تبیان، دستیار زندگی

آیت الله العظمی جوادی آملی مطرح کردند:

حکومت، مردم را کریمانه اداره کند نه فقیرانه

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به دهه بصیرت در سخنانی اظهار داشتند: وظیفه مردم این است که باید در صحنه باشند و نظام را کمک کنند و امثال ذلک، وظیفه مسئولین هم این است که امکانات مردم را در نظر بگیرند، امکانات شهر را ببینند، اصول مدیریتی را در نظر بگیرند، نیاز مردم را در نظر بگیرند، و مردم را کریمانه اداره کنند، نه فقیرانه!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به دهه بصیرت در سخنانی اظهار داشتند: خداوند در قرآن کریم یک اصل کلی را فرمود که ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ حق مردم را رعایت و ادا کنید! چیزی از حق مردم کم ندهید! مستحضرید که ایران جمعیتش یک صدم جمعیت دنیاست، اما تقریباً هفت یا هشت درصد ذخایر جهان در اختیار ایران است به همین دلیل هیچ جایی و هیچ تناسبی ندارد که خدای ناکرده انسان در صف انتخابات به دستور و راهنمایی علما و مراجع صف ببندد و مرتّب به یک عدّه‌ای رأی بدهد آن وقت منتظر باشد که دوباره صف‌بندی کند، کمک و یارانه بگیرد! این شایسته این مردم نیست در نتیجه این ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ شامل همه  موارد می‌شود؛ یعنی به مسئولان می‌گوید بکوشید درآمد کشورتان را ارزیابی کنید، نیاز کشورتان را ارزیابی کنید، حقوق مردم را ارزیابی کنید، تا خدای ناکرده حق مردم ضایع نشود.

ایشان با اشاره به وظایف متقابل مردم و مسئولین نسبت به یکدیگر، ابراز داشتند: وظیفه مردم این است که باید در صحنه باشند و نظام را کمک کنند و امثال ذلک، وظیفه مسئولین هم این است که امکانات مردم را در نظر بگیرند، امکانات شهر را ببینند، اصول مدیریتی را در نظر بگیرند، نیاز مردم را در نظر بگیرند، و مردم را کریمانه اداره کنند، نه فقیرانه! جامعه را با کمیته امداد اداره کردن کریمانه نیست! خدا فرمود ما انسان را کریم خلق کردیم، تنها بنابر این نیست که شکم مردم پر شود، بلکه بنابر این است که آبروی مردم محفوظ باشد، فرمود شما کریمانه جامعه را اداره کنید، این صف معیشتی، صف یارانه‌ای و امثال ذلک، اینها با کرامت انسان سازگار نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: بنابراین هم مسئولین باید دقیق باشند، یک امر، وظیفه مدیریت و تدبیر و کارآیی و کارآمدی مسئولان است و هم مردم باید محترمانه خواسته‌هایشان را مطرح کنند، چون مطابق با دینشان است، خواسته‌شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند.

مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند، اما آن ضلع سومی که خدای ناکرده فساد را راه می‌اندازد، کشور را ناامن می‌کند و آشوب ایجاد می‌کند این وابسته به بیگانه است



حضرت آیت الله جوادی آملی خطر دشمنان کشور را یادآور شدند و اذعان داشتند: امر مهم دیگر بیگانه‌هایی هستند که مرتّب در کمین می باشند، این خطر مشترک برای مسئولین و مردم است، تا ایران به خاطر دارد یا مورد چپاول انگلستان بود، یا مورد چپاول آمریکا بود، یا مورد چپاول بعضی از کشورهای شمالی بود که یا آب و خاک ما را گرفتند، یا معادن ما را گرفتند، یا ثروت ما را گرفتند، همه اینها غارتگرانی بودند که کشور را غارت کردند و چاپیدند.

ایشان تصریح داشتند: امروز کشور به برکت خون شهداء طیب و طاهر شده است، کشوری که چند هزار شهید پاک داد، جا برای نفوذ بیگانه نیست، آفتاب و باران هر چه فراوان هم باشند، فقط آلودگی ظاهری را پاک می‌کنند اما استعمار را فقط خون شهید است که پاک می‌کند! لذا خدا غریق رحمت کند امام را، فرمود خون بر شمشیر پیروز است! لذا حیف است که مردم این کشوری که پاک شده خون شهید است، منتظر یارانه یا سبد معیشتی باشند.

معظم له تاکید داشتند: غرض این است که ما نباید این سه امر را با یکدیگر اشتباه بگیریم؛ مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند، اما آن ضلع سومی که خدای ناکرده فساد را راه می‌اندازد، کشور را ناامن می‌کند و آشوب ایجاد می‌کند این وابسته به بیگانه است و قرآن در خصوص برخورد با دشمنان فرمود ﴿وَ لْیجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً﴾؛ یعنی حتماً دشمنان باید در شما غلظت و ستَبری را احساس کنند! این امر حاضر به ما است اینکه فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ یعنی حتماً بر شما واجب است که دشمنان در شما قدرت احساس کنند یعنی مقتدر باشید، طرزی باشید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم و چه جنگ سخت، این امر الهی است.

ایشان ادامه دادند: تاکید قرآن این است که دشمنان شما، حتماً باید از شما ناامید باشند، نه قدرت جنگ نرم و نه قدرت جنگ سخت داشته باشند و نه بتوانند در جامعه آشوبی به پا کنند، به این منظور هم عزیزان ارتشی، سپاهی، بسیجی و دیگر نیرو های مردمی از نظر قدرت نظامی باید آماده باشند، هم از نظر هوشمندی و هوشیاری در سطحی باشیم که کسی نتواند جامعه را تحریک کند و جامعه را ناامن نماید.

منبع: خبرگزاری حوزه