاره شود را يکي ديگر از روش‌هاي پيشنهادي عنوان کرد و گفت: خلاصه درس براي طلبه‌اي که در درس شرکت کرده، مفيد است و طلبه مي‌تواند با مراجعه به آن، بر درس اشراف پيدا کند و در مقام استدلال و در مقام مقايسه نظر استاد با نظر ساير اساتيد، از چکيده بهره ‌گيرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به ثمره علمي نوشتن در ويکي فقه اشاره کرد و گفت: بسياري از طلبه‌هاي درس خارج، مقاله‌هايي را درباره درس اساتيد مي‌نويسند که هرگز منتشر نمي‌شود و گاهي نظريه‌هاي جديدي مطرح مي‌کنند که نهايتاً در درس خارجي که شايد خودشان ارائه دهند، بيان مي‌شود.

جوادي ادامه داد: اگر اين نظريه‌ها در ويکي‌فقه نوشته شود هم مقاله در اختيار ساير طلبه‌ها قرار مي‌گيرد و هم نظريه‌ها ديجيتال و ماندگار مي‌شود و چون در کمترين زمان ممکن در اختيار ساير کاربران قرار مي گيرد، اشکال‌هاي نظريه بيان و برطرف مي‌شود و از نظر علمي متقن مي‌گردد.

مسؤول مؤسسه صداي بهار با اشاره به اهميت تشويق طلاب به بيان نظريه‌هاي فقهي و اصولي، اظهار داشت: در انتهاي هر ماه به مقاله‌هاي برتر که در زمينه فقه يا اصول مرتبط با متن درس‌هاي اساتيد نوشته شود و براي اتقان استدلال‌ها، به کتابخانه مجازي مدرسه فقاهت لينک داده شود، جوايز نقدي اهدا خواهد شد.

وي با بيان اين‌که نزديک به 300 مقاله طي يک ماه گذشته به ويکي‌فقه اضافه شده است که تا پايان سال اين تعداد افزايش يافته و ابزارهاي آن نيز تکميل خواهد شد، امکان جست‌وجوي قوي در اين پايگاه به صورت حروف الفبا را از جمله ويژگي‌هاي آن برشمرد.

منبع: رسا نيوز

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت